שתי רקטות שוגרו הבוקר (רביעי) לאזור חוף הכרמל ולקיסריה. דובר צה"ל עדכן כי הן יורטו על-ידי מערכת "קלע דוד". "שוב אזעקות בעתלית וביישובי חוף הכרמל, כולנו כבר מבינים שזו מלחמה", אמרה דבורה מעתלית. "זה קרה אחרי שהתלמידים כבר הגיעו למערכות החינוך, ועודכנו שהם נכנסו למרחבים מוגנים, אז הלחץ פחות גדול מאשר בהסעות בדרך לבית הספר".
3 צפייה בגלריה
נפילת רסיסים במתחם "מול זכרון"
נפילת רסיסים במתחם "מול זכרון"
נפילת רסיסים במתחם "מול זכרון", יום ראשון
(צילום: ימית יסמין בן הרוש)
3 צפייה בגלריה
נפילת רסיסים במתחם "מול זכרון"
נפילת רסיסים במתחם "מול זכרון"
רסיס שנפל במתחם "מול זכרון" בתחילת השבוע
(צילום: ימית יסמין בן הרוש)
גם לאה מזכרון יעקב סומכת על צה"ל ועל מערכות החינוך. "זו לא הפעם הראשונה שיש אזעקות במושבה. יש נהלים ברורים. הייתי בדרכי לסידורים והתלמידים בבתי הספר, כך שהצוותים החינוכיים יודעים בדיוק מה לעשות. האזעקה נשמעה היטב בקיסריה וגם ביישובי חוף כרמל, למזלנו זה נגמר בהצלחה", ציינה.
במועצת חוף הכרמל עדכנו את התושבים: "בשעה האחרונה נשמעו אזעקות והדי פיצוצים במרבית יישובי המועצה. האזעקות הופעלו עקב הפעלת יירוטים ומחשש לנפילה של חלקי מיירטים ושבריהם". נכון לשעה זו, בכל יישובי המועצה אפשר לשהות מחוץ למרחבים המוגנים. הנחיות ההתגוננות במועצה נשארות במדרג 1, קיבוץ החותרים וכפר גלים נותרים במדרג 2.
3 צפייה בגלריה
יירוטים מעל זכרון יעקב
יירוטים מעל זכרון יעקב
יירוטים בשמי זכרון יעקב
(צילום: איתן גליקמן)
כאמור, במהלך האזעקות היו חלק מילדי המועצה בבתי הספר, ונכנסו למרחבים המוגנים. לאחר מכן התחדשו הלימודים כסדרם. חלק נוסף מילדי המועצה היו בהסעות בדרכם למוסדות החינוך. לאחר בדיקה שנעשתה עם כלל מערכות החינוך ובעקבות ההבנה שאין נפגעים, הילדים המשיכו בדרכם לבתי הספר.
במועצה מסרו לאחר התקרית: "תודה לכל צוותי החינוך שלנו על תפעול מהיר, יעיל ובטיחותי של האירוע. תודה גדולה לכל צוותי החירום והחוסן ביישובי המועצה, שביצעו סריקות בכל היישובים. במהלך הסריקות אותרו גם חלקי שברים של מיירט. אנו שבים ומזכירים את חשיבות ההקפדה על הנחיות ההתגוננות – הן מצילות חיים. מטה החירום של המועצה מקיים הערכות מצב שוטפות בשיתוף פיקוד העורף. אנו נעדכן בכל תרחיש".
במקביל לשיגורים לחוף הכרמל, התרחש "אירוע תפעולי" באסדת לווייתן. מחברת שברון, המפעילה את אסדת לווייתן, נמסר כי "כחלק משגרת הטיפול באירועים כאלה, ולצורך שמירה על הסביבה, הופעל לפיד האסדה. הפעלתו אינה גורמת לסכנה סביבתית או בריאותית".
בתחילת השבוע שוגרו על-ידי חיזבאללה שני טילי קרקע-קרקע, שיורטו, הובילו לאזעקות מחיפה ועד חדרה – והעלו שוב את שאלת המיגון במוסדות החינוך. גם שנה אחרי פרוץ המלחמה, חלק מהם אינם ממוגנים או שהמיגון בהם חלקי בלבד.
בחדרה הייתה זו האזעקה הראשונה מתחילת המלחמה בעקבות ירי מלבנון, בבנימינה הייתה זו הפעם השנייה, בזכרון יעקב נפלו שברי יירוט במתחם קניות וגם ביישובים רבים אחרים באזור הלימודים התקיימו, לפי הנחיות פיקוד העורף שהתירו אותם – והתלמידים מיהרו ב-8:30 למרחבים המוגנים, או לכאלה שהוגדרו כ"הכי מוגנים שיש".
ביום שישי האחרון נכנסה קיסריה לראשונה מתחילת המלחמה לטווח מלבנון. דובר צה"ל עדכן לאחר מכן כי שני טילים שוגרו ויורטו, וכי פיקוד העורף התריע מחשש לנפילת שברי יירוט ביישובים רבים.
(צילום: ירון ברנר)

שירה אביטל, תלמידת כיתה י"ב בבית הספר רבין קריית ים, סיפרה ל-ynet: "אתמול לא הייתי בבית הספר, הפחד הוא משמעותי. ממה ששמעתי מהתלמידים בשכבה שלי, היו התרעות והייתה בהלה מאוד גדולה. המטח שספגנו הוא מתח כבד, רסיסים גדולים. שמעו רעשים ממש מרעידים אפילו בבית הספר".
לדבריה, "מתוך כיתה של שלושים תלמידים מגיעים בקושי עשרה-אחד עשר תלמידים. הלימודים ככה מלחיצים, מפחידים. אנחנו חוששים. התדירות של האזעקות פה היא גבוהה, ולמידה מיטבית פחות יכולה להתקיים ככה".
רז ויגודובסקי, תלמידת כיתה י"א בתיכון הגימנסיה חיפה, ציינה: "אני אגיד את זה ככה. ברוב בתי הספר בחיפה, או לפחות בתי ספר שחברים שלי לומדים בהם, יש להם לימודים ואף אחד לא מגיע. זה מפחיד. יש כיתות בכל רחבי הארץ שבזמן אזעקות אין מספיק מקום במרחב המוגן עבורן. כל החוויה הזאת מלחיצה ומעוררת חרדה".
מיקה שלומוביץ', תלמידת כיתה ט' בבית ספר ראשונים בראשון לציון, הסבירה: "זה מצב של חוסר ודאות, של חשש. זו תחושה שחווים כל בני הנוער – במרכז, בדרום, בצפון. אנחנו לא בשגרה, ושום דבר לא לא נראה לנו או מרגיש לנו כמו בית ספר בזמן האחרון. המצב לא פשוט. כולם חווים דברים דומים, את ההתרעות והיירוטים, ואנחנו מתוסכלים, דואגים וחוששים".
פורסם לראשונה: 10:39, 09.10.24