ישראל וחמאס הסכימו לתוכנית ל"ממשל ביניים" שתתחיל בשלב ב' לעסקת חטופים והפסקת אש, שבו שני הצדדים לא ישלטו ברצועת עזה. כך פרסם בטורו הפרשן הבכיר של ה"וושינגטון פוסט", דיוויד איגנשיוס, מפי בכיר אמריקני. את הביטחון לרצועה יספקו כוחות שיאומנו על-ידי ארצות הברית, בגיבוי מדינות ערביות מתונות וקבוצה נוספת של כ-2,500 איש שמשתייכים לרשות הפלסטינית, שכבר "נבדקו על-ידי ישראל".
גלנט, אתמול: "חלון הזדמנויות מוגבל"
(צילום: דובר צה"ל )

2 צפייה בגלריה
ביבי בנימין נתניהו, תיעוד של סינוואר, ג'ו ביידן נשיא ארה"ב,
ביבי בנימין נתניהו, תיעוד של סינוואר, ג'ו ביידן נשיא ארה"ב,
(צילום: חיים גולדברג/פלאש90, דובר צה"ל , REUTERS/Evelyn Hockstein)
לפי הבכיר האמריקני, הושגה הסכמה למסגרת העסקה, והצדדים דנים כעת "בפרטי יישומה". למרות האופטימיות הזהירה, גורמים רשמיים הדגישו שהעסקה עדיין לא קרובה לחתימה, ו"ייקח זמן לעבוד על פרטיה המורכבים".
לפי הגורם האמריקני, שני הצדדים תשושים מהמלחמה ומעוניינים בסיומה. בעוד ישראל רוצה לתת מנוחה לכוחותיה כדי להתכונן לעימותים אפשריים מול איראן ושלוחיה, חמאס נמצא ב"מצב רעוע" במנהרות התת-קרקעיות, דל בתחמושת ואספקה. הוא גם מתמודד עם הלחץ ההולך והגובר מצד האזרחים הפלסטינים המוכים, שמגבירים את דרישותיהם להפסקת אש.
פריצת הדרך לעסקה הגיעה כשחמאס התרצה לוותר על דרישתו לערבות בכתב על סיום קבע למלחמה. כך לפי הגורם האמריקני. במקום זאת, הוא קיבל את אישור החלטת מועצת הביטחון של האו"ם שאישרה את ההסכם שהציגה ארה"ב, לפיה "אם המו"מ יימשך יותר משישה שבועות לשלב הראשון, הפסקת האש עדיין תימשך כל עוד השיחות נמשכות". בנוסף, חמאס אמר כאמור למתווכות כי הוא "מוכן לוותר על הסמכות להסדר הממשל הזמני".
לפי גורם אמריקני, נדבך נוסף שמקרב את העסקה הוא האיתות מסעודיה לכך שהיא "מוכנה להתקדם לנורמליזציה" של יחסיה עם ישראל. ריאד רוצה נתיב למדינה פלסטינית כחלק מהסכם זה.
בתוך כך, בדוחא שבקטאר נפתחה אתמול הפסגה בניסיון לצמצם את הפערים בין ישראל לחמאס. בפסגה השתתפו בין השאר ראש ה-CIA ביל ברנס, ראש המודיעין המצרי עבאס כאמל, ראש ממשלת קטאר מוחמד אאל-ת'אני ומהצד הישראלי - ראש המוסד דדי ברנע, ראש השב"כ רונן בר ואלוף במיל' ניצן אלון, האחראי על המו"מ מטעם צה"ל.
2 צפייה בגלריה
עבאס כאמל ראש המודיעין הכללי של מצרים, מוחמד אל-תאני ראש ממשלת קטאר, רונן בר, דדי ברנע, ויליאם ברנס
עבאס כאמל ראש המודיעין הכללי של מצרים, מוחמד אל-תאני ראש ממשלת קטאר, רונן בר, דדי ברנע, ויליאם ברנס
מרתון של שיחות אינטנסיביות בין הצדדים
(צילום: EPA, AP, KARIM JAAFAR/AFP, יריב כץ ,יאיר שגיא)
הצדדים מנהלים מרתון שיחות אינטנסיביות, שעוסקות גם בקיבוע וחיזוק ההסכמות בין הצדדים. "המו"מ יהיה מורכב - וייקח מספר שבועות", אמרו בצהריים גורמים המעורים בפרטים.
שר הביטחון יואב גלנט, שנאם אתמול בטקס סיום קורס במכללה לביטחון לאומי, אמר כי "פעולתה הנחושה של מערכת הביטחון יצרה את התנאים למהלך להשבת החטופים. נפתח בפנינו חלון הזדמנויות מוגבל לממש את חובתנו הערכית והמוסרית - להשבת חטופים. התנאים שייווצרו בעקבות העסקה יקדמו את האינטרסים הלאומיים והביטחוניים שלנו, ואילו על הסיכונים שעלולים להיווצר - צה"ל וכוחות הביטחון יודעים לגבור". לדברי גלנט, "לצד הפעולה להכרעת חמאס, ראוי, נכון וצריך לעשות עסקה להשבת החטופים".
ביום ראשון האחרון פרסם ראש הממשלה בנימין נתניהו הודעה על המשא ומתן לעסקת החטופים, והדגיש מה הם העקרונות שעליהם ישראל לא תוותר במסגרת המגעים עם חמאס. חמשת העקרונות, לפי הודעת לשכת נתניהו: הם שכל עסקה תאפשר לישראל לחזור ולהילחם עד להשגת כל מטרות המלחמה; שלא יתאפשרו הברחות נשק לחמאס ממצרים לגבול עזה; שלא תתאפשר חזרת אלפי מחבלים חמושים לצפון הרצועה; שישראל תמקסם את מספר החטופים החיים שיוחזרו משבי החמאס; ושהמתווה שהוסכם על ישראל וזכה לברכת הנשיא ביידן יאפשר לישראל להשיב חטופים מבלי לפגוע ביתר מטרות המלחמה.