3 צפייה בגלריה
שמחה רוטמן ואסתר חיות
שמחה רוטמן ואסתר חיות
רוטמן וחיות
(צילום: יואב דודקביץ, אורן בן חקון )
עימות בוועדה לבחירת שופטים: נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות אסרה על שופטים שמועמדים לתפקיד בבית המשפט העליון להיפגש עם חברי הוועדה לבחירת שופטים, אלא שח"כ שמחה רוטמן (הציונות הדתית), מחברי הוועדה, יצא נגד ההנחיה, ובמכתב ששיגר לחיות סיפר כי נועד עם כמה מהמועמדים שלא הגיעו מהמערכת השיפוטית - וקרא לאפשר לכל המתמודדים לקיים פגישות מסוג זה.
לטענתה של חיות, האיסור להיפגש עם המועמדים נועד על מנת למנוע פוליטיזציה של השיפוט. לדבריה, האדם היחיד שמורשה להיפגש עם שופטים מכהנים הוא יו"ר הוועדה - שר המשפטים, וגם פגישה זו צריכה לקבל את אישורה. יתר חברי הוועדה, הסבירה חיות, יוכלו להתרשם מהמועמדים כשאלה יופיעו בפניהם ב"שימוע".
רוטמן, כאמור, נפגש עם כמה מועמדים באופן בלתי רשמי וכן נועד עם "שליחים מטעמם של שופטים", החוששים להפר את הנחיית הנשיאה. במכתב ששיגר לחיות, כתב רוטמן כי מאז נבחר לכהן כחבר הוועדה לבחירת שופטים, נפגש עם כמה מועמדים, כאשר רבים הם אלה שפנו אליו בבקשה להיפגש עימו.
"ואכן, בימים האחרונים קיימתי פגישות עם רבים מהמועמדים על מנת להתרשם מתפיסתם המשפטית ומהתאמתם", כתב. רוטמן הדגיש כי נפגש עם כל מועמד שביקש לקיים איתו פגישה, "תוך הקצאת זמן מספק ולעיתים אף זמן רב, על מנת להקדיש לכל מועמד את מירב הזמן הדרוש לו בכדי שיציג את תפיסת עולמו, והכול על מנת להביא לבחירת השופטים המתאימים ביותר למשרה".
3 צפייה בגלריה
הרכב השופטים בדיון בבג"ץ
הרכב השופטים בדיון בבג"ץ
למנוע פוליטיזציה של השיפוט. חיות
(צילום: אלכס קולומויסקי)
רוטמן הסביר כי העובדה שלמועמדים המכהנים כשופטים אסור להיפגש עם חברי הוועדה - בניגוד למועמדים שלא מגיעים מהמערכת השיפוטית - מפלה. "העובדה שלא נפגשתי עם חלק מהמועמדים המכהנים כשופטים מעמידה אותם בעמדת נחיתות, עשויה לפגוע בסיכוייהם להיבחר, ומונעת מחברי הוועדה לגבש תמונה מלאה על כלל המועמדים למשרה", כתב.
רוטמן ציין כי העובדה שחלק מהמועמדים המכהנים כשופטים שנפגשים עם חברי הוועדה או שולחים אליהם אנשים מטעמם, "מעמידה דווקא אותם, את אלה שמעוניינים לפעול 'לפי הספר', בנחיתות אל מול חבריהם השופטים". חבר הכנסת הסביר כי הזמן הרשמי שמוקצה לראיין את המועמדים במסגרת הוועדה לא מאפשר דיון מעמיק ופתוח בנושאים משפטיים, "ובוודאי לא לצורך הצגת תפיסת עולם משפטית מלאה ומורכבת".
3 צפייה בגלריה
שמחה רוטמן
שמחה רוטמן
"הזמן המוקצה לראיונות אינו מאפשר דיון מעמיק". רוטמן
(צילום: יואב דודקביץ)
חיות לא קיבלה את דבריו של רוטמן, ובמכתב התשובה שלה הסתמכה על הנחיית נשיאת בית המשפט העליון דאז, השופטת מרים נאור, שבשנת 2006 אסרה על שופטים לקיים פגישות אישיות עם גורמים פוליטיים בכל הנוגע לקידומם לערכאות גבוהות. חיות ציינה כי בג"ץ שדן בנושא הבהיר שבבסיס ההנחיה עומדת השמירה על מעמדה העצמאי של הרשות השופטת וחיזוק אמון הציבור בשופטיה.
"בית המשפט הוסיף ועמד באותו עניין על החשיבות שביצירת תנאים הולמים עבור שופטים המבקשים קידום לערכאה גבוהה, כך שלא יהיו נתונים בית המשפט העליון", כתבה והדגישה כי אפשרה, לעיתים, קיום פגישות מסוג זה רק לשר המשפטים - ובאישורה. "לגורמים הפוליטיים הנוספים, וכן לנציגי לשכת עורכי-הדין החברים בוועדה, נתונה ההזדמנות להתרשם ממועמדים שהם שופטים מכהנים במסגרת הראיון בוועדת המשנה, לצד החומר הרב העומד לרשות חברי הוועדה", סיכמה.