המדינה פועלת לחזרתם של התושבים לעוטף, אך ויתרה על עורק תחבורה מרכזי וחיוני כדי לקיים חיים נורמליים. קו הרכבת המחבר בין הנגב המערבי לגוש דן סגור וצפוי להישאר כך למשך שנתיים לפחות, עד למיגון המסילה.
השבתת תנועת הרכבות לשדרות צפונה פוגעת קשות בתושבי האזור, אשר נאלצים לנסוע למרכז דרך תחנת באר שבע או באמצעות שאטלים שאינם מסונכרנים לרכבות היוצאות מאשקלון.
הפתרונות החלקיים, בעקבות סגירת הקו המחבר את שדרות, נתיבות ואופקים עם גוש דן, מאלצים את התושבים לנסוע ברכב פרטי, מה שיוצר עומס רב על הכבישים. כך יוצא שנסיעה למרכז שבעבר ארכה כשעה, נמשכת כעת יותר משעתיים. אם לא די בכך, המידע בדבר אפשרויות הנסיעה האלטרנטיביות באתר האינטרנט של רכבת ישראל לא מונגש כראוי.
4 צפייה בגלריה
תחנת שדרות. המסילה מוקמה מול עזה ויש טענות לסכנה ביטחונית
תחנת שדרות. המסילה מוקמה מול עזה ויש טענות לסכנה ביטחונית
תחנת שדרות. המסילה מוקמה מול עזה ויש טענות לסכנה ביטחונית
(צילום: רועי עידן)
בסקר שהפיצה תנועת עתיד לעוטף, במטרה לבחון את שביעות הרצון והיקף השימוש בפתרונות החליפיים, עולה שבקרב 93% מהתושבים השימוש ברכב הפרטי עלה באופן משמעותי בעקבות סגירת הקו, ורק 12% נעזרים בפתרונות המוצעים של רכבת ישראל. כמעט 90% מהתושבים אינם מרוצים מהאפשרות לנסוע לתל אביב דרך באר שבע או באוטובוסים.
עוד עולה מהסקר ש- 49% אינם מרוצים בכלל מהסנכרון של השאטלים עם שעות היציאה של הרכבת. 58% אינם מרוצים מהנגשת המידע על הפתרונות באתר, ו-57% אינם מרוצים בנוגע לתדירות השאטלים עצמם. בסקר צוטטו מרואיינים שביקשו להישאר בעילום שם שאמרו: "כמה שנים אנחנו סובלים מזה והאם זה הפתרון, למגן את הקו? ואם הצד השני ימצא עוקף מיגון? מה יקרה אז? נסגור את הרכבת לצמיתות?". תושבת ניר יצחק ציינה כי "לא אוכל לצאת ללימודים שנרשמתי אליהם. גם הבת שלי תצטרך לשקול אם תוכל לצאת ללימודים כי לא תוכל להגיע בזמן לגני הילדים".
תושב נתיבות סיפר כי "אני נוסע 3 שעות בדרכים. האוטובוסים הם ביזיון אחד גדול. מאחרים, הנהגים לא עוצרים בתחנות, יש בלגן אחד גדול". יש תושבים שהביעו סקפטיות בנוגע ל"התמגנות" בגינה הרכבת תהיה סגורה בשנתיים הקרובות. מדוע, תהו רבים מהם, ממשלת ישראל חשה כי אזור הנגב מספיק בטוח ליישוב מחדש, אך אינו מספיק בטוח לתחבורה ציבורית בסיסית ולאיכות חיים מינימלית?
4 צפייה בגלריה
סכסוך עבודה ב"דן בדרום"
סכסוך עבודה ב"דן בדרום"
אוטובוס בנתיבות. התושבים טוענים שהם לא מהווים פתרון
(צילום: ריקי כרמי)
ירון סמימי (41), פעיל חברתי ממושב שוקדה, אמר כי "כל הציר מצפון לשדרות סגור. מדובר בחלמאות בלתי נתפסת, והאחריות מועברת משרת התחבורה, רכבת ישראל ומשרד הביטחון. עשרות אלפי סטודנטים ועובדים נמצאים מזה כשבעה חודשים במציאות איומה, שזכות כל כך בסיסית כמו נסיעה סדירה ברכבת נלקחת מהם. האופציות שמוצעות דוגמת שאטלים לתחנת הרכבת באשקלון או נסיעה דרך באר שבע גורמות לבזבוז זמן רב ועומס בכבישים. ספק אם המציאות הזאת הייתה נוצרת באזור המרכז. אפשר למצוא פתרון ביטחוני או הנדסי להגנה על הגשר באזור שדרות. לא ייתכן שבגלל חבורה של מחבלים ארורים בעזה אזור שלם יושבת".
אביחי שלי (40), תושב נתיבות שהוביל לפני מספר שנים מאבק ציבורי נגד החלטת הרכבת להפסיק קווים ישירים מאזור הנגב המערבי למרכז, אמר כי "לצערנו הרב, כאחד שעובד בתל אביב, אני נוסע כמעט כל יום שעתיים וחצי לכל כיוון. זה חמש שעות בנסיעות. מה שמעציב בכל הסיפור הזה הוא שאלוף פיקוד העורף ופיקוד דרום הנחיתו את ההנחיה הזו והשאירו אותנו למצוא פתרונות. מסתבר שבמשרד התחבורה והממשלה אין תקציב לבנות את חומת המיגון שהם רוצים. וזה תקוע. בניית החומה צריכה לקחת שנתיים, ואנחנו לא יודעים מתי זה יקרה. אני בקושי פוגש את הילדים שלי כי אני מגיע מאוחר הביתה. זה פשוט לא צורת חיים. ניסינו לקדם פתרונות. אבל כל פתרון שאנחנו מציעים במשרד התחבורה וברכבת מתחמקים".
