נשיא ארה"ב ג'ו ביידן אישר בחשאי לאוקראינה להשתמש בנשק אמריקני כדי לתקוף בשטח רוסיה – כך חשפו הערב (יום ה') שורה של כלי תקשורת אמריקניים. על פי הדיווחים, שנשענים על מקורות אמריקניים רשמיים, ביידן התיר לקייב לתקוף בנשק הזה רק שטחים רוסיים הנמצאים בסמוך לאזור חרקוב, שעליו פתחה רוסיה במתקפה בשבועות האחרונים, אך עצם חשיפת האישור צפויה להגביר את המתיחות בין וושינגטון למוסקבה.
4 צפייה בגלריה
שלישים ג'ו ביידן ולדימיר פוטין ולדימיר זלנסקי
שלישים ג'ו ביידן ולדימיר פוטין ולדימיר זלנסקי
ביידן, זלנסקי ופוטין. מה יעשה שינוי הסטטוס קוו?
(צילום: AP Photo/Alex Brandon, Sputnik/Mikhail Metzel/Pool via REUTERS, LUDOVIC MARIN / AFP)
עד לחשיפת האישור הערב, המדיניות הרשמית של ארה"ב הייתה שעל צבאו של וולודימיר זלנסקי להימנע מירי בנשק אמריקני לתוך שטח רוסיה, כדי שלא לגרום לפוטין לנקוט תגובה חריפה כפי שהבטיח שיעשה במקרה כזה. פירוש האישור שנתן ביידן ושנחשף הערב הוא שכעת ההגבלה הזו מוסרת באופן חלקי.
"הנשיא הנחה לאחרונה את צוותו לוודא שאוקראינה יכולה להשתמש בנשק אמריקני למטרות של ירי תגובה בחרקוב, כך שהיא תוכל לפגוע בחזרה בכוחות הרוסיים התוקפים אותה או נערכים לתקוף אותה", אמר גורם אמריקני רשמי לפי אתר החדשות "פוליטיקו". בדיווח לא נאמר מתי ניתן האישור. לצד זה, הגורם ששוחח עם "פוליטיקו" הוסיף כי לא חל שינוי במדיניות האמריקנית האוסרת על אוקראינה להשתמש בנשק לטווח ארוך שהיא מקבלת מארה"ב כדי לתקוף בתוך רוסיה.
4 צפייה בגלריה
צבא אוקראינה יורה ב אזור חרקוב
צבא אוקראינה יורה ב אזור חרקוב
צבא אוקראינה יורה באזור חרקוב. המטרה: לעזור לו להדוף את הרוסים
(צילום: AP )
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הזהיר בשנתיים האחרונות שוב ושוב מהפיכתה של המלחמה באוקראינה לעימות עולמי אם בעלות בריתה של קייב במערב יתירו לה להשתמש בנשק שהן מספקות לה כדי לתקוף בתוך רוסיה. ממשלת אוקראינה מצדה דוחקת לאחרונה יותר ויותר בשותפותיה במערב להתיר לה לעשות זאת.
הדיווח הערב על האישור שנתן ביידן בא אחרי שקודם לכן היום כבר רמז מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן כי הממשל עשוי לתת בקרוב אישור שכזה. בישיבת שרי החוץ של נאט"ו בפראג אמר בלינקן כי המדיניות של הממשל בנוגע למלחמה באוקראינה היא להתאים את החלטותיו למצב הקיים בשטח: "התנאים השתנו, שדה הקרב השתנה, האופן שבו רוסיה מקדמת את המתקפה שלה השתנה, ובהתאם לכך – גם אנחנו סיגלנו את עצמנו, וזה מה שנעשה גם בהמשך", אמר בלינקן, בהצהרה שהתפרשה כרמז לשינוי מדיניות השימוש בנשק. "אנחנו תמיד מקשיבים, תמיד לומדים, תמיד מקבלים החלטות בנוגע למה שצריך לעשות כדי שאוקראינה תוכל להמשיך להגן על עצמה ביעילות, ואנחנו נמשיך לעשות זאת".
4 צפייה בגלריה
מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן  בדיון ב קונגרס
מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן  בדיון ב קונגרס
מזכיר המדינה בלינקן. "התנאים השתנו, נתאים את עצמנו"
(צילום: REUTERS/Kevin Lamarque)
קודם לכן השבוע הצהירו נשיא צרפת עמנואל מקרון ומזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג כי מדינות המערב אינן צריכות להתנגד לכך שאוקראינה תתקוף בתוך שטח רוסיה כדי להגן על עצמה אם עליה לעשות זאת. סטולטנברג חזר על האמירה הזו גם היום: "אני חושב שהגיע הזמן לשקול מחדש חלק מההגבלות כדי לאפשר לאוקראינים להגן על עצמם באמת. אנחנו צריכים לזכור מה זה. זו מלחמה שבה פתחה מוסקבה מבחירה נגד אוקראינה. זכות ההגנה העצמית כוללת גם את הזכות לתקוף מטרות צבאיות לגיטימיות מחוץ לאוקראינה".