ראש הממשלה בנימין נתניהו מתח ביקורת על נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, אחרי שבבית הלבן הביעו התנגדות להטלת סנקציות על אנשי בית הדין הפלילי בהאג. "אני מופתע ומאוכזב", אמר נתניהו לתקשורת האמריקנית, בריאיון שישודר במלואו ביום ראשון - ותמלול של קטע ממנו פורסם כעת באתר החדשות "פוליטיקו".
2 צפייה בגלריה
שלישים
שלישים
נתניהו, ביידן ובית הדין בהאג
(צילום: AP / Alex Brandon / EPA)
נתניהו הביע אכזבה על כך שהבית הלבן מסר שלשום כי הוא מתנגד למאמץ הרפובליקני בקונגרס להעניש את התובע בהאג קארים חאן, שביקש להוציא צווי מעצר נגד נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט - בטענה לפשעי מלחמה מצדם. אותה הודעה שלשום עמדה דווקא בניגוד לדברים שהשמיע כמה ימים לפני כן מזכיר המדינה אנתוני בלינקן, שאותת על נכונות מצד הממשל לפעול בשיתוף פעולה עם הרפובליקנים כדי להגיב לבקשת צווי המעצר - שביידן עצמו תקף אותה בחריפות וכינה "שערורייה".
בקטע מהריאיון שפורסם, אמר נתניהו: "ארה"ב אמרה שהיא אכן תתמוך בהצעת החוק לסנקציות. חשבתי שזו עדיין העמדה האמריקנית בגלל הקונצנזוס הדו-מפלגתי רק לפני כמה ימים. אבל עכשיו אתה אומר שיש סימן שאלה, ואם לדבר בכנות - אני מופתע ומאוכזב".
הסנאטור הרפובליקני לינדזי גראהם, שמבקר בארץ, אמר הערב בשיחותיו בישראל שהנשיא ביידן מעכב את מהלך החקיקה הדו-מפלגתי לסנקציות על בית הדין והתובע. גורמים בישראל אומרים כי היה סיכום שממשל ביידן יתמוך בחקיקה כזו, אך כנראה הוא חזר בו משיקולים פוליטיים שקשורים לבחירות לנשיאות. גורם ישראלי אמר כי מדובר בעניין בעייתי מאוד מבחינת ההרתעה מול בית הדין ומול חמאס - וכי הדבר מסביר את האמירה החריפה של נתניהו ולפיה הוא מופתע ומאוכזב.
2 צפייה בגלריה
מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן  בדיון ב קונגרס
מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן  בדיון ב קונגרס
בלינקן בקונגרס. הביע בתחילה נכונות לצעדים נגד בית הדין
(צילום: Kent Nishimura / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP)
בשימוע שנערך לאחרונה בקונגרס הביע כאמור מזכיר המדינה בלינקן התנגדות חריפה לבקשה של התובע בהאג חאן להוציא את צווי המעצר. בלינקן אמר בדיון שממשל ביידן "פתוח" לעבוד יחד עם המחוקקים בקונגרס כדי לקדם צעדים נגד בית הדין בהאג, שארה"ב אינה חלק ממנו ומתנגדת כמו ישראל לעצם טענתו לסמכות שיפוט על רצועת עזה ויהודה ושומרון. בשימוע עצמו לא הבהיר בלינקן באילו צעדים בדיוק יהיה מוכן ממשל ביידן לתמוך, תמיכה שבלעדיה גם אם הרפובליקנים יאשרו חוק בבית הנבחרים שבו יש להם רוב דחוק – הם יצטרכו את תמיכת הדמוקרטים בסנאט והנשיא כדי שהצעתם תיכנס לספר החוקים.