תושבי עוטף עזה ששבו לבתיהם, שיתפו בוועדת חוץ וביטחון של הכנסת היום (רביעי) בתחושותיהם הקשות שמלוות אותם מאז חזרתם לעוטף. "מדינת ישראל מבקשת שוב מהתושבים להמר על החיים שלהם", אמר מ"מ ראש מועצת שער הנגב, יוסי קרן. "יש לנו קושי לומר לתושבים 'בטוח כאן'".
גם קב"ט מועצת שדות נגב, רפי בביאן, סיפר על האתגרים שאיתם הם מתמודדים מאז התושבים חזרו. "החזרנו את תושבי היישובים שלנו בהבטחה שאפשר לחיות ביישובים. התושבים שואלים 'איך החזרתם אותנו?'", סיפר. "לגני הילדים אין אישור לצאת ממבנה הגן לחצרות כי הם לא יספיקו ב-15 שניות לחזור למבנה, שלא לדבר על טיול ביישוב - לראות פרח, לראות עץ".
2 צפייה בגלריה
אלון דוידי בוועידת "האנשים של המדינה"
אלון דוידי בוועידת "האנשים של המדינה"
"הצבא לא עמד במשימה שלו". ראש עיריית שדרות, אלון דוידי
(צילום: יריב כץ)
גם הפיצויים הכספיים שהמדינה הציעה לתושבים שיחזרו לבתיהם בעוטף עזה לא עונים על הצורך הבסיסי ביותר שלהם - ביטחון. "רימו אותנו והבטיחו לנו כסף כדי שנחזור הביתה ועכשיו רוצים לתת עוד כסף", סיפרה שפרה צור אריה, תושבת כפר מימון ופעילה בפורום "עוטף ישראל". "אני לא רוצה כסף, אני רוצה ביטחון. אני לא חושבת שאני צריכה לקבל רישיון נשק, יש לי ילדה בת 18 שלא רוצה לישון בממ"ד".
במקביל, חברי הכנסת התרעמו על כך שלא הגיעו בכירי צה"ל לדיון, אך יו"ר הוועדה ח"כ יולי אדלשטיין (הליכוד) אמר כי הדבר היה מתואם עימו בשל אירועי לבנון. גם ראשי הרשויות השמיעו ביקורת חריפה נגד מערכת הביטחון וצה"ל. "יש לנו משבר עם צה"ל", אמר מ"מ ראש מועצת שער הנגב. "מי שנלחם ב-7 באוקטובר הם אנשים כמו קלמנזון, כיתת הכוננות והלוחמים שלנו שהצילו את מדינת ישראל. מערכת הביטחון כל הזמן שמה לנו עוד הגנה, עוד מיגונית".
ראש עיריית שדרות, אלון דוידי, ביקר את מערכת הביטחון על כך שהיא לא מחזירה לפעילות את תנועת הרכבות משדרות וצפונה. "הרכבת זה הסממן הראשון לשינוי במצב העיר", אמר דוידי. "אם הצבא לא יודע להחזיר למשרד התחבורה את הרכבת שתנוע צפונה משדרות - זה אומר שהוא לא עומד במשימה שלו". הוא שיתף מחוויות משפחתו: "אתם יודעים מה זה לראות את הבן שלך הולך למרכז חוסן? מה זה ללוות את הבת שלך 3 שנים בטיפולים בחוסן כדי שהיא תהיה שפויה?".
2 צפייה בגלריה
ועידת תקומה וחוסן לאומי
ועידת תקומה וחוסן לאומי
"מדינת ישראל שוב מבקשת מהתושבים להמר על חייהם". מ"מ ראש מועצת שער הנגב, יוסי קרן
(צילום: יריב כץ)
לדבריו, "אחרי רצח החטופים היינו צריכים להבעיר את עזה. כל צפון ומזרח הרצועה צריך להיות שטח השמדה". גם חברי הכנסת מתחו ביקורת והצטרפו לדבריו. ח"כ שרון ניר (ישראל ביתנו) אמרה כי ״חמאס עדיין נמצא באזור הנוחות, מקבל לידיו מאות משאיות מדי שבוע, מתחזק, ממלא את שורותיו ומגייס מחבלים חדשים".
ח"כ ניר הוסיפה: "כל המערכת השלטונית של חמאס עובדת ומחכה ליום שצה״ל יצא מהרצועה כדי להשתקם. זאת, בניגוד למטרה המוצהרת על-ידי מדינת ישראל הכוללת השמדת תשתיות שלטוניות של חמאס, לכן תוכנית האלופים של גיורא איילנד וחזי נחמה יש בה כדי להצר את צעדיו של חמאס ולהוציאו מאזור הנוחות״.