גורם ישראלי בכיר אמר הערב (שבת) שלא תהיה התקדמות מהותית ופריצת דרך במגעים לעסקת חטופים עד אחרי התקיפה הישראלית המתוכננת באיראן והתגובה שצפויה להגיע בעקבותיה. לדבריו, גם המחליפים של מנהיג חמאס שחוסל יחיא סינוואר לא יקדמו עסקה לפני שיבינו אם מתפתחת מלחמה אזורית.
הגורם העריך שהמהלכים הבאים דווקא יכולים להסתיים בהסדר אזורי שיכלול עסקת חטופים. לדבריו, ראש המוסד דדי ברנע מוביל הצעה שלפיה הפסקת אש בצפון והסדרה מול לבנון יותנו בפתרון סוגיית החטופים.
תיעוד מחיסול סינוואר, השבוע בעזה
(צילום: דובר צה"ל )

"ההחלפה של סינוואר יוצרת הזדמנות, ולמרות המסרים התקיפים – יש שיחות מאחורי הקלעים", הוסיף. "אנחנו מדברים ומכינים את הקרקע לכך שאם תהיה הזדמנות, נוכל להגיע אליה מוכנים. גם המתווכות אומרות בפה מלא שהחיסול של סינוואר יכול להוות הזדמנות לשינוי לטובה ולקדם עסקה. אבל עסקה לא תהיה לפני נעילה של האירוע בין ישראל לאיראן".
הקבינט המדיני ביטחוני יתכנס מחר אחר הצהריים כדי לדