כמעט כל המדינה ירוקה - למרות שגם היום נשמעו אזעקות באזור המרכז: פיקוד העורף עדכן הערב (שלישי) את הנחיותיו והודיע כי יתאפשרו לימודים בגוש דן, בירושלים ובשורת אזורים נוספים ללא הגבלות. למעשה, שבועיים וחצי מפרוץ המלחמה ניתן לקיים פעילות חינוכית ללא הגבלה ברוב הגדול של שטחי המדינה. עם זאת, בתל אביב - וייתכן שגם בערים אחרות - לא יחזרו מחר לשגרת לימודים רגילה.
2 צפייה בגלריה
הנחיות פיקוד העורף לקיום פעילויות חינוכיות
הנחיות פיקוד העורף לקיום פעילויות חינוכיות
המפה המעודכנת
(צילום: פיקוד העורף)
לפי המפה המעודכנת, אין לקיים פעילויות חינוכיות בעוטף עזה, מערב הנגב, מערב לכיש, חלק מיישובי לכיש (אשדוד, גן יבנה, בני עי"ש) וביישובי קו העימות בצפון.
ניתן לקיים פעילות חינוכית בתלות במרחב מוגן זמין בשפלה, מרכז הנגב, בגולן ובחלק מיישובי לכיש ושפלת יהודה. בשאר הארץ, כולל בירושלים ובתל אביב, אין כלל הגבלות.
כאמור, למרות הנחיות פיקוד העורף הבהירו בעיריית תל אביב כי בינתיים מערכת החינוך בעיר תמשיך לפעול כפי שפעלה בשבוע הנוכחי, באופן מדורג והיברידי ובהתאם למרחבי המיגון התקינים במוסדות החינוך. הם ציינו עם זאת כי אם רמת הכוננות תישאר במדרג הירוק, תיפתח מערכת החינוך בעיר בתחילת השבוע הבא באופן מלא כבשגרה, "תחת ההנחיה של מיגון הכי מוגן שיש ובכפוף להוראות פיקוד העורף".
פרט לתל אביב, גם בהרצליה, רעננה, רמת גן, רמת השרון וכפר סבא לא חוזרים ללמוד בשלב זה, וממשיכים במתכונת "הלימודים המדורגים". בפתח תקווה ממשיכים התיכונים במתכונת של למידה מרחוק, היסודיים במתכונת מדורגת. ביישובים בצפון שאינם צמודי גדר חזרו ללמוד כרגיל - כך בטבריה, ראש פינה וחצור הגלילית. גם בעפולה ובעמקים מערכת החינוך פועלת כרגיל. גם בירושלים וברוב היישובים ביהודה ושומרון ילמדו כרגיל, כך גם בחדרה ובנתניה.
בראשון לציון שבו היום ללמוד למשך ארבע שעות, אולם בעקבות מטח הטילים הכבד לעבר העיר ונפילת רסיסים בתחומה, החליט ראש העיר רז קינסטליך לבטל מחר את הלימודים. "אני לא מהמר על ביטחון הילדים שלנו בעיר", אמר קינסטליך.
שר החינוך יואב קיש קבע מדיניות שלפיה בשלב זה אין חובת הגעה לגני הילדים ובתי הספר, גם באזורים הירוקים. לדברי קיש, המדיניות תיבחן ברגע שמצב יתייצב למשך יומיים-שלושה. לפי נתוני משרד החינוך, היום נפתחו 67% ממוסדות החינוך.
פיקוד העורף הרחיב כבר אמש את רשימת האזורים הירוקים שבהם אין הגבלה על לימודים בגני הילדים ובבתי הספר - ובין היתר צירף אליה את חיפה, השרון וחלק מהיישובים בגליל.
למרות השינויים בהנחיות, הורים רבים אינם שולחים את ילדיהם למוסדות החינוך גם באזורים אלו, בשל פערי מיגון, וגם בשל אובדן האמון. לפי משרד החינוך 20% מבתי הספר ברחבי הארץ אינם ממוגנים. למשרד החינוך אין נתונים לגבי נוכחות התלמידים, אבל המנהלים מדווחים כי בכל יום שעובר מגיעים יותר תלמידים למוסדות.
2 צפייה בגלריה
ועידת החינוך
ועידת החינוך
שר החינוך קיש. אין חובת הגעה לבתי הספר ולגנים
(צילום: דנה קופל)
הורה לתלמידה בכיתה ח' בבית ספר בצפון השרון סיפר כי רק מתי מעט מהתלמידים יכולים להגיע למרחב המוגן הקטן יחסית בבית הספר, ובמקרה של אזעקה רבים מהם אמורים לרוץ לאחד המסדרונות.
עד עתה הלימודים בבית ספר זה - כמו בכל מוסדות החינוך באזורים שאינם ירוקים - היו חלקיים, בהתאם לאפשרויות המיגון, והתקיימו בחלקם בזום. אבל עם שינוי הצבע והחלטת המועצה המקומית על חזרה לשגרת לימודים מלאה, הסיפור השתנה. "בית הספר לא ערוך לאזעקת אמת, אם תהיה נפילה יהיה כאוס", אמר הורה אחר. ההורים אף הלינו על כך שאין אפשרות לתלמידים שבוחרים להישאר בבית ללמוד בזום לצד חבריהם שבכיתה.