ראש הממשלה בנימין נתניהו כינס אמש (שני) בקריה בתל אביב התייעצות שרים מצומצמת עם ראשי מערכת הביטחון, כחלק מסדרת הדיונים שעוסקת בהכנות לתקיפה באיראן בתגובה למתקפת הטילים על ישראל. לאורך השבועיים האחרונים, מאז שנתניהו הבטיח להגיב, התקיימו שורת דיונים כאלה, בפורומים שונים - כולל הביקור של ראש הממשלה, הרמטכ"ל הלוי ושר הביטחון גלנט בבסיס המודיעין, שעליו פורסם לראשונה ב-ynet.
4 צפייה בגלריה
(צילום: Ahmad GHARABLI / AFP, מארק ישראל סלם, AP)
ב"וושינגטון פוסט" דווח אמש כי ראש הממשלה נתניהו כבר הודיע לממשל ביידן שהוא מתכנן לתקוף מטרות צבאיות - ולא מתקני נפט או גרעין באיראן. הגעתה של סוללת ה-THAAD לישראל, תוך איושה על ידי 100 חיילים אמריקנים, נחשבת לחלק מהתיאום בין ישראל לארה"ב - ולא מן הנמנע שמדובר בתמורה שקיבלה ישראל תמורת היענות לבקשות של ארה"ב להימנע מתקיפת מתקני גרעין.
בתגובה לדיווח של ה"וושינגטון פוסט", מלשכת ראש הממשלה נתניהו נמסר כי "אנו מקשיבים לדעות של הממשל האמריקני, אך נקבל את ההחלטות הסופיות שלנו על בסיס האינטרסים הלאומיים של ישראל".
המגעים עם האמריקנים נמשכים גם בשאיפה להגיע איתם לתיאום מירבי, בעיקר מה יקרה אם איראן תתקוף בחזרה - כפי שהודיעה בפומבי - אך בניגוד למסרים שהעבירה, לפי הדיווח בעיתון הסעודי "א-שרק אל-אווסט", שאם התקיפה תהיה מוגבלת - טהרן "תסגור את הסבב". "יש הבנה, לפחות אצל חלק מהבכירים בישראל, שאיראן רוצה הפסקת אש כוללת כדי לרדת מהעץ מול ישראל", אמרו אמש גורמים הבקיאים בנושא.
4 צפייה בגלריה
כרזות ברחובות טהרן עם איום על ישראל
כרזות ברחובות טהרן עם איום על ישראל
האיום החדש בטהרן. "סביר להניח שאיראן תתקוף"
כך או כך, בישראל הדגישו שהתקיפה הישראלית בוא תבוא - ותהיה משמעותית. "העיסוק בזירה האיראנית מתרכז בתכנון המתקפה. אין השתהות או התמהמהות", אמרו גורמים הבקיאים בנושא. "ישראל וארה"ב רואות בסך הכול את הנושא עין בעין. מה שמתקיים עכשיו זה בעיקר תיאום וטיוב של המתקפה ומוכנות למה שיקרה אחרי. אין גורם אחד שיושב בחדרים וחושב שברגע שישראל תתקוף הסיפור מסתיים, כי יודעים שזו לא תהיה תקיפה בחתימה נמוכה וסביר להניח שאיראן תתקוף".
ב"וושינגטון פוסט" הסביר גורם המעורה בנושא כי ההחלטה הישראלית שלא לתקוף מתקני גרעין או נפט באיראן היא חלק מניסיון להימנע מ"התערבות פוליטית בבחירות בארה"ב", כלשונו. לדברי אותו גורם, נתניהו מבין שלתקיפה הישראלית יש אפשרות לעצב מחדש את המרוץ לנשיאות - כי פגיעה במתקני נפט עלולה להקפיץ את מחירי הנפט העולמיים, בעוד שפגיעה במתקני הגרעין עלולה לדרוש מארה"ב מעורבות ישירה הרבה יותר בחילופי המהלומות האפשריים בין ישראל לאיראן.
"נתניהו היה ב'מקום מתון יותר' בשיחה עם ביידן", אמר גורם אמריקני על השיחה שהתקיימה בין ראש הממשלה לנשיא ארה"ב בשבוע שעבר. גם ב"וושינגטון פוסט" העריכו שהתקיפה הישראלית תגיע בקרוב - ולכל הפחות לפני הבחירות בארה"ב שיתקיימו ב-5 בנובמבר - כי הימנעות מפעולה עלולה להיתפש על ידי איראן כסימן לחולשה. "זו תהיה (תגובה - א"א) אחת מתוך סדרת תגובות", אמרה גורמת המעורה בפרטים שצוטטה בעיתון האמריקני. גורם ישראלי אמר שנתניהו, כך או כך, לא יחכה לאור ירוק מוושינגטון. "האדם שיחליט על התגובה הישראלית לאיראן יהיה נתניהו", אמר.

