השגריר ארדן: "הושמד הסיכוי לפיוס, הפלסטינים חיסלו אותו"
(צילום: UN)

ההחלטה שהתקבלה אמש באו"ם, הקוראת לחוות דעת דחופה של בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג לגבי "המשמעות המשפטית של הכיבוש הישראלי המתמשך", התקבלה אף שבישראל פעלו רבות מאחורי הקלעים בניסיון לסכלה. בניסיון למנוע את ההחלטה שקיבלה הוועדה המיוחדת של האו"ם לפוליטיקה ולדה-קולוניזציה, שמשמעותה המעשית היא שבית הדין הבינלאומי ישפוט את ישראל, ראש הממשלה היוצא ושר החוץ יאיר לפיד שוחח עם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן ועם מספר ראשי מדינות. רה"מ הצליח בין היתר לשכנע את נשיא קפריסין לשנות את עמדתה בהצבעה ולהימנע בה במקום לתמוך בהצעה הפלסטינית - וזאת כמחווה אישית ללפיד.
על פי נוסח ההחלטה, נזכיר, בית הדין הבינלאומי מתבקש לקבוע כי הכיבוש הישראלי אינו זמני כפי שנקבע בהחלטה 242 של מועצת הביטחון, כלומר כזה שאמור להסתיים באמצעות משא ומתן על בסיס נוסחת שטחים תמורת שלום, אלא מצב קבוע - סיפוח הלכה למעשה. בית הדין גם עלול להמליץ לאו"ם כיצד לנהוג כלפי ישראל, בין אם בצעדים אופרטיביים, הטלת סנקציות, חרם וכדומה. החשש המרכזי בירושלים הוא הענקה של לגיטימציה ובמה מרכזית לתנועת ה-BDS וליוזמות חרם של מדינות שונות בעולם. ל-ynet נודע כי במקביל, נשיא המדינה יצחק הרצוג שוחח לבקשת לפיד עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, אך "לא היה עם מי לדבר".
6 צפייה בגלריה
אבו מאזן
אבו מאזן
הרצוג ניסה לשוחח איתו, אך "לא היה עם מי לדבר". אבו מאזן
(צילום: EPA)
6 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג נפגש עם אנתוני בלינקן בוושינגטון
נשיא המדינה יצחק הרצוג נפגש עם אנתוני בלינקן בוושינגטון
האמריקנים לא יצאו מגדרם לעצור את ההחלטה. בלינקן והרצוג, בחודש שעבר
(צילום: AP)
אף שבסופו של דבר ההצעה הפלסטינית התקבלה ברוב גדול של 98 מדינות, ישראל הצליחה לשכנע מדינות רבות להתנגד (18), להימנע (52) וגם להיעדר (26). עדות לניסיונות השכנוע הישראליים הגיעה במקרה של אלבניה: זו נרשמה בהצבעה המקורית כמי שנמנעת, אלא שמיד לאחר ההצבעה התברר שהיה חוסר הבנה בין שגריר אלבניה באו"ם לבין משרד החוץ בטיראנה. אחרי פניית שגרירת ישראל באלבניה גלית פלג למשרד החוץ האלבני, הסבירו האלבנים שמדובר בטעות והנחו מיד את השגריר שלהם באו"ם למהר למזכירות הוועדה ולבקש לשנות את ההצבעה מהימנעות להתנגדות. כך מספר המתנגדים עלה מ-17 ל-18. האלבנים הודיעו גם שבהצבעה בחודש הבא שתהיה בעצרת האו"ם, בא תאושר סופית הפנייה להאג, יתנגדו להחלטה.
בכירים בישראל שליוו את הנושא אומרים כי הפלסטינים ביצעו כאן "מהלך חריג מאוד" - ורצו להעביר מסר שנוגע להקמת הממשלה החדשה בישראל, שבה ישולבו מפלגות אולטרה-ימניות כמו עוצמה יהודית. גם רבים בקהילה הבינלאומית ראו בהחלטה הזו אמירה נגד הממשלה המתגבשת. גורם ישראלי בכיר אמר בהקשר זה: "ישראל בבעיה קשה כי כולם הבינו שמדובר בתגובה לממשלה החדשה שמוקמת בישראל. הדעה הרווחת היא שנבחרה בישראל ממשלה קיצונית שאין שום טעם לשתף איתה פעולה או להקשיב לה". לדברי בכיר בירושלים, זו תהיה בעיה שתלך ותחריף ו"מה שקרה באו"ם זה מה שיהיה עכשיו".
נקודה נוספת וחשובה היא שבקהילה הבינלאומית חשו כי האמריקנים לא יצאו מגדרם לעצור את ההחלטה. הם אומנם הצביעו נגדה ואף לחצו על הפלסטינים לדחות את הצעתם, אבל בקהילה הבינלאומית היו מי שהבחינו כי בוושינגטון לא מתאמצים יותר מדי במשימה הזו - בגלל שהם לא מתלהבים מהממשלה החדשה שתקום בישראל. מה שמפתיע הוא שלא מעט מדינות באיחוד האירופי הצביעו בעד ההחלטה, כמו פולין, פורטוגל, בלגיה ואירלנד. גם אוקראינה ורוסיה הצביעו שתיהן בעד ההצעה הפלסטינית. מנגד לא מעט מדינות באיחוד האירופי הצביעו נגד או נמנעו.
6 צפייה בגלריה
ביידן בטלפון
ביידן בטלפון
ביידן ונתניהו. חשש בארה"ב מהממשלה שעתידה לקום
(צילום: AFP )
6 צפייה בגלריה
מועצת הביטחון של האו"ם
מועצת הביטחון של האו"ם
הדיון אתמול בוועדת האו"ם. 98 מדינות תמכו, ישראל הצליחה לשכנע אחרות להתנגד, להימנע או להיעדר
(צילום: AP)
האם ישראל תגיב להחלטה? ככל הנראה לא נראה בינתיים תגובה, לפחות לא לפני האישור הסופי של ההחלטה בעצרת האו"ם בחודש הבא. עד אז גם תקום ממשלה חדשה בישראל ונראה שרה"מ היוצא לפיד אינו מעוניין להתחיל במהלך מדיני מול הפלסטינים ומדינות נוספות שתמכו בהחלטה – רגע לפני שמתחלפת ממשלה חדשה. כך או כך, הערב צפוי לפיד לקיים התייעצות בנושא התגובה הישראלית.
הערב כתב לפיד כי "ישראל דוחה בתוקף את הצעת ההחלטה הפלסטינית. מדובר שוב במהלך פלסטיני חד צדדי, החותר תחת עקרונות היסוד לפתרון הסכסוך והעלול לפגוע בכל אפשרות לתהליך עתידי. הפלסטינים מבקשים להחליף משא ומתן בצעדים חד צדדים. הם שוב עושים שימוש באו"ם על מנת לתקוף את ישראל". לפיד הוסיף כי "מהלך זה לא ישנה את המציאות בשטח, לא יתרום דבר לעם הפלסטיני, ועלול לגרום להסלמה. תמיכה במהלך הפלסטיני היא פרס לארגוני הטרור והקמפיין האנטי ישראלי. אנחנו קוראים לכל המדינות שתמכו אתמול בהצעה לשקול את עמדתן בשנית ולהתנגד לה במסגרת ההצבעה בעצרת הכללית. הדרך לפתרון הסכסוך אינה עוברת דרך מסדרונות האו"ם או גופים בינלאומיים אחרים".
6 צפייה בגלריה
טקס האזכרה הממלכתי ליצחק רבין בהר הרצל ירושלים
טקס האזכרה הממלכתי ליצחק רבין בהר הרצל ירושלים
קרא למדינות שתמכו בהצעה להתנגד לה בעצרת הכללית. לפיד
(צילום - קובי גדעון / לע"מ)
6 צפייה בגלריה
בני גנץ בהצהרה לתקשורת
בני גנץ בהצהרה לתקשורת
גם גנץ גינה: "גול עצמי שירחיק את הפלסטינים מכל הישג מדיני"
(צילום: שלו שלום )
שר הביטחון בני גנץ כתב הערב כי ההליכה של הפלסטינים לצעדים בבית הדין בהאג "היא גול עצמי שירחיק אותם מכל הישג מדיני. כוונת האו"ם לאפשר זאת רק תפגע ביציבות באזור וביכולת להגיע להבנות בעתיד. זהו צעד פוליטי, שאינו מעוגן במציאות בשטח".
עד תגובתם של לפיד וגנץ, התגובה היחידה של גורם ישראלי רשמי להחלטה הייתה ציוץ של שגריר ישראל באוקראינה מיכאל ברודסקי, שמתח אתמול ביקורת על תמיכתה של קייב בהצבעה. "התמיכה האוקראינית בהחלטה ששוללת את הקשר היהודי להר הבית וקוראת לגיבוש חוות דעת של בית הדין הבינלאומי מאכזבת מאוד. תמיכה ביוזמות אנטי-ישראליות באו"ם לא עוזרת לבנות אמון בין ישראל לאוקראינה", כתב ברודסקי.