לבנק אל-קרד אל-חסן (המשמש כבנק לכל דבר), שעומד על הכוונת של צה"ל הלילה (בין ראשון לשני), יש 31 סניפים באזורים שונים בלבנון. לפי חיזבאללה, מדובר ב"אגודה". לאותה אגודה היו מתנגדים במדינה לאורך השנים, שטענו כי היא יורשת את מערכת הבנקאות הלבנונית - ופוגעת במגזרים ומוסדות ציבוריים. האגודה נתפסה על-ידי המתנגדים כמסייעת בבניית "מיני מדינה" של חיזבאללה, וכבנק לכל דבר.
3 צפייה בגלריה
אגודת אל-קרד אל-חסן
אגודת אל-קרד אל-חסן
"אגודת אל-קרד אל-חסן". אחד מהסניפים של הבנק בלבנון
הבנק הוקם בשנת 1982 וקיבל רישיון ממשרד הפנים הלבנוני ב-1987. הוא שם לו למטרה, לפי פרסומים לבנוניים, "לעזור לאנשים על-ידי הענקת הלוואות, כדי לסייע בפתרון חלק מהבעיות החבריות שלהם". לפי אתר הבנק, מטרתו "להגביר את רוח שיתוף הפעולה והסולידריות בחברה", והוא "נותן הלוואות ללא הבדל דת, עדה, אזור או כל דבר אחר, לכל צורך, בין אם חברתי או אחר", ויש לו סניפים בכל לבנון "כדי לחסוך זמני הגעה".
לפי מכון "עלמא" לחקר אתגרי הביטחון בצפון, בנק אל-קרד אל-חסן הוא אחד מהנכסים הכלכליים המרכזיים של חיזבאללה. לבנק, שנמצא תחת סנקציות משנת 2016, יש יותר מ-200 אלף לקוחות, וברשותו טונות רבות מאוד של זהב (שכן תכשיטים מתקבלים כפיקדון לצורך מתן הלוואה), והיקף ההלוואות שנלקחות ממנו עומד על יותר מחצי מיליארד דולרים בשנה. בחלוף השנים הפך הבנק לזרוע להלבנת הון עבור חיזבאללה.
בתחילת שנת 2021 נפרצו מאגרי המידע של הבנק על-ידי גורם אלמוני. מידע רב אודות חשבונות הלקוחות (ובהם חשבונות רבים של אנשי חיזבאללה המצויים תחת סנקציות), חשבונות של אל-קרד אל-חסן בבנקים אחרים (הפרת הסנקציות האמריקניות, תוך הלבנת כספי חיזבאללה בצורה הזו) ואף תמונות ממצלמות האבטחה בסניפים, דלפו החוצה.
3 צפייה בגלריה
תקיפות צה"ל בלבנון
תקיפות צה"ל בלבנון
הדאחייה, אחרי תקיפה של צה"ל
(צילום: AP Photo/Hussein Malla)
3 צפייה בגלריה
רשימת 31 הסניפים של בנק אל-קרד אל-חסן ברחבי לבנון
רשימת 31 הסניפים של בנק אל-קרד אל-חסן ברחבי לבנון
רשימת 31 הסניפים של הבנק ברחבי לבנון
לחיזבאללה יש תשתיות מקבילות וחלופיות לתשתיות של לבנון, מציינים ב"עלמא". ארגון הטרור מקיים בקרב בני העדה השיעית בלבנון מערכת נרחבת של מוסדות "מדינתיים" לא פורמליים העוסקים בחינוך, בריאות, ספורט, כלכלה-פיננסים, רווחה, חברה, תקשורת, בנייה, אנרגיה ועוד. גופים אלו משמשים כבסיס תמיכה לתשתית הצבאית של חיזבאללה, פועלים עבור ולמען התשתית הצבאית ומשמשים כאמצעי לחיזוק מעמדו של ארגון הטרור בקרב העדה השיעית בפרט, ובזירה הפנים-לבנונית בכלל.
בצבא אמרו אמש כי חיל האוויר ינחיל מהלומה נרחבת על חיזבאללה ברובע הדאחייה בביירות, שתפגע בבנקים ובכסף של ארגון הטרור. בבנקים אלו יש לירות איראניות שמומרות לדולרים בסוריה, המגיעים ללבנון במזוודות - במאות עד מיליארד דולרים במזומן בשנה - כשלפי אגף המודיעין הרוב מיועד לשכר, והיתר לתשתיות צבאיות ולנשק.
בצה"ל אומרים כי חיזבאללה הפך בכך למעסיק החזק והעשיר בלבנון, בצל המשבר הכלכלי שפוקד את המדינה מאז 2019. פעיל חיזבאללה ממוצע מקבל 500 דולרים שכר חודשי בממוצע, וה"אגודה" הכלכלית שמהווה בנק של חיזבאללה (מוטלות עליה סנקציות כבדות כאמור, ולכן אינה מחוברת למערכות סליקה בינלאומית) כוללת 31 סניפים עם כספומטים. לפי צה"ל, כל העתודות הכספיות של חיזבאללה נמצאות במזומן ובזהב בסניפים אלו.
פורסם לראשונה: 23:12, 20.10.24