"אם צה"ל יזהה איום בדאחייה הוא יתקוף"

מאז יום חמישי האחרון, בעקבות בקשת הנשיא ביידן מנתניהו, ישראל לא תקפה בביירות. מאחורי הקלעים גרסאות שונות סביב מה קרה - אם נתניהו התחייב בפני ביידן שלא לתקוף בדאחייה, והורה לקבל אישור ממנו לכל תקיפה שם. אחרי ההכחשות של גורמים מדיניים ו"גורם בכיר", הגיעה אתמול הכחשה מפורשת של נתניהו במילותיו: "נמשיך להכות בחיזבאללה ללא רחם בכל חלקי לבנון - גם בביירות", אמר. "הכול לפי שיקולים מבצעיים. הוכחנו זאת בתקופה האחרונה ונמשיך גם בימים הקרובים".
4 צפייה בגלריה
הנזק בביירות
הנזק בביירות
הרס בדאחייה בביירות
(צילום: AFP)
נתניהו בבא"ח גולני: "נכה בחיזבאללה גם בביירות"
(צילום: איתי בית-און, לע״מ)

בישראל הבהירו אתמול כי אין החלטה לא לתקוף בביירות, וכי הימים הקרובים יוכיחו זאת. אם צה"ל יזהה איום בדאחייה, אמרו בישראל, הוא יתקוף - גם נוכח ההתאוששות הניכרת של ארגון הטרור הלבנוני בימים האחרונים. סל האופציות הישראלי כולל גם תקיפות משמעותיות, שאמורות "להכאיב" לחיזבאללה.
בינתיים, בירושלים מתחילים לחשוב גם על היום שאחרי בלבנון. ארה"ב, לצד גורמים בינלאומיים נוספים ובהם הצרפתים, פעילים מאוד מול ממשלת לבנון בניסיון לנצל את היחלשות חיזבאללה - ובתקווה להגיע להבנות ליישום החלטת מועצת הביטחון 1701. ישראל, יחד עם זאת, לא ממש צד למגעים האלה - ולא תסתפק בפחות מהרחקה של חיזבאללה לפחות 10 ק"מ מהגבול.
4 צפייה בגלריה
כוחות צה"ך בדרום לבנון
כוחות צה"ך בדרום לבנון
חופש הפעולה יצטרך להישמר. לוחמי צה"ל בשטח הלבנוני
(צילום: Menahem KAHANA / AFP)
מבחינת ישראל, חופש הפעולה בלבנון יישמר בכל מקרה - והכפרים בדרום לא יחזרו למה שהיו. גם אם תהיה הסדרה – ישראל תמשיך לפעול בלבנון ולא תיתן לחיזבאללה לחזור למה שהיה לפני 7 באוקטובר. ישראל מתכננת להמשיך לפעול צבאית ולסכל את איומי חיזבאללה לבנות איום פשיטה על היישובים על הגדר - ובחלק מהמקרים, תושבים בדרום לבנון כבר לא יוכלו לשוב לבתיהם.
ישראל לא מתכננת לסמוך על יוניפי"ל או על צבא לבנון. בחדרים סגורים נשמעו אמירות ולפיהן ישראל גם לא תאפשר לחיזבאללה להתעצם מחדש - מה שאומר גם מניעת הברחות אמצעי לחימה, כפי שהיה מאז מלחמת לבנון השנייה - אז ישראל העלימה עין. לא בטוח שישראל תוכל לקבל בהסדר כלשהו את כל מה שהיא שואפת - אבל לפי שעה היא "מנקה" את הכפרים הצמודים ליישובים הישראליים, כדי לאפשר את חזרת התושבים.
פורסם לראשונה: 23:33, 14.10.24