"וול סטריט ג'ורנל" מדווח הבוקר (יום ה') כי במגעים לעסקה כוללת בין ישראל לחמאס עולה כעת באופן משמעותי שמו של מוחמד דחלאן, בכיר פתח לשעבר שהסתכסך עם אבו מאזן והוגלה לאיחוד האמירויות, כמי שיהיה אחראי - לפחות באופן זמני - להוביל את רצועת עזה ביום שאחרי המלחמה.
לפי הדיווח גם גורמים בישראל, לצד גורמים מסוימים בארה"ב ובמתווכות הערביות, תומכים בדחלאן כ"פתרון זמני" עבור זהות האדם שיעמוד בראש כוח ביטחוני שיוקם ברצועה ביום שאחרי. לפי הדיווח, חמאס ריכך את התנגדותו לכך ובשבועות האחרונים אותת למתווכות שיסכים לקבל את דחלאן כפתרון ביניים לסיום המלחמה.
3 צפייה בגלריה
מוחמד דחלאן
מוחמד דחלאן
דחלאן. הוגלה על ידי אבו מאזן לאמירויות, התקרב לשליט אבו דאבי ועשה מיליונים
(צילום: Majdi Mohammed, AP)
ארגון הטרור, שלפי דיווחים מוקדם יותר החודש אמנם הסכים לוותר על שליטה אזרחית ברצועה אך לא להתפרק מנשקו, התנגד לדחלאן על רקע העובדה שהוא עמד בעבר בראש הביטחון המסכל של הרשות ברצועת עזה - והוביל את העימות שם מול חמאס אחרי הבחירות הפלסטיניות ב-2006, עימות שהסתיים בסופו של דבר בהפיכה שביצע חמאס ברצועה שנה לאחר מכן.
גורמים ערביים אמרו ל"וול סטריט ג'ורנל" כי לפי הצעה אחת שנבחנת כעת, דחלאן יקבל אחריות על כוח ביטחוני פלסטיני שימנה כ-2,500 גברים - ויעבוד בתיאום עם כוח בינלאומי, בשעה שהכוחות הישראליים ייסוגו מהרצועה. הכוחות הפלסטיניים, כך דווח, יעברו הליך בידוק על ידי ארה"ב, ישראל ומצרים - ולא יהיו בעלי "נאמנות ברורה" לרשות הפלסטינית, שראש הממשלה בנימין נתניהו מתנגד נחרצות להעביר לידיה את השליטה בעזה.
הגורמים הוסיפו כי אם התוכנית המוצעת תצליח, ייתכן שהכוח הפלסטיני יורחב על מנת לסייע בבנייתה מחדש של הרצועה - עם אימונים שיקבלו אנשיו מארה"ב וממדינות ערב. הגורמים ציינו כי חברות אבטחה פרטיות מהמערב עשויות לשחק תפקיד כלשהו בעזה ביום שאחרי. ב"וול סטריט ג'ורנל" מציינים כי לא רק שמו של דחלאן מוזכר בדיונים כמי שינהל את הכוח הפלסטיני, וכי בין השמות השונים שהועלו גם מאג'ד פרג', ראש שירותי המודיעין של הרשות הפלסטינית.
נתניהו דרש אמש בקונגרס "ממשלה אזרחית בעזה שלא רוצה להשמיד את ישראל"
(צילום: רויטרס )

עם זאת, דחלאן עצמו - ששוהה באיחוד האמירויות - הגיב היום כי סירב "שוב ושוב לקבל כל תפקיד ביטחוני, ממשלתי או מינהלי". לדבריו, "אני ועמיתיי מתערבים רק כדי לספק כל מה שאנחנו יוכלים כדי להביא הקלה לעמנו בעזה, לצד תמיכה מתמשכת ונדיבה מאחינו באיחוד האמירויות לאורך רצח העם המתועב והמתמשך הזה".
דחלאן הדגיש כי "סיום המלחמה נמצא בראש סדר העדיפויות שלנו. לא נתמוך בשום בחירה שלא הושגה על סמך הבנות לאומיות פלסטיניות, שישקמו את המערכת הפוליטית הפלסטינית באמצעות תהליך דמוקרטי שקוף - לצד תוכנית פעולה בינלאומית שתסתיים במדינה עצמאית שבירתה ירושלים".

