יחידת התביעות של המשטרה הגישה לבית משפט השלום בפתח תקווה כתב אישום נגד חיילת בת 19 ובן זוגה, תושב קרני שומרון בן 21, בגין אסיפת שוהים בלתי חוקיים ברכבם בשבילים עוקפים בכביש 443, והברחתם דרך מחסום מכבים שליד מודיעין - לתוך תחומי ישראל. בין היתר, הסיעו השניים אסיר ביטחוני לשעבר, שהיה ממשוחררי עסקת שליט.
תיעוד ממעבר הנאשמים במחסום
( צילום: דוברות המשטרה)

בכתב האישום שהוגש אתמול (שלישי) מופיעים 28 סעיפים, שבהם מפורט כיצד החיילת הסיעה במשך חודשים שב"חים משטחי יהודה ושומרון ברכב פרטי, יחד עם בן זוגה, לתחומי ישראל. באחת מהפעמים, היא אף הסיעה את השב"חים כשהיא לבושה במדי צה"ל. בתמורה, היא גבתה מהם בין 200 ל-400 שקלים, בהתאם למספר השב"חים שהסיעה, בכל פעם שהבריחה אותם פנימה לישראל במהלך המלחמה - גם בימים שבהם נאסרה מבחינה ביטחונית כניסה של תושבי השטחים לישראל.
החיילת, שנמצאת בשירות סדיר, הועסקה במסעדה בראשון לציון שבה עבד טבח תושב השטחים שלא החזיק באישורי כניסה לישראל ושהייה בה. היא ובן זוגה הסיעו את הטבח מביתו אל המסעדה או בחזרה ממנה לביתו בשטחים, תוך עצירה כאמור בשבילים עוקפים בכביש 443, ובהם שביל עפר הסמוך לתחנת דלק באזור בית חורון, כדי לאסוף ולהוריד אותו. במהלך הנסיעות הם עברו כאמור במחסום מכבים - תוך שהסתירו את הטבח ושב"חים נוספים במושבים האחוריים של רכבם. בחלק מהמקרים הסיעו אותם לאתר בנייה ברחובות.
עם הזמן הציע הטבח לנאשמת להסיע שב"חים נוספים תושבי השטחים שלא החזיקו באישורי כניסה ושהייה, בתמורה לכסף. החיילת הסכימה להצעה. לצורך מימוש התוכנית סיכמו הנאשמת ובן זוגה יחד עם השב"חים על נקודת מפגש איתם, לצד מועד ההסעה ואת היעד שאליו היו צריכים להגיע. לפי הערכת החוקרים, החיילת ובן זוגה הרוויחו מההברחות עשרות אלפי שקלים.
2 צפייה בגלריה
חיילת ובן זוגה מבריחים שב"חים במחסום מכבים
חיילת ובן זוגה מבריחים שב"חים במחסום מכבים
החיילת ובן זוגה ברכב: "סיכון לביטחון הציבור"
רפ"ק אבי שטרן, רמ"ח חקירות עוטף ירושלים של מג"ב, אמר ל-ynet כי "הגיע אלינו לפני כמה שבועות מידע מודיעיני על חיילת שמעבירה שב"חים לישראל. זה היה מאוד מפתיע, לא מדובר בטיפוס שעוסק בתופעת הברחת השב"חים. אנו מבינים שהחיילת עושה פעילות פלילית שיש בה סיכון לביטחון הציבור. זה חריג מאוד". לדבריו, באחת מהפעמים אחרי שהנאשמים הורידו שב"חים מרכבם - שוטרים עצרו את תושבי השטחים: "הם סיפרו במהלך חקירה ששילמו לחיילת ולבן זוגה כסף עבור הברחתם לעבוד בישראל. כמובן שהם היו ללא אישורי כניסה ושהייה".
בהמשך אמר כי "הבנו שהחיילת ובן זוגה מנצלים את היתרון שלהם כיהודים, שעוברים במחסום בטבעיות, עוצרים להגיד 'שלום' ולא מעוררים חשד - וככה מכניסים שב"חים לישראל". הוא הוסיף כי "בנסיעה הבאה החלטנו לעצור אותם יחד עם תושבי השטחים, כשהם מנסים לחדור לישראל". לדבריו, "המעצר היה לפני כשבועיים וחצי. התחלנו לחזור אחורה באמצעות איכוני פלאפון של החשודים והודעות שבהן עלה חשד להמון אירועי הברחות. סרקנו מצלמות במעבר ובצירי תנועה וחשפנו ככה עוד אירועים רבים. החשודים הודו בחקירה, ולא הבינו את גודל הסכנה".
התביעה הגישה בקשה לעצור את החיילת ובן זוגה עד לתום ההליכים המשפטיים נגדם בשל חומרת העבירות והסיכון הביטחוני שנגרם כתוצאה מהן, שכן שב"חים שהוברחו בעבר לשטחי ישראל כבר היו לא פעם מעורבים בפיגועים. בבקשה צוין כי החיילת ובן זוגה לא הכירו את העבר הביטחוני של השב"חים שהבריחו לשטחי ישראל. "הנאשם והנאשמת לקחו סיכון על ביטחון המדינה בזמן מלחמה, בזמן שההחלטות הביטחוניות חייבו את המדינה לעצור את הכנסת התושבים הזרים מיהודה ושומרון. הם ארגנו הסעות לתחומי המדינה לטובת עשרות רבות של אנשים שטיבם אינו ידוע, בעבור בצע כסף", נכתב.
2 צפייה בגלריה
חיילת ובן זוגה מבריחים שב"חים במחסום מכבים
חיילת ובן זוגה מבריחים שב"חים במחסום מכבים
"ישנה מעורבות גבוהה של שב"חים בפיגועי טרור". תיעוד מהברחה נוספת
לבקשת המעצר צורפה חוות דעת של חטיבת המודיעין ביולי 2023, לפני אירועי 7 באוקטובר, שבמסגרתה נכתב כי "אוכלוסיית השב"חים מהווה סיכון משמעותי לביטחון הציבור. ישנה מעורבות גבוהה של שב"חים בפיגועי טרור. למחצית מהם נפתח טרם ביצוע הפיגוע תיק שב"ח אחד לפחות".
ב-28 הסעיפים שמופיעים כאמור באישום מיוחסים לנאשמים הסעת תושבים זרים שלא כדין בשירותי הסעות וקשירת קשר לפשע. הפרשה החמורה של הברחת שב"חים לישראל על-ידי השניים נחשפה לאחרונה על-ידי מג"ב, שמסר כי "לוחמי מג"ב פועלים במישור המודיעיני והמבצעי למעצר שוהים בלתי חוקיים וחשודים שמסייעים להם בהסעה, הלנה והעסקה. באירוע הזה, בפעילות מודיעינית וחקירתית עצרו לוחמי מג"ב את החשודים".
רק בסוף השבוע האחרון תפסו לוחמי מג"ב כ-400 שב"חים ו-27 חשודים שסייעו להם, כחלק ממבצע חילי. מתחילת המבצע, שהחל בראשית המלחמה, נתפסו 9,753 שב"חים וכ-1,300 סייענים.