4 צפייה בגלריה
קורסי העיתונות והסושיאל - שווים בתעסוקה 2023
קורסי העיתונות והסושיאל - שווים בתעסוקה 2023
אביחי שלי. "במשרד התחבורה מתחמקים מפתרונות"
(צילום: אסף מגל)
פתרון אחד אפשרי הוא קו אוטובוס מסודר, שינוע בתחנות נבחרות כמו אופקים, נתיבות ושדרות לרכבת באשקלון. "במלחמה הסברתי למשרד התחבורה עד כמה הקו הזה הוא נחוץ ודחוף, אבל במשרד התחבורה אפילו לא רוצים להיפגש איתי. הם פשוט מתחמקים". פתרון נוסף שמוצע הוא רכבת שתעבור בשדרות, נתיבות, אופקים, באר שבע צפון ומשם לקריית גת ואז תל אביב.
"כל המשפחה משתמשת בתחבורה ציבורית. אנחנו לא משתמשים ברכב", סיפרה גלי בסודו (52), תושבת שדרות. "במקום להגיע תוך שעה לתל אביב זה מינימום שעתיים. יש שאטלים כל שעה. בשבוע שעבר הגעתי לאשקלון בשעה 17:10. השאטל הקרוב היה בשעה 17:40 ובשעה 17:50. באתר הרכבת לא מציעים את השאטלים כאופציה. כשאדם מנסה להגיע משדרות לתל אביב, זה תמיד יציע נסיעה מבאר שבע. זה בעצם לחזור אחורה. נסיעה של 40 דקות לבאר שבע, והמתנה לרכבת שיוצאת לתל אביב. ההנגשה באתר האינטרנט לקויה. אני נמצאת בקבוצת טרמפים וכל הזמן אנשים מבקשים מידע על השאטלים".
4 צפייה בגלריה
גלי בסודו
גלי בסודו
גלי בסודו. "מינימום שעתיים להגיע לתל אביב"
(צילום: באדיבות המצולמת )
אהד כהן, מנכ"ל תנועת עתיד לעוטף ותושב קיבוץ אור הנר, אמר כי "רכבת הנגב המערבי היא בלון החמצן של העוטף וגורם מרכזי שמניע את כל כלכלת האזור. בהיעדרה, כל דיבור על שיקום העוטף הוא בגדר מס שפתיים ותו לא. הסקר חושף בבירור שתושבי הנגב המערבי משלמים מחיר כבד ובלתי סביר עקב סגירת רכבת ישראל, בפן הכלכלי, הפיזי והנפשי. אנחנו קוראים להשבת הרכבת לאלתר ולהיוועצות ראויה עם התושבים בטרם קבלת החלטות המשפיעות על חייהם. מבחינתנו, כל פתרון של התמגנות הוא חזרה לקונספציה שהובילה לטרגדיה של 7.10. אנו מקווים כי מקבלי ההחלטות יוכיחו כי לאחר 7 באוקטובר תושבי העוטף כבר אינם בתחתית סדר העדיפויות".
ראש העיר שדרות, אלון דוידי: "עם חזרת מרבית תושבינו לעיר ופתיחת מסגרות החינוך, ראוי שתיפתח גם תחנת הרכבת בעיר, שמשמשת רבים מתושבינו ותושבי הסביבה. לצערי, בשל איוולת מהעבר קבעו את מיקום המסילה מול עזה ובהמשך לא דאגו למגן אותה, הצבא לא מאפשר לרכבת לנסוע לכיוון צפון. פניתי בנושא למפקד האוגדה, לאלוף הפיקוד וכן לשרת התחבורה, שר הביטחון ואף ראש הממשלה. אני דורש פתרון למציאות הזויה זו ושצה"ל ייתן את המענה הנדרש כדי שהרכבת תוכל לעלות על הפסים".
"רכבת הנגב המערבי היא בלון החמצן של העוטף וגורם מרכזי שמניע את כל כלכלת האזור. בהיעדרה, כל דיבור על שיקום העוטף הוא בגדר מס שפתיים ותו לא. הסקר חושף בבירור שתושבי הנגב המערבי משלמים מחיר כבד ובלתי סביר עקב סגירת רכבת ישראל, בפן הכלכלי, הפיזי והנפשי"
מרכבת ישראל נמסר: רכבת ישראל פועלת בהתאם להנחיות משרד התחבורה וגורמי הביטחון. לאחרונה, הודות להתאמות תפעוליות שבוצעו, בתשתיות המסילה ובאישור גורמי הביטחון, הצלחנו לפתוח את תחנת שדרות ולאפשר שירות רכבתי משדרות לכיוון נתיבות, אופקים ובאר שבע. בהתאם להנחיית פיקוד דרום ופיקוד העורף, נאסרה הנסיעה מתחנת שדרות צפונה לכיוון אשקלון. עבור הנוסעים בתחנות שדרות ונתיבות מופעלים היסעים אל תחנת אשקלון וכן בכיוון ההפוך. מידע אודות ההיסעים וזמני יציאתם מופיע באתר האינטרנט וביישומון באופן מונגש וברור. רכבת ישראל בקשר יומי עם פיקוד דרום לבדיקת קבלת אישור להפעלת התחנה והקו. מיד עם קבלת אישור גורמי הביטחון תחודש כסדרה תנועת הרכבות באזור".