מהפכת התרומות בציוד הלחימה ללוחמי צה"ל, שמעוררת זעם: כמעט עשרה חודשים מפרוץ המלחמה, בזרוע היבשה מנסים להשתלט על מה שמכונה "כאוס התרומות" - כלומר, התרומות שהשיגו חיילים ביחידות השדה השונות - בפקודה חדשה, ולמעשה נוספת. לפי הפקודה, שהפיץ מפקד הזרוע האלוף תמיר ידעי ותיושם כבר בשבוע הקרוב, כל חטיבת מילואים, ובהמשך גם יחידות השירות הסדיר, תידרש לערוך בתום ימים מיפוי ורישום מצולם של כל הציוד שנאסף אצלה ממקורות אזרחיים בתרומה מאז 7 באוקטובר.
חלק מהתרומות שניתנו לחיילים
(צילום: יואב זיתון)

3 צפייה בגלריה
תרומות לחיילים במהלך המלחמה
תרומות לחיילים במהלך המלחמה
פריטים שנתרמו לחיילים, במהלך המלחמה
(צילום: אסף קמר)
מדובר בעשרות אלפי פריטים שנתרמו ללא פיקוח או רגולציה צבאית, מרחפנים, אמר"לים (אמצעי ראיית לילה - י"ז) ומשקפות מסוגים שונים, דרך מדים טקטיים פיראטיים ומזויפים וקסדות טקטיות - ועד לאמצעי מיגון, איסוף ומתאמים לנשקים כמצלמות היקפיות לטנקים ולנגמ"שים, שכפ"צים קרמיים וברכיות. בצבא הזהירו את המפקדים שאי-ציות לפקודת המיפוי יעכב אספקה של אמל"ח תקני שהוזמן.
לאחר המיפוי והרישום יחויל בתקינה מסודרת חלק מהציוד שנתרם וחלק אחר, בהתאם לבדיקת גורמים באגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה, ייאסר בשימוש.
הסיבות למהלך, שכבר מעורר ביקורת בחטיבות השונות: חשש לתקריות ירי דו-צדדי בגלל זיהוי מוטעה בין כוחות שנראים אחרת, ובהתאם גם פגיעה באחידות הופעת הלוחמים (ה"דיגום") ביחידות השונות; שימוש מסוכן באמצעי מיגון או לחימה שלא נבדקו ואושרו בצבא ואף תופעות פליליות שהולכות ומתרחבות - גניבות של ציוד שנתרם על-ידי חיילי מילואים שמסיימים שירותם, מסחרה ושוק פיראטי של מכירת אמצעים שנתרמו וגם גורמים מפוקפקים שאוספים תרומות "בשם צה"ל" ולאחר מכן מוכרים אותן או את חלקן.
3 צפייה בגלריה
הסדרת תרומות ציוד הלחימה שנתרם ממקורות אזרחיים מאז השבעה באוקטובר
הסדרת תרומות ציוד הלחימה שנתרם ממקורות אזרחיים מאז השבעה באוקטובר
גם הרחפים ייבדקו
(צילום: יואב זיתון)
3 צפייה בגלריה
הסדרת תרומות ציוד הלחימה שנתרם ממקורות אזרחיים מאז השבעה באוקטובר
הסדרת תרומות ציוד הלחימה שנתרם ממקורות אזרחיים מאז השבעה באוקטובר
(צילום: יואב זיתון)
בצה"ל מבהירים כי לא ייאספו לבדיקה תרומות סבירות כדברי מזון יבש או ציוד אישי שנתרם לחיילים כמו תחתונים, גרביים, חולצות תרמיות ועוד - אלא רק ציוד שמשמש חיילים באימונים, בלחימה או בשגרה כחלק מתפקידם. "האחריות לבטיחות החיילים היא על צה"ל", אומרים בצבא, "ואם מצנן שייתרם ללא פיקוח ללוחמים בעזה יגרום לקצר חשמלי ולשריפה במבנה שתהרוג לנו שלושה חיילים, זה לא יעניין את המשפחות השכולות איך הגיע אותו מכשיר מסוכן לשימוש החיילים רק כדי שיהיה להם פחות חם בלילה. חייבים לעשות סדר בתופעה הזו שיוצאת משליטה".
עוד מוסיפים בצה"ל כי "המדינה וצה"ל הם גופים מסודרים ואנו רוכשים המון אמצעי לחימה שונים ללוחמים שיגיעו אליהם לפי הפקודות". בעניין זה, טוענים לוחמים, בעיקר במילואים, שצה"ל איטי מאוד בכל הנוגע לאספקת הציוד הנדרש.
כך למשל, דרשה פלוגת מילואים שלחמה לאחרונה בפשיטה מחודשת בג'באליה רחפנים מסוימים להשמדת מחבלים, אך הגעתם התעכבה ובינתיים הם גירדו את הרחפנים הללו מתרומות. בגזרות אחרות, כמו באזור יהודה ושומרון, נראו לוחמי מילואים שהשיגו אף רובים חדשניים מתרומות או ב"קומבינה" מגופי ביטחון אחרים, כמו נשק M5 ללא מספר סידורי צה"לי שמוטבע עליו - ועימם הם נלחמו בסמטאות שכם.