(צילום: סטס קופולו)

1 בספטמבר ממש מעבר לפינה, אבל למרות שמשרד האוצר והסתדרות המורים הכריזו הבוקר (רביעי) על הסכם שכר חדש שיביא לביטול השביתה בגנים, בבתי הספר היסודיים ובחטיבות הביניים, בתיכונים איום השביתה עדיין לא הוסר. רוב המורים שם משתייכים לארגון המורים העל-יסודיים, שיושב הראש שלו רן ארז מנהל גם הוא משא ומתן על תנאיהם של המורים וסוגיות נוספות מול משרד האוצר, במסגרת מה שהצדדים מכנים "הסכם קיבוצי".
בצהריים שיגר ארז מכתב למורים בארגון שלו שבו הכריז כי סכסוך העבודה מול משרד האוצר נותר בעינו וכי הלימודים בתיכונים לא ייפתחו מחר מבלי שהמחלוקות ייפתרו. גם עתה, אחרי חודשים של משא ומתן, דרישות הצדדים עדיין לא ברורות לאשורן, וישנה עמימות בסוגיה.
3 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים של ארגון המורים נגד רפורמת הבגרויות של שאשא ביטון
מסיבת עיתונאים של ארגון המורים נגד רפורמת הבגרויות של שאשא ביטון
רן ארז, יו"ר ארגון המורים העל-יסודיים
(צילום: מוטי קמחי )
ארז, שהאשים אמש את משרד האוצר בחזרה מהסכמות שכבר הושגו, טען היום במכתב שלו כי האוצר לא מוכן לנהל משא ומתן, ושלפיכך התיכונים יושבתו. לדבריו סוגיות המחלוקת עוסקות בחשש מפגיעה בתנאי המורים בשל מעבר לשבוע לימודים מקוצר של חמישה ימים, ונוגעות גם בענייני שכר ותנאים אחרים.
מנגד עדכן ארז כי הושגו הסכמות מול שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון בנוגע לרפורמת הבגרויות שלה, וכי הסכסוך בהקשר הזה בטל כעת. לדבריו בין הסיכומים שהושגו הבטחה שהמקצועות ההומניים לא ייפגעו בעקבות הרפורמה, שתבטל בין היתר את הבחינות החיצוניות בהן. הוא הדגיש כי גם מעמדם של המורים המלמדים במקצועות הללו לא ייפגע, וכי מספר שעות ההוראה יישמר ולא יפחת משש שעות שבועיות. "הרפורמה במבנה הסופי שלה מהווה שיפור של המצב הקיים", כתב ארז, אחרי שבעבר מתח ביקורת חריפה על הרפורמה של שאשא-ביטון.
3 צפייה בגלריה
יפעת שאשא ביטון בכנס החינוך השנתי של המרכז לשילטון מקומי
יפעת שאשא ביטון בכנס החינוך השנתי של המרכז לשילטון מקומי
שרת החינוך שאשא-ביטון
(צילום: מוטי קמחי )
בהמשך פורסמה הודעה מטעם שאשא-ביטון וארז בנוגע להסכמות על רפורמת הבגרויות, ונכתב בה כי מדובר ב"בשורה" למערכת החינוך. "הרפורמה תחזק את המקצועות ההומניים ותשפר את שיטת הבגרות, תוך שמירה על תנאי העבודה והשכר של המורים. היא תאפשר להכניס במערכת החינוך חדשנות בלמידה, להקנות לילדים שלנו מיומנויות רלוונטיות לעידן הנוכחי, בהן היכולת לשאול שאלות, לחקור, לאסוף מידע, לארגן אותו בכתב ולהציג אותו בעל פה. מדובר בחשיבה יצירתית, הכוללת גם יכולת ניתוח ושיפוט, מיזוג טקסטים, עבודה בצוות ולמידה רב תחומית. שיטות הלמידה החדשות ישפיעו על כלל המערכת".
בימים האחרונים, במקביל למשא ומתן הקדחתני בין אנשי האוצר להסתדרות המורים, הגביר ארז את איומי השביתה של הארגון שלו. ביום ראשון שלח מכתב לממונה על השכר באוצר, קובי בר נתן, ובו האשים כי אנשי המשרד לא השיבו לאחד הסעיפים בהסכם הקיבוצי שנמצא במחלוקת: "נדמה שדבר אינו בוער למשרד האוצר סביב הסכסוך ובקשר לפתיחת שנת הלימודים כסדרה", טען ארז.
3 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן
"נראה שזה בעיקר תשומת לב וכבוד". ליברמן טען שדווקא ארז הוא זה שחזר בו מהסיכומים
(צילום: קובי קואנקס)
שר האוצר אביגדור ליברמן התייחס השבוע בשיחה עם כתבים לאיום של ארז, ואמר: "נפגשתי איתו, שאלתי מה מפריע לו, הוא אמר שרק סעיף אחד - והסכמתי. במקום לחתום, הוא חזר אחרי כמה ימים עם מסמך של 29 סעיפים. אני לא יודע מה יש שם, נראה שזה בעיקר תשומת לב וכבוד". את הקושי "לפזר כסף ממסוק", כלשונו, הסביר אז ליברמן בתביעות שכר של יותר מ-40 מיליארד שקל. "אנחנו מנהלים מדיניות אחראית. הורדנו את הגירעון לאפס. צריך להבין את האתגרים הכלכליים - ואני מציע גם להקשיב לדבריו של יו"ר הבנק הפדרלי בארה"ב. אנחנו בדרך למשבר כלכלי קשה בחורף הקרוב", הוסיף שר האוצר.