גם בהודעה הבוקר (ראשון) של יחיא סריע, הדובר הצבאי של המורדים החות'ים בתימן, בה לקח אחריות על ירי טילים בליסטיים לעבר "מטרה חיונית" באילת, לא הודיעו הכוחות החות'ים על עלייה ב"שלבי ההסלמה" שקבעו במלחמה מול ישראל, לאחר התקיפה הדרמטית אמש בחודיידה.
כל עוד לא הוכרז על-ידי החות'ים "השלב החמישי", אנו עדיין נמצאים, לפחות רשמית, ב"שלב ההסלמה הרביעי" נגד ישראל, במסגרתו הכריזו החות'ים על תקיפת ספינות הנמצאות בבעלות חברות המשתפות פעולה עם ישראל, בכל מקום אליו יצליחו להגיע, כולל בים התיכון.
התיעודים הדרמטיים מתימן, אמש

4 צפייה בגלריה
נמל חודיידה
נמל חודיידה
נמל חודיידה, אמש
(צילום: AFP)
למרות שלא הוכרז שלב חדש בהסלמה, תקיפת הכטב"ם הקטלנית בלב תל אביב מסמנת שלב חדש במערכה - וכך גם ההודעה החות'ית שהגיעה אחרי התקיפה, כי "אזור תל אביב כבר לא בטוח". כעת, אחרי התקיפות הישראליות אתמול בתימן, עולות מספר שאלות: מה תהיה התגובה החות'ית לתקיפה? מהיכן תגיע? האם החות'ים יכריזו על "שלב הסלמה חדש"? ומה הוא יכלול?
מיד אחרי התקיפה אתמול החלו הגורמים החות'ים לאיים בתגובה נגד ישראל - והאיומים נמשכים גם בשעות האחרונות. הבוקר אמר חבר הלשכה המדינית של "אנסאר אללה" (החות'ים בתימן), מוחמד אל-בוחיתי, לערוץ אל-ערבי: "יש כמה מטרות חיוניות ורגישות בישראל שנתקוף. נכריז על פעולותינו כשהן יבוצעו".
יש לציין כי גם על שיגור הכטב"ם לעבר תל אביב עדכנו החות'ים רק לאחר "הצלחת המבצע האיכותי", כלשונם, שנגמר בהירצחו של יבגני פרדר ופציעתם של אחרים. אחרי הירי הבוקר לאילת ואחרי תקיפת הכטב"ם בסוף השבוע, אחת האופציות לתגובה של החות'ים לתקיפת חודיידה, יכולה להיות ירי מתימן לעבר "יעדים רגישים" כפי שהם מכנים זאת, בשטח ישראל. זה יכול לכלול ירי תגובה מסיבי, או פחות, לעבר יעדים שהם כבר תקפו לטענתם כמו אילת, חיפה או תל אביב. עם זאת, אין לשלול את האפשרות שינסו "לאתגר" ולתקוף יעדים חדשים, הנמצאים בבנק המטרות שלהם.
מבצע "יד ארוכה" שלב אחר שלב
החות'ים מקבלים תחמושת מאיראן וברשותם דגמים שונים של כטב"מים, טילי שיוט וטילים בליסטיים, בחלקם כבר נעשה שימוש נגד ישראל.
אם יחליטו החות'ים להכריז רשמית על מעבר ל"שלב ההסלמה החמישי" נגד ישראל, הוא עשוי לכלול איום על תקיפות בשטח ישראל, שימוש בכלי נשק חדשים או איומים נוספים בזירה הימית. מקורות צבאיים בצנעא מסרו בסוף השבוע לעיתון אל-אחבאר הלבנוני, שמזוהה עם חיזבאללה, כי הנשק (הכטב"ם) ששימש את החות'ים בתקיפה בתל אביב הוא אחד מכלי הנשק של "השלב החמישי" - וכי לכוחות החות'ים "הפתעות צבאיות רבות". "התקיפה בתל אביב היא רק תחילת התקיפות מעבר לקווי האויב", איימו.

