כיממה לאחר הצעד חסר התקדים של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שזימן את המפכ"ל רב-ניצב יעקב שבתאי לשימוע לפני הפיטורים - ואחרי ש"מלחמת המקורבים" בין הצדדים יצאה משליטה - במשטרה מצפים כולם להבין: מה תהיה ה"שורה התחתונה"?
השוטרים סוברים שמאבק הכוחות בין בן גביר לשבתאי מערער את המערכת ומשפיע ישירות על עבודת היום-יומית. הדיווחים הסותרים, ההחלטות המשתנות והלחצים החיצוניים יוצרים אווירה של חוסר ודאות, המחלחלת לכל הדרגים במשטרה. בזמן שהמערכת מצפה ליציבות ולהנחיות ברורות, השוטרים נאלצים להתמודד עם מצב של כאוס.
המפכ"ל: "אמשיך לעמוד כחומה בצורה מול ניסיונות להכניס שיקולים פוליטיים למשטרה"
(צילום: לשכת עורכי הדין)

2 צפייה בגלריה
 "תוכנית ריאליטי שלא מסתיימת". שבתאי ובן גביר
 "תוכנית ריאליטי שלא מסתיימת". שבתאי ובן גביר
"תוכנית ריאליטי שלא מסתיימת". שבתאי ובן גביר
(צילום: אלכס קולומויסקי)
"אנחנו בתוכנית ריאליטי שלא מסתיימת", אמר קצין משטרה בכיר במחוז במרכז הארץ. "זה פשוט מביש ומביך שבזה השר מתעסק. שבוע אחד הוא משבח את המפכ"ל, ושבועיים אחרי זה הוא מבקר אותו בצורה קשה ולא פרופורציונלית. הצעדים הקיצוניים של השר וההחלטות שלו, שנראה שמגיעות מהבטן וללא מחשבה, מטרידים מאוד. עד שלא נוסיף לשלטים בתחנות 'משטרת בן גביר' ולא 'משטרת ישראל', לא תנוח דעתו? כך או כך שבתאי אמור לסיים עוד כמה שבועות".
שוטר סיור באחת התחנות במרכז הארץ הוסיף: "כולם מחכים לראות מי יתקפל ראשון, השר או המפכ"ל. בסוף זה פוגע בנו באופן ישיר, במפגש עם האזרח ובאמון שלנו, אבל לא נראה לי שזה מעניין מישהו".
ניצב בכיר גינה בחריפות את מהלך בן גביר, כינה אותו "מבזה ומשפיל" - אך ביקר גם את שבתאי. "חודש וחצי לפני שהוא הולך הביתה אחרי קדנציה כושלת ודו"ח קשה של ועדת מירון - שחסה עליך, ולא הדיחה אותך - פתאום אתה נזכר לשמור על כבודה של המשטרה ועל כך ששר לא ידבר ישירות עם ניצבים? אדוני המפכ"ל, השר שוחח מדי יום עם הניצבים - ואפילו פעמיים ביום. ידעת זאת היטב, ובמהלך כל הקדנציה של בן גביר לא עשית דבר", הטיח.
שוטר בעל ותק של עשרות שנים במערכת סיפר כי הסערה הייתה "שיחת היום" בניידות ובמשרדיו של אחד המחוזות. "הטמטום של בן גביר ושבתאי - שלא חכם במיוחד בהתנהלותו מול השר - מעוררים גועל גם כשוטרים, אבל במיוחד כאזרחים במדינה. שוטרים נלחמו ב-7 באוקטובר, נפלו ואיבדו את חייהם, ובסוף ככה המשטרה נראית. זה עצוב לנו. המינויים תמיד היו בשיטת 'חבר מביא חבר' והיה צריך ללקק למפקד שלך או למפכ"ל. עכשיו הליקוק עבר ללשכת בן גביר - זה מה שחדש".
סגן-ניצב בדימוס ירון קלדס, שוטר בעל ותק של עשרות שנים בחזית הלחימה בפשיעה, ציין: "אני אוהב את המשטרה ואוהב את השוטרים, ומדבר למען השוטרים שחוששים לדבר. השר לא עושה כלום למען המשטרה - יותר עוזבים מאשר מתגייסים. שוטרים מתוסכלים מאוד-מאוד".
