סרביה הודיעה כי כוחות הביטחון שלה בגבול קוסובו נמצאים כעת "בדרגת הכוננות הגבוהה ביותר", בעדות נוספת למתיחות הגוברת בין שתי המדינות אחרי שורת מהומות ותקריות ירי. בלגרד מתעלמת מהקריאות של נאט"ו להרגעת הרוחות, והאיחוד האירופי מנסה לפייס בין הצדדים.
שר ההגנה הסרבי מילוש וויצ'ביץ' הודיע כי הנשיא אלכסנדר ווצ'יץ' הורה לצבא להיכנס ל"כוננות לחימה מלאה" בגבול עם קוסובו. הנשיא ווצ'יץ' הצהיר כי הוא ינקוט את כל הצעדים "כדי להגן על אנשינו ולשמור על סרביה". ההודעה מגיעה אחרי טענות שפורסמו בתקשורת לפיהן קוסובו מתכננת "מתקפה" באזורים הסרביים בצפון המדינה, ואחרי ביקורו של הרמטכ"ל הסרבי בגבול. "המצב כאן מורכב וסבוך", אמר הרמטכ"ל מילאן מויסילוביץ' בביקור בגבול שלשום.
"על סף עימות מזוין": אולפן ynet על המתיחות בבלקן
(צילום: משי בן עמי)

9 צפייה בגלריה
סרבים מפגינים בצפון קוסובו
סרבים מפגינים בצפון קוסובו
בשבוע שעבר: סרבים מפגינים בצפון קוסובו
(צילום: AP)
קוסובו, אזור בעל רוב אלבני, הייתה בעבר מחוז בתוך סרביה, וחתירתה לשלטון עצמי הובילה לפרוץ מלחמת קוסובו, שבה נהרגו בשנים 1999-1998 כ-13 אלף בני אדם. במלחמה ההיא ניהלה סרביה מבצע דיכוי אכזרי נגד הבדלנים האלבנים בקוסובו, ובעקבות זאת פתחה ב-1999 נאט"ו במבצע הפצצות נגד סרביה כדי להביא לסיום הלחימה. לבסוף נאלצה בלגרד להסיג את כוחותיה מקוסובו ואיבדה את השליטה על השטח. בצפון השטח הזה נותר מיעוט אתני סרבי גדול.
בשנת 2008 הכריזה קוסובו באופן חד-צדדי על עצמאותה, ובעצמאות זו הכירו יותר מ-100 מדינות בעולם, בהן ארה"ב ומדינות האיחוד האירופי. סרביה מצדה סירבה להכיר בעצמאות קוסובו, ובסיוען של רוסיה וסין, שאיתן יש לה יחסים חמים, פעלה למנוע את קבלתה לשלל מוסדות בינלאומיים.
9 צפייה בגלריה
סרבים מפגינים בצפון קוסובו
סרבים מפגינים בצפון קוסובו
(צילום: רויטרס)
בגבול בינה לבין קוסובו רואה סרביה גבול זמני ו"מנהלי" בלבד, וכדי להמחיש זאת כבר שנים היא נוהגת להסיר את לוחיות הרישוי של מכוניות הרשומות בקוסובו וחוצות את הגבול אליה. בתחילת השנה כבר איים הסכסוך על הלוחיות להביא לעימות צבאי בין השתיים, ובסוף החודש שעבר הודיע האיחוד האירופי כי בלגרד ופרישטינה הגיעו לסיכום על צעדים בוני אמון שיפחיתו את המתיחות בעניין הסכסוך, שקיבל את הכינוי "מלחמת לוחיות הרישוי" והוביל להעלאת הכוננות הסרבית.
בחודש שעבר, על רקע "מלחמת לוחיות הרישוי", התפטרו מתפקידיהם מאות מחוקקים, תובעים ושוטרים סרבים בצפון קוסובו. הם מחו על החלטת קוסובו שכל לוחיות הרישוי שהונפקו בסרביה יוחלפו בלוחיות רישוי שהונפקו בקוסובו. בסופו של דבר קוסובו ביטלה את ההחלטה.
9 צפייה בגלריה
חיילי נאט"ו בגבול סרביה ו קוסובו
חיילי נאט"ו בגבול סרביה ו קוסובו
חיילי נאט"ו בגבול סרביה וקוסובו
(צילום: AFP)
בעקבות גל ההתפטרויות של הסרבים החליטה קוסובו לקיים ב-18 בדצמבר בחירות מקומיות באזורים בצפון שרוב תושביהם סרבים. באותם אזורים קראו להחרים את הבחירות, וכדי להפחית את המתיחות החליטה קוסובו לדחות את הבחירות המקומיות ל-23 באפריל.
ב-10 בדצמבר עצרה קוסובו שוטר לשעבר ממוצא סרבי, שחשוד במתקפות נגד שוטרים ממוצא אלבני. המעצר עורר את זעמם של סרבים בקוסובו. הם הקימו מחסומים, חסמו כבישים וגרמו לסגירת שני מעברי גבול. שעות אחרי הקמת המחסומים דיווחה משטרת קוסובו על שלושה אירועי ירי באחד הכבישים בקרבת הגבול, ומסרה כי אש נפתחה לעבר אנשיה.
KFOR, כוח שמירת השלום של נאט"ו באזור, דיווח השבוע על אירוע ירי נוסף: ביום ראשון נורתה אש לכיוונם של חיילים לטבים שהיו חלק מהכוח, שלאחרונה העלה את מספר הפטרולים באזור.
ראש ממשלת סרביה, אנה ברנביץ', אמרה בשבוע שעבר ששתי המדינות נמצאות "על סף עימות מזוין". מועצת הביטחון הקוסוברית, שנפגשה אתמול, מאשימה את סרביה בהידרדרות היחסים. קוסובו טענה כי הנשיא הסרבי "משחק משחקים" ושממשלתו נוקטת את כל האמצעים הזמינים לה כדי לפעול "נגד הסדר החוקתי של רפובליקת קוסובו". היא טוענת כי סרביה היא שמפעילה את המתפרעים הסרבים בשטח קוסובו, והורתה להם להקים מחסומים ולשבש את התנועה.