הגיבוי מחיזבאללה - והאפשרות לתגובה משותפת

אופציות התגובה השונות לא סותרות ויכולות גם להשתלב יחד. כך לדוגמה, אפשרות נוספת לתגובה חות'ית היא תקיפה משולבת של החות'ים עם "ההתנגדות האיסלאמית בעיראק".
שני הגורמים משלבים כוחות בשבועות האחרונים וכבר לקחו אחריות על תקיפות משותפות בשטח ישראל, לפחות לטענתם. בין היתר טענו בשבועות האחרונים כי תקפו יחד מטרות בחיפה וספינות בים התיכון. באחת מלקיחות האחריות שפורסמו ביוני, טענו החות'ים כי תקפו יחד עם "ההתנגדות האיסלאמית בעיראק" ארבע ספינות בנמל חיפה באמצעות מספר כטב"מים. ביוני פורסם גם על פעולה משותפת של שני הגורמים נגד "מטרה חיונית באשדוד".
4 צפייה בגלריה
נאום מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה ארגון טרור ב ביירות לבנון
נאום מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה ארגון טרור ב ביירות לבנון
משבח את "נאמנות" החות'ים. נסראללה
(צילום: EPA/ABBAS SALMAN )
נדגיש, התגובה החות'ית - אם וכאשר תבוא - לא חייבת להגיע רק מתימן. ייתכן ששלוחיה של איראן יחליטו לשלב כוחות ולצאת למבצע תגובה משותף.
גם בתימן ממתינים לתגובה ולהשלכותיה על המדינה הקורסת. גורם בתימן אמר בשיחה עם ynet כי התגובה החות'ית יכולה להגיע במספר צורות. ייתכן שיגבירו את תקיפות הספינות והאיום הימי יורחב, ייתכן גם שיהיה ניסיון תקיפה נוסף לאזור תל אביב, אך כאמור גם הוא העלה את האפשרות לתגובה מאוחדת לחות'ים יחד עם גורמים נוספים.
"בתיאום עם חיזבאללה, 'ההתנגדות האיסלאמית בעיראק' וחמאס, יכולה להיות תקיפה נגד ישראל מכל הציר", אמר. החות'ים בתימן זוכים לשבחים מכל ציר ההתנגדות השיעי בחודשים האחרונים. מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, שיבח אותם רבות בנאומיו האחרונים ואת "מחויבותם לפלסטין".
ארגון הטרור השיעי בלבנון היה גם בין הראשונים שהגיב אתמול לתקיפה הישראלית ומסר את תנחומיו לעם התימני. בהודעה נמסר כי הארגון "עומד לצד העם התימני בהגנה על ריבונותו", אך גם נמסר: "אנו בטוחים כי ההנהגה התימנית מסוגלת לנקוט בצעדים המתאימים להרתעת האויב ובעלי בריתו האזוריים והבינלאומיים". כך שלפחות נראה כי בחיזבאללה ממהרים לגנות את התקיפה הישראלית ולשבח את החות'ים, אך מרחוק.

ארסנל הנשק והטילים של החות'ים

ארסנל הטילים של החות'ים כולל דגמים רבים - חלק מהם פותחו במדינה בסיוע איראן, ואחרים הגיעו לחות'ים ישירות ממנה. בנוסף, ברשות החות'ים טילים שלקחו מצבא תימן כשהשתלטו על שטחים במדינה בשנת 2014.
4 צפייה בגלריה
התקיפה בסעודיה ב-2019
התקיפה בסעודיה ב-2019
התקיפה בסעודיה ב-2019
(צילום: רויטרס)
4 צפייה בגלריה
תיעוד חדש מפגיעת הכטב״ם הלילה בתל אביב
תיעוד חדש מפגיעת הכטב״ם הלילה בתל אביב
וזו שבתל אביב, שלשום
בפרסומים בתקשורת הערבית במהלך המלחמה הוזכר כי במסגרת הטילים הבליסטיים שברשות החות'ים נכללים גם טילי הבורקאן מסוגיו ופיתוחיו השונים, בהם בורקאן 3, שלפי הדיווחים יכול להגיע לטווח של יותר מ-1,000 ק"מ. עוד פורסם כי ברשותם של החות'ים טילי חאטם. לפי הדיווח, מדובר בגרסה של טילים איראניים שהטווח שלהם מגיע ל-1,450 ק"מ.
העיתון הסעודי "א-שרק" פרסם בינואר האחרון כי הארסנל כולל גם טילי טופאן המגיעים לטווח של 1,950-1,350 ק"מ - הטווח הארוך ביותר במאגר הטילים החות'י.
מבחינת טילי השיוט שנמצאים בארסנל הצבאי של החות'ים, הוזכר בעבר הטיל קודס 1, טיל שיוט בטווח של 800-700 ק"מ, טילי השיוט סיאד, שיכולים להגיע ל-800 ק"מ, וטילי הסג'יל המגיעים לטווח של 180 ק"מ.
במכון למחקרי ביטחון לאומי פרסמו כי למעשה, החות'ים מצוידים בטילים בליסטיים לטווח בינוני וארוך, טילי שיוט, טילי ים-ים, כטב"מים תוקפים ומתאבדים וצי של מל"טים. נכתב כי "לחות'ים יש יכולות מוכחות ומיומנויות תפעול של כלים בלתי-מאוישים לשם ביצוע תקיפות קטלניות, כפי שהוכיחו התקיפות של מתקני הנפט בסעודיה ובאבו דאבי.