זוכה לפופולריות גם בעזה וגם בגדה

הדיווח בוול סטריט ג'ורנל מתפרסם אחרי שאמש פירט נתניהו בנאומו בפני הקונגרס האמריקני את חזונו ליום שאחרי, והדגיש כי הגורמים הפלסטיניים שינהלו את הרצועה בתום המלחמה צריכים להיות כאלו שמוכנים לחיות לצד ישראל. "ביום שאחרי שנביס את חמאס תצמח עזה חדשה", אמר ראש הממשלה. "עזה חדשה, כזו שהיא מפורזת ולא קיצונית. אנחנו צריכים להבטיח חופש פעולה צבאי כדי להבטיח שעזה לא תחזור להוות איום על ישראל. צריכה לקום ממשלה אזרחית שלא רוצה להשמיד את ישראל. זה לא הרבה לבקש", הוסיף - והדגיש כי ישראל תידרש עדיין להמשיך לשלוט ביטחונית ברצועה.
דחלאן בן ה-62, נזכיר, היה בעבר מראשי הפתח ועמד כאמור בראש מנגנוני הביטחון המסכל בעזה - אך כוחותיו נוגפו בעת שחמאס השתלט על הרצועה ב-2007. ב-2011 סולק דחלאן מפתח בעקבות טענות שפעל עם קבוצה מבכירי הארגון להדחת נשיא הרשות אבו מאזן. הוא יצא לגלות באיחוד האמירויות, שם התקרב לשליט אבו דאבי ונשיא האמירויות מוחמד בן זאיד - והפך ליועצו.
הוא צבר עשרות מיליוני דולרים מתיווך בעסקאות שלפחות את חלקן, כך לפי השמועה, עשה עם גורמי ביטחון ישראלים. בשנים האחרונות מיקד את תרומותיו הכספיות ואת חבילות הסיוע אל תושבי עזה. דחלאן, יליד חאן יונס, זוכה לפופולריות גם ברצועה וגם בגדה המערבית. בינואר האחרון מתח ביקורת על מתקפת הטרור של חמאס ב-7 באוקטובר, ואמר שהיא הביאה להרס מוחלט ברצועה. "יכול להיות שזה יביא לתקווה לדו-קיום בין שני העמים או שער לגיהינום חדש ומערבולת של אלימות ונקמה", אמר אז - וקרא לישראל להושיט יד לשלום ולא לנקמה.
3 צפייה בגלריה
אבו מאזן
אבו מאזן
אבו מאזן. האשים שדחלאן זמם הפיכה נגדו
(צילום: AP)
שמו כבר הוזכר בעבר כמי שעשוי להנהיג את הרצועה ביום שאחרי המלחמה, ואף שהצהיר שאין בכוונתו להסכים לכך, כעת לפי הדיווח ב"וול סטריט ג'ורנל" שמו נידון באופן משמעותי במגעים. גורמים ערביים וגורמים בחמאס אמרו כי דחלאן הציג עצמו לאחרונה בשיחות מול פתח וחמאס כמי עשוי להוביל כוח שיהיה אחראי על הפצת סיוע הומניטרי במסגרת ממשל עתידי ברצועה.

"יעיל מאוד, עם קשרים וחוכמת רחוב"

בעיתון מתארים את דחלאן כמנהיג פלסטיני "נדיר", שפועל באופן עצמאי הן מחמאס והן מהרשות הפלסטינית - באופן שמאפשר באופן תיאורטי לישראל לשתף עמו פעולה. "יש לו מפלגה פוליטית שפעילה בעזה וקשרים לארגונים בשטח שיכולים לסייע ולהיות חלק מהכוח שיגשר בין סוף הלחימה לבין כל מה שעשוי להגיע בהמשך", נכתב בדיווח.
לפי "וול סטריט ג'ורנל", מאז המלחמה דחלאן מדלג בין האמירויות - שעשויה לקחת חלק במימון שיקום הרצועה - לבין מצרים, וייעץ למנהיגי שתי המדינות. בקהיר, כך דווח, הוא גם אסף אנשי עסקים וראשי חמולות עשירים שברחו מעזה, ודן עמם בדרכים להכנסת סיוע לרצועה. לפי הדיווח חברות ומשפחות בדרום-מזרח הרצועה מזוהות היסטורית עם דחלאן, ולמעשה כבר סיפקו אבטחה למשלוחים מסחריים מסוימים.
3 צפייה בגלריה
פעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה
פעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה
כוחות צה"ל בחאן יונס, העיר שבה דחלאן גדל
(צילום: דובר צה"ל)
ארון דיוויד מילר, שהיה מעורב בשורת משאים ומתנים במזרח התיכון תחת ממשלים רפובליקניים ודמוקרטיים בארה"ב, אמר ל"וול סטריט ג'ורנל" כי לדחלאן יש כריזמה, חוכמת רחוב וקשרים פוליטיים רחבים שיסייעו לו להצליח בניהול הרצועה. "הוא יעיל באופן יוצא דופן ויכול להצליח בנסיבות שיאפשרו לו זאת", אמר מילר - תוך שהוא מדגיש כי הנסיבות הללו כוללות ממשלה ישראלית תומכת, וגיבוי מארה"ב ומדינות ערביות.