ד"ר פיליפ ניטשקה, האיש שעומד מאחורי "קפסולת ההתאבדות" שהופעלה השבוע לראשונה ביער בשווייץ ומעוררת סערה, סיפר לתקשורת בהולנד כי צפה בשידור חי בהליך ההמתה שבו אישה אמריקנית שמה שלשום קץ לחייה באמצעות המתקן. ניטשקה, שבשל פעילותו לקידום "סיוע להתאבדות" מכונה על-ידי רבים "ד"ר מוות", סיפר שהאישה בת ה-64 לחצה על הכפתור המפעיל את הקפסולה "כמעט מיד" אחרי שנכנסה לתוכה, ותיאר את מותה כמוות "שָׁלֵו ואידאלי".
6 צפייה בגלריה
ד"ר פיליפ ניטשקה ד"ר מוות קפסולה Sarco סיוע ל התאבדות
ד"ר פיליפ ניטשקה ד"ר מוות קפסולה Sarco סיוע ל התאבדות
מכונה "אילון מאסק של ההתאבדות בסיוע". ד"ר ניטשקה, שרישיונו באוסטרליה הושעה
(צילום: REUTERS/Denis Balibouse)
מיזם קפסולת ההתאבדות, ששמו הרשמי הוא Sarco (קיצור של "סרקופג"), הוצג ביולי האחרון על-ידי ארגון The Last Resort ("המפלט האחרון"): במרכז הפרויקט עומדת קפסולה הבנויה כתא קטן בעל מראה עתידני, והאדם המבקש לשים קץ לחייו מתבקש להישכב בה, לענות על כמה שאלות כדי לוודא שהוא מבין מהו ההליך שהוא עומד לעבור – ואז ללחוץ בעצמו על כפתור המשחרר חנקן. האדם אמור לאבד את הכרתו אחרי כמה נשימות – ולמות בתוך דקות אחדות.
במעמד ההודעה על המיזם ביולי אמרו אנשי "המפלט האחרון" כי את ההמתה הראשונה בקפסולה, שיוצרה במדפסת תלת-ממד ועלות פיתוחה היא יותר ממיליון דולר, הם מתכוונים לבצע בשווייץ. מדינה זו ידועה כמדינה המאפשרת לאנשים לעבור התאבדות בסיוע, אך גם בה מותנה ההליך בעמידה בדרישות מסוימות, בכלל זה בכך שינוהל על-ידי רופא.
6 צפייה בגלריה
שווייץ ה קפסולה Sarco בזירת ה התאבדות ב יער שבה אישה אמריקנית השתמשה בה לראשונה
שווייץ ה קפסולה Sarco בזירת ה התאבדות ב יער שבה אישה אמריקנית השתמשה בה לראשונה
תיעוד שפרסם ארגון "המפלט האחרון": הקפסולה מונחת ביער, היכן שהאמריקנית שמה קץ לחייה
(צילום: Handout / THE LAST RESORT / AFP)
בעקבות ההודעה ההיא של "המפלט האחרון" התפתח בשווייץ ויכוח ציבורי ער, והרשויות בקנטון ואלאי אף מיהרו לנקוט צעדים משפטיים שימנעו את מימוש התוכנית בשטחה עד שיתקבל "מידע מפורט יותר" על מתקן ההמתה ועל השימוש בו. רבים העלו לא רק תהיות מוסריות לגבי השימוש בקפסולה, אלא גם את השאלה אם השימוש בה איננו הפרה של חוקי שווייץ. התשובה לכך ניתנה שלשום על-ידי שרת הפנים השווייצרית, אליזבת באום-שניידר, שבישיבה בפרלמנט הודיעה כי ההמתה באמצעות Sarco אינה עומדת בחוקי שווייץ, משתי סיבות: ראשית משום שהיא אינה תואמת את דרישות החוק לבטיחות המוצר, ושנית משום שלצורך ההמתה משמש בתוך הקפסולה חנקן, ועובדה זו אינה תואמת את חוק הכימיקלים השווייצרי.

תוך שתי דקות: "היא באמת רצתה למות, ולא אמרה דבר"

למרות דבריה של באום-שניידר, אתמול התברר שביום שני אחר הצהריים, כמעט באותה השעה שבה הכריזה על האיסור, נעשה שימוש ראשון בקפסולה, בסמוך לבקתה ביער בקנטון שאפהאוזן. התביעה בשאפהאוזן הודיעה כי משרד עורכי דין יצר איתה קשר באותו ערב ועדכן על אדם ששם קץ לחייו באמצעות תא החנקן. בעקבות זאת הגיעו לזירה כוחות גדולים של משטרה, ולפי התביעה הם מצאו בקפסולה "אדם ללא רוח חיים", והעבירו את הגופה לנתיחה במכון לרפואה משפטית. כוחות אכיפת החוק עצרו במקום ארבעה בני אדם בחשד לעידוד התאבדות וסיוע לה: נשיא "המפלט האחרון" פלוריאן וילט, צלם עיתונות הולנדי שבא לתעד את ההתאבדות ושני עורכי דין שווייצרים.
6 צפייה בגלריה
שווייץ קפסולה קפסולת ה התאבדות של ארגון המפלט האחרון
שווייץ קפסולה קפסולת ה התאבדות של ארגון המפלט האחרון
"ראינו התכווצויות קטנות של השרירים, תוך שתי דקות היא איבדה הכרה". הקפסולה השנויה במחלוקת
(צילום: ARND WIEGMANN / AFP)
אתמול הודיע ארגון "המפלט האחרון" כי האישה שהומתה שלשום היא תושבת המערב התיכון של ארה"ב, בת 64, שסבלה מכשל חיסוני "חמור", וכי האדם היחיד שנכח במעמד ההמתה הוא נשיא "המפלט האחרון" וילט, שתיאר את מותה כמוות "שָׁלֵו, מהיר ומכובד".
ד"ר ניטשקה, רופא יליד אוסטרליה שייסד את הארגון ההולנדי Exit International, שמקדם סיוע להתאבדות ושאליו מסונף ארגון "המפלט האחרון", מסר אתמול כי הוא "שבע רצון מכך ש-Sarco ביצעה בדיוק את ייעודה – לספק מוות שָׁלֵו, מבחירה, בלי שימוש בתרופות ובמועד שהאדם בוחר לעצמו". בראיונות שהעניק בהמשך לתקשורת ההולנדית סיפר ניטשקה כי האישה נכנסה לקפסולה ו"לחצה על הכפתור כמעט מיד", וכי היות שדלת המתקן כוללת חלון שקוף היא נפרדה מהעולם כשהמראה האחרון שרואות עיניה הוא של עצים ושמיים.
6 צפייה בגלריה
בקתה יער שווייץ
בקתה יער שווייץ
בניה של האמריקנית לא שהו לצדה בזמן ההמתה. ביער בשווייץ
(צילום: shutterstock)
"זה נראה בדיוק כפי שציפינו", סיפר ניטשקה. "אני מעריך שהיא איבדה את ההכרה כשתי דקות אחרי שלחצה על הכפתור, ומתה בתוך חמש דקות. ראינו התכווצויות קטנות ופתאומיות ותנועות של השרירים בידיה, אבל היא כנראה כבר הייתה אז חסרת הכרה". הוא תיאר את מותה כ"מוות אידאלי ושָׁלֵו" וכתב בפייסבוק: "היא באמת רצתה למות. מעבר לזה היא לא אמרה שום דבר יותר".
האמריקנית ששם קץ לחייה באמצעות Sarco היא אם לשניים, ולפני מותה עברה הערכה פסיכיאטרית ומסרה הצהרה מוקלטת בת ארבע דקות שבה הבהירה כי זה שנתיים לפחות שהיא רוצה למות בשל הסבל מהכאבים שגורמת לה מחלתה. היא הצהירה גם ששני בניה "תומכים ב-100%" בהחלטתה לשים קץ לחייה, ופיואנה סטיוארט, חברת הנהלה ב"מפלט האחרון" ורעייתו של ניטשקה, ציינה ששני הבנים אישרו זאת בהצהרות כתובות שמסרו לארגון. ככל הנראה הם עצמם לא שהו בשווייץ בזמן ההמתה.

120 מחכים בתור: אחרי ההפעלה – אי אפשר לעצור

התאבדותה של האמריקנית אתמול בשאפהאוזן לא הייתה אמורה להיות הפעלת הבכורה של הקפסולה: כשארגון "המפלט האחרון" הכריז על המתקן ביולי הוא הודיע כי אמריקנית אחרת, בשנות ה-50 לחייה, אמורה לעבור את ההליך, אך לבסוף היא נפסלה משום שחלה הידרדרות במצבה הנפשי, ככל הנראה על רקע הסיקור התקשורתי הנרחב של הפרשה.
שווייץ היא אחת המדינות היחידות בעולם שאזרחים זרים יכולים להגיע אליהן כדי לשים קץ לחייהם, ובה מספר הארגונים המוקדשים לסיוע להתאבדות הוא הגבוה ביותר בעולם. ד"ר ניטשקה טען לאחרונה בריאיון לסוכנות הידיעות AP כי ארגונו קיבל מעורכי דין בשווייץ ייעוץ משפטי שלפיו השימוש ב-Sarco בשטח המדינה יהיה חוקי, אך הרשויות השווייצריות כאמור סבורות אחרת.
6 צפייה בגלריה
שווייץ קפסולה קפסולת ה התאבדות של ארגון המפלט האחרון
שווייץ קפסולה קפסולת ה התאבדות של ארגון המפלט האחרון
מצלמה ב-Sarco מתעדת את הרגעים האחרונים, כדי שיועברו לחוקרי מקרי המוות. תא החנק
(צילום: ARND WIEGMANN / AFP)
אחת המטרות של ארגוני "המפלט האחרון" ו-Exit International היא להפוך את השימוש בקפסולה נגיש ובר-השגה לכל המעוניין, ולכן הם אינם מתכוונים לגבות עליו כסף. המתאבד מתבקש לשלם רק על העברת גופתו או על שריפתה, וכן לכסות את עלות החנקן המשמש להמתה – 19 אירו. לפי "המפלט האחרון", לארגון יש כבר עכשיו רשימת המתנה של 120 פונים שביקשו להשתמש בקפסולה כדי לשים קץ לחייהם, כרבע מהם בריטים.
יוזמי ה-Sarco שוקדים על שיפורה כל העת. כבר כעת מצלמה בתוך הקפסולה מתעדת את רגעיו האחרונים של המתאבד כדי שאחר כך יועבר הסרטון לחוקרי מקרי המוות, שיוכלו לראות שההמתה בוצעה כדין, ומתאבדים הסובלים ממגבלות תנועה יכולים להפעיל את הקפסולה באמצעות הקול או תנועת עין. עם זאת מרגע שהקפסולה מופעלת אין אפשרות לעצור אותה. בעתיד מתכוון "המפלט האחרון" להשיק גם קפסולה זוגית, כדי לאפשר לבני זוג לסיים את חייהם יחדיו.
6 צפייה בגלריה
שווייץ קפסולה קפסולת ה התאבדות של ארגון המפלט האחרון
שווייץ קפסולה קפסולת ה התאבדות של ארגון המפלט האחרון
אפשר להפעיל גם עם הקול או תנועת עין. קפסולת ההתאבדות
(צילום: ARND WIEGMANN / AFP)
ד"ר ניטשקה פועל כבר עשרות שנים לקידום ה"סיוע להתאבדות", ובשל כך נחשב דמות שנויה במחלוקת. בשל עיצובה העתידני של הקפסולה שלו היו שהדביקו לו את הכינוי "אילון מאסק של ההתאבדות בסיוע". במהלך השנים נקלע ניטשקה לעימותים עם הרשויות במולדתו אוסטרליה, ובשנת 2014 הושעה רישיון הרופא שלו, אחרי שתמך בהתאבדותו של גבר מפרת'. כדי לשים קץ לחייו נטל הגבר את הסם הקטלני נמבוטל, שאותו ייבא באופן לא חוקי אחרי שהשתתף בסדנה של Exit International וקנה ספר הדרכה ל"מוות שָׁלֵו". האיש לא התמודד עם מחלה סופנית כלשהי, אך טען כי הוא "סובל".
במקרה שאדם בסביבתכם נמצא במשבר ועלול להיות אובדני, אל תהססו - דברו איתו, עודדו אותו לפנות לעזרה מקצועית והדגישו את חשיבות פנייה זו. נסו לסייע לו לפנות לאנשי מקצוע בקהילה או לגורמי תמיכה ארציים: ער"ן בטלפון – 1201 או באתר האינטרנט של סה"ר, או headspace.org.il.