לדבריו, "היום, אחרי 7 באוקטובר, כשאנשים מבינים את הסיכון מול התגמול, אין להם סיבה להתגייס. יש מצג שווא של מג"בניקים שמסיימים שרות סדיר ומתגייסים לקבע, בפועל חסרים עשרות שוטרים בכל התחנות הגדולות. קצין בכיר שמועמד לקידום הגיע לריאיון אצל בן גביר, והשר אמר לו 'אני רוצה אותך בתפקיד אחר'. בן גביר תקע את כל המינויים. כששבתאי ילך, השר יעביר את המינויים והם יהיו מחויבים לו. חשבתי ש'משטרת בן גביר' זו סיסמת שווא, אבל ממה שאני שומע מהחברים שלי במשטרה - זה אמיתי".
2 צפייה בגלריה
טקס ראש השנה תשפ״ד במטה הארצי בירושלים
טקס ראש השנה תשפ״ד במטה הארצי בירושלים
בן גביר ושבתאי, בימים טובים יותר
(צילום: אלכס קולומויסקי)
ניצב נוסף, שעבד גם עם השרים לביטחון הפנים לשעבר עמר בר-לב ואמיר אוחנה, הדגיש: "גם הם שאלו התעניינו וגם התקשרו, אבל אצלם הכול היה ממלכתי. בן גביר איבד כל בושה, זמין לשיחות ולראיונות קצינים שאמורים להיות מקודמים לדרגת סגן-ניצב, דרג ביניים בפיקוד, העביר להם מסרים ושאל את דעתם על העשייה שלו. מה ציפה בן גביר לשמוע מקצין בדרג ביניים שרוצה להתקדם? איך אפשר להגיד לו את האמת כשהוא לא מוכן לשמוע איש, ומתעקש להכתיב את דעתו ולדאוג שתבוצע?"
הוא הוסיף: "כל המריבה הזו מטופשת, ואין לה רקע עמוק כפי שכעת בן גביר מנסה לצייר. פתאום הוא החליט שהמפכ"ל לא מתפקד? לפני העימות לא היו לו טענות". עם זאת, גם במקרה זה הניצב לא חסך בביקורתו כלפי המפכ"ל. "הוא טעה רבות בכהונתו, זה התחיל כשהוא נכנע לבן גביר ולא הגיע לטקס הענקת דרגות כמה ימים לפני שהשר נכנס לתפקידו. לאחר מכן הוא רץ לבת המצווה של הבת של בן גביר, שם התחיל מסע החנפנות וחוסר עמוד השדרה של שבתאי".
בעקבות השיחה של בן גביר עם מפקד מג"ב ניצב בריק יצחק, שדיווח לשר כי החליט להרחיק את שלושת השוטרים שנהגו באלימות כלפי חרדים במירון, "השר רץ מהר לתקשורת ואת הדיווח של מפקד מג"ב הפך להחלטה והנחיה שלו", אמר הניצב, "משם התחיל כל הפינג פונג המטופש של חילופי האשמות ברמה ירודה שלא מכבדת לא את בן גביר ולא את המפכ"ל".
ניצב אחר סיפר: "כבר חודשים שאני בתחושות קשות, מתקשה לבלוע את כל מה שאני רואה בהתנהלות המשטרה והשר בן גביר. זה נהיה מביך שגם חבריי ועוד קצינים בכירים הפכו לאנשים שהיעד המרכזי שלהם הוא לרצות את השר בן גביר, שגורלם נתון בידיו".
ניצב נוסף התרעם: "ב-7 באוקטובר השוטרים שילמו בחייהם, בנפשם ובפציעות, והפכו לגיבורים שהצילו את מדינת ישראל כשצה"ל לא היה בשטח. תוך שמונה חודשים חזרנו לשפל המדרגה, לימים הקשים שבהם תדמית השוטר הייתה ירודה והיינו ללעג".
ניצב ששמע בתקשורת על הזימון לשימוע, ציין: "זו תחושה איומה, ככה מתייחסים למשטרה שהצילה את מדינת ישראל ב-7 באוקטובר? המפכ"ל הוא סמל ומוסד של 30 אלף שוטרים. אנחנו מרגישים מבוזים, זו סטירת לחי לכל שוטר ושוטר במדינת ישראל". ניצב אחר חיזק את הדברים - וסיכם: "היה ראוי שהשר ימחל על כבודו וייתן למפכ"ל ללכת הביתה בצורה מכובדת. בן גביר עשה לשבתאי את מה שעשה לעמי אשד. המשטרה חבוטה ממילא, מה אני אומר לשוטרים ולקצינים שלנו?"