פרקליט המדינה עמית איסמן הנחה אמש (יום ראשון) את המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) לפתוח בבדיקת התנהלות צוות החקירה המשטרתי שטיפל בחקירת מותו של יובל קסטלמן, לפני שהתיק הועבר למצ"ח. ההחלטה מצביעה על כך חשש להתנהלות לא-תקינה של המשטרה בראשית הטיפול בתיק, שעלולה להגיע עד כדי חשד לפלילים.
1 צפייה בגלריה
יובל דורון קסטלמן ז"ל, שנורה בשוגג על ידי חיילי צה"ל  יובל קסטלמן שוכב על הכביש לאחר שהוציא את הארנק להציג את תעודת הזהות
יובל דורון קסטלמן ז"ל, שנורה בשוגג על ידי חיילי צה"ל  יובל קסטלמן שוכב על הכביש לאחר שהוציא את הארנק להציג את תעודת הזהות
מימין: יובל קסטלמן, משמאל: אחרי הירי, עם תעודת הזהות מונחת על הכביש
(באדיבות המשפחה)
לפי הודעת הפרקליטות, ההחלטה התקבלה אחרי התייעצות עם ראש מח"ש קרן בר-מנחם. עוד נמסר, כי איסמן פנה לראש אגף החקירות והמודיעין במשטרה - שממנו ביקש המפכ"ל לבדוק את המחדלים בחקירה - והנחה אותו שלא לקיים בדיקה משטרתית בנושא עד לסיום בחינת הדברים על-ידי מח"ש.
נזכיר כי בנתיחת גופתו של קסטלמן, שנורה למוות על-ידי סמ"ר (במיל') אביעד פריג'ה אחרי נטרול מחבלים בפיגוע בירושלים, אותרו קליע ושני רסיסים - בניגוד לטענות המשטרה שבגופה אין כאלה. המשטרה אף אפשרה לשחרר את גופתו של קסטלמן לקבורה ללא נתיחה, אך בחקירת מצ"ח עלה שיש צורך בנתיחה כזו - והמשפחה נאלצה לאשר להוציא את גופתו מהקבר.
הסיבה העיקרית להחלטתו של איסמן היא הפער בין דיווח המשטרה שציינה, כאמור, שאין קליעים בגופתו של קסטלמן לבין ממצאי המכון הפתולוגי, והתהייה אם הייתה זו "רק" רשלנות, קונספציה מקלה או שמא צעד מכוון. את ההחלטה לבדוק את התנהלות המשטרה חיזקה גם העובדה שמדובר בפרשה רגישה מאוד, אישית וציבורית - ואיסמן רוצה שתוצאות הבדיקה יחזקו את אמון הציבור.
(צילום: ירון ברנר)

שקד קסטלמן, אחיו של יובל, אמר אתמול כי אחרי מותו המשפחה חששה שיש שאלות פתוחות שמצדיקות נתיחה - אך במשטרה שללו אותן. "קצין בימ"ר ירושלים אמר שאין צורך בנתיחה, שהם לא ילמדו ממנה כלום וזה רק יעכב אותנו", אמר שקד ל-ynet Live. בעקבות המידע החדש שנחשף ושהוביל להוצאת הגופה של יובל מהקבר, במשפחת קסטלמן כינו את מחדלי החקירה "ה-7 באוקטובר של משטרת ישראל".
"עוד לפני שנחשפנו לכל החומרים והמסמכים הבנו שיש פה אירוע מורכב", הבהיר שקד. "אמרתי לשוטר המז"פ, לפני שאנחנו יוצאים מבית החולים לקבורה תוודאו שאין שאלות שנתיחה יכולה לענות עליהן - כי אם יש כדאי שנעשה את זה כבר עכשיו. אני לא רופא, אני לא מגיע מהתחום הזה, אני לא חוקר פלילי. אבל אנחנו מבינים שמתיעוד ה-CT רואים שיש שיירי מתכת גדולים שנשארו בגופו של יובל, אז אני לא מצליח להבין איך התקבלה החלטה כזו שלא לנתח. בסופו של דבר זה הביא אותנו לדילמה נוראית".
בתחושה שלך, זה נבע מדאגה כנה לשלומכם או שמישהו כאן ניסה לפסוח על חקירה? "אני חושב שזה לא משנה אם ניסו לרחם עלינו או לבוא לטובתנו, תפקיד המשטרה הוא להיות הגורם המקצועי. הם היו בחקירות, הם מבינים אירועים. אני מבין היום שעצם האירוע של אי העברת גופה במצב כזה למכון לרפואה משפטית - אני אפילו לא אומר לנתיחה, אבל אולי לאיזשהי בדיקה ראשונית, זה דבר חריג. בדרך כלל במקרים מסוג כזה אני מבין שכן מעבירים, אז אני מודה שקשה לי להסביר למה זה לא קרה כאן".
קסטלמן, נזכיר, נורה למוות על-ידי פריג'ה על אף שזרק את נשקו והרים את ידיו אחרי נטרול המחבלים, צעק שהוא יהודי והוריד את המעיל כדי להוכיח שאינו נושא מטען. בתמונה מהזירה ניתן לראות שקסטלמן אף זרק את תעודת הזהות שלו לעבר הלוחם, כדי שזה יוכל לצפות בה ולהיווכח בכך שאינו מחבל.
עורכי הדין דניאל חקלאי ועמית שלף, שמייצגים את משפחתו של קסטלמן, מסרו בתגובה: "אנחנו מברכים על החלטת פרקליט המדינה להורות על בדיקה ראשונית מטעם מח"ש, ואנחנו קוראים לו למנות פרקליט בכיר בפרקליטות המדינה לצורך ליווי צמוד של בדיקה זו.
עלינו להיזהר כמובן מקביעות נחרצות ובמיוחד להימנע מהתלהמות. יש להבין מהי גרסת קציני המשטרה שפעלו בפרשה זו בטרם נחרוץ דין. עם זאת, ברור שיש כאן סימני שאלה קשים. משפחתו של יובל אינה מבקשת להעלות איש על המוקד. מבוקשה של המשפחה הוא לחקור את הדברים ולחשוף את האמת הן לגבי נסיבות מותו הנורא של יובל והן לגבי השתלשלות האירועים מאז המוות במסגרת החקירה".