2 צפייה בגלריה
נאווי פילאי. קוראת לסנקציות
נאווי פילאי. קוראת לסנקציות
נאווי פילאי. קוראת לסנקציות
(צילום: AP)
אפשר להניח שהמחבל שדקר אתמול (שבת) בירושלים לא קרא את הדוח החדש נגד ישראל שהוגש לחברות העצרת הכללית של האו"ם. אבל אין ספק שהדוח הוא חלק מתעמולה חובקת עולם, במימון בינלאומי. תעמולה שיוצרת שנאה. תעמולה בשירות חמאס והג'יהאד האסלאמי. משום שאם ישראל מבצעת "פשעי מלחמה" ו"פשעים נגד האנושות", כפי שנכתב בדוח, אז הטרור נגד ישראלים מוצדק.
שלושה "פעילי זכויות אדם", עם קופת שרצים אנטי-ישראלית שנושא כל אחד מהם על גבו, הגישו למזכ"ל האו"ם את הדוח. הוא נכתב על ידי ועדה שהוקמה לפי החלטת מועצת זכויות האדם של האו"ם, במאי 2021, כדי לחקור את הפרות החוק הבינלאומי ופגיעה בזכויות אדם, וכן את המקורות לאי-יציבות, לדיכוי ולאפליה. אף מדינה מערבית לא תמכה בהקמת הוועדה. אבל הרוב האוטומטי של מדינות חשוכות במועצה עושה את שלו. בניגוד לוועדות אחרות, מדובר בוועדה קבועה. היא אמורה לספק דוחות עד קץ הדורות. יופי של פרנסה לשלישייה האנטישמית ולתעמולת חמאס, במימון מדינות העולם. חשבנו שהאו"ם הוקם כדי להיאבק בגזענות. מתברר שהוא מממן אותה.
יו"ר הוועדה, נאווי פִּילַאי מדרום אפריקה, חתמה ביוני 2020 על עצומה שמגדירה את ישראל כמדינת אפרטהייד. היא חתומה על עצומה נוספת, שקוראת ל"סנקציות נגד מדינת האפרטהייד ישראל". החבר השני בוועדה, מילון קותרי מהודו, אמר בראיון שהעניק בסוף יולי השנה: "אנחנו מאוד מתוסכלים מהרשתות החברתיות, שנשלטות על ידי הלובי היהודי... הרבה כסף נזרק שם". הוא גם הביע התנגדות לעצם החברות של ישראל באו"ם.
החבר השלישי בוועדה, כריסטופר סידוטי מאוסטרליה, מזוהה עם ארגון התומך ב-BDS. זו השלישייה, שלפי הגדרת העבודה של האנטישמיות היא אנטישמית. מדינות מערביות מחו נגד קותרי. זה לא עזר. הילל נויר, העומד בראש UN Watch, שלח תלונה מפורטת, 30 עמודים, על העמדה האנטי-ישראלית העקבית והקיצונית של פילאי. איך אפשר למנות אחת כמוה, ועוד שני רדיקלים מסוגה, לוועדה בעניין הסכסוך הישראלי-פלסטיני? אפשר. הרי מדובר בישראל.
תוכן הדוח בהתאם. הפִּסקה על עזה בדוח, למשל, כוללת שורות בודדות בלבד. עזה, כך נאמר שם, נמצאת תחת כיבוש. ומדוע? בגלל הסגר. מכיוון שמדובר בוועדה מטעם האו"ם, ובדוח שמוגש לעצרת האו"ם, היה אפשר להזכיר, אפילו כמס שפתיים, את ההצעה שהִפנה האו"ם, באמצעות הקווארטט, להסרת הסגר תמורת קבלת ההסכמים הבינלאומיים. היה אפשר להזכיר שורה של הצעות נוספות, כמו של האיחוד האירופי, שהתבססו על "שיקום תמורת פירוז". חמאס דחה את כל ההצעות. זו הסיבה שהסגר נמשך. אבל אין על כך רמז בדוח. מי צריך עובדות כאשר המטרה סומנה מראש?
2 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר
יחיא סינוואר
יחיא סינוואר. איכשהו הוא נעדר מהדוח
(צילום: AP)
חמאס, שמן הסתם מרוצה מאוד מהדוח, לא מוזכר בשמו אפילו פעם אחת. מעניין אם אפשר לכתוב "דוח" דומה על הקרב על מוסול, בלי להזכיר אפילו פעם אחת את המילה "דאעש". אל דאגה. אין גם מילה אחת על "ג'יהאד" וגם המילה "טרור" לא מוזכרת ובוודאי לא "רקטות". שלושת חברי הוועדה רצו להיכנס לעזה. הרי הייתה מצפה להם שם קבלת פנים אוהדת על ידי ראשי ארגוני הטרור. אבל הם לא הגיעו. מצרים לא אישרה להם להיכנס דרך מעבר רפיח. לעומת זאת, מקורות המידע של הוועדה הם השחקנים הקבועים בתחום. ארגון "בצלם" מוזכר 17 פעמים, "שלום עכשיו" 12 פעמים ו"הארץ" 10 פעמים.
כיבוש הוא הנושא המרכזי בדוח. הוא הופך לקבוע, טוענים המחברים. יש בזה משהו. אבל כהרגלם, הם מתעלמים מכל הצעות השלום שהיו בעשורים האחרונים, שכללו מדינה פלסטינית. ומן הסתם, אין אזכור לעובדה ששוב ושוב הם אמרו לא לכל הצעה. החד-צדדיות של השלישייה הזאת מדהימה שוב ושוב. אבל מצד שני, המחברים מרחיקים את עדותם עד לממשל הצבאי, שהסתיים ב-1966.
בן-דרור ימיניבן-דרור ימיניצילום: אביגיל עוזי
לא כל מילה שכתובה בדוח היא תעמולה אנטי-ישראלית. הביקורת על מפעל ההתנחלויות והמאחזים היא בהחלט לגיטימית, אבל מדובר בנושא שמצוי במוקד של ויכוח נוקב בתוך ישראל. אין צורך ששלישייה אנטישמית תכניס את אפה לוויכוח הזה. להפך. כאשר טענות כאלה מגיעות מדוחות מהסוג הזה, הן רק מפריעות.
לפעמים צריך לתהות, וחובה לתהות, על הקלות הבלתי נסבלת שבה גופים בינלאומיים, והאו"ם בראשם, מטפחים את העוינות לישראל על ידי ברוני "זכויות אדם". הדוח החדש מציג שיאים חדשים. הכל בלשון משפטית טהורה. עם סעיפים והערות שוליים. זה לא שאין שם, פה ושם, גם טענות נכונות. יש. אבל טענות נכונות לא מבטלות את העובדה שמדובר בדוח ששובר שיאים של הטיה, על ידי ועדה שמורכבת משלושה אנטישמים. כך נראית דמוניזציה. כך לא יושג פיוס ושלום. אבל כך הופכת ועדה של האו"ם לזרוע התעמולה של מצדיקי הטרור.
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il