"שליח" להעברת מסרים כתובים בין אנשי חמאס הוא האיש שחשף לכאורה את מיקומו של ראש זרוע הצבאית של ארגון הטרור מוחמד דף - ובכך אפשר לישראל לחסלו בתקיפה האווירית לפני כחודש, תקיפה שבה חוסל גם יד ימינו ומח"ט חאן יונס ראפע סלאמה. כך מדווחת הערב (ב') רשת "אל-ערביה" הסעודית.
2 צפייה בגלריה
רצועת עזה לאחר חיסול מוחמד דף
רצועת עזה לאחר חיסול מוחמד דף
מוחמד דף וזירת החיסול
(צילום: EPA/HAITHAM IMAD)
מקורות שצוטטו בדיווח הסעודי אמרו כי במסגרת החקירה שערך חמאס אחרי החיסול בחאן יונס, שאירע ב-13 ביולי, נחשף כי "המודיע" שחשף את מיקומו הוא אותו שליח שלפי הדיווח הינו איש הזרוע הצבאית של חמאס. השליח, כך נטען, עסק בהעברת מסרים ממח"ט רפיח מוחמד שבאנה - שלא חוסל עדיין - לאנשי חמאס שונים. נטען כי דף חוסל מיד לאחר שהודיע לסוכן שהפעיל אותו על מיקומו של הארכי-מחבל.
לדברי הגורמים האנונימיים שצוטטו בדיווח, המודיע הוא בן למשפחה גדולה מרפיח. נטען גם כי הוא העביר לישראל מידע על מח"ט העיר שבאנה, וכי העביר לה מפות מלאות של רפיח ושל מנהרות ונשק שמוחזק שם. לא לגמרי ברור מהדיווח מה עלה בגורלו של אותו "שליח", אבל נכתב בו כי הוא עדיין "עובר חקירות".
תיעוד חיסול מוחמד דף ומח"ט חאן יונס
(צילום: דובר צה"ל)

לפני כשבוע וחצי צה"ל אישר באופן רשמי את חיסולו של דף, כשבועיים וחצי אחרי אותה תקיפה בחאן יונס, לאחר שהתקבל המידע המאומת על חיסולו הוודאי. לאור אופי התקיפה והמודיעין המדויק שהיה, הצבא העריך כמעט מההתחלה שהתקיפה אכן הצליחה - כפי שאכן אושר.
התקיפה עצמה התבצעה במספר שלבים – כשהשלב הראשון היה פגיעה בבניין, בחלק שבו שהה דף. הפגיעה השנייה הייתה של טיל שהרס את כל הבניין. הפגיעה השלישית הידקה חגורת אש מסביב לכל האזור כדי למנוע מכוחות להגיע ולעזור לו. החלק הרביעי היה פגיעה בטיל חודר בונקרים, שפגע גם בתת-קרקע. זאת, מאחר שבישראל העריכו שבמתחם יש גם חלק תת-קרקעי, או דרך שמובילה למתחם תת-קרקעי - ורצו למנוע מצב שדף יימלט במנהרות של עזה.
צה"ל ושירות הביטחון הכללי חיסלו את דף ומח"ט חאן יונס ב-13 ביולי כאמור, בביצוע מדויק של חיל האוויר, על בסיס רשת מודיעינית מדויקת. דף תכנן והוציא לפועל את טבח 7 באוקטובר, בנה לאורך שנים את כל היכולות הצבאיות של חמאס והכווין ותכנן פיגועים רבים. דם של ישראלים רבים על ידיו.
2 צפייה בגלריה
תעודת זהות בנושא חיסולו של מוחמד דף
תעודת זהות בנושא חיסולו של מוחמד דף
(צילום: דובר צה"ל)
ההמתנה למודיעין על חיסולו הוודאי, אמרו בצה"ל, הייתה חשובה. "את הסיכול הזה הוא לא שרד", הבהירו. "חיסולו משרת את מטרות המלחמה והיבטי המלחמה. זה היה סיכול מתפרץ שמוכיח את יכולות ביצוע הסיכולים של ישראל". בהודעת צה"ל נמסר כי דף פעל בצמוד עם מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר, ובמהלך המלחמה ניהל את פעילות הטרור של חמאס ברצועה, תוך הורדת פקודות והנחיות לבכירי הזרוע הצבאית של הארגון.
דף, נזכיר, שרד בעבר שבעה ניסיונות חיסול - והפעם לא התכוונו בצה"ל להותיר ולו סיכוי קל שישרוד פעם נוספת. לכן, צמדים של מטוסי קרב עמדו באוויר במשך יותר מחצי יממה, כחלק מכוננות לרגע שבו יוחלט על התקיפה. בשלב מסוים התמזל מזלם של שני טייסים להטיל את הפצצות ברגע הנכון, מבלי שהיה לצה"ל מראש מידע מודיעיני מדויק לגבי הדקה הספציפית שבה ייכנס ראש הזרוע הצבאית של חמאס למתחם הסמוך לאוהלי העקורים באל-מוואסי.
שר הביטחון יואב גלנט פרסם תמונה שלו מסמן X על תמונתו של מוחמד דף במשרדו לאחר שהגיע האישור שחוסל, ומסר: "חיסולו של רב המרצחים מוחמד דף - 'בן לאדן של עזה' - הוא צעד גדול בדרך למיגור החמאס כארגון צבאי ושלטוני, ולהשגת מטרות המלחמה שהצבנו. הפעולה האיכותית והמדויקת בה חוסל התאפשרה בזכות שיתוף הפעולה המיטבי בין צה"ל לשב"כ והעומדים בראשם. תוצאות הפעולה מבהירות שהחמאס הוא ארגון בפירוק, וכי על המחבלים לבחור בין כניעה למוות. מערכת הביטחון תרדוף את מחבלי החמאס - ממתכנני הטבח ועד למבצעיו, ולא תשקוט עד להשלמת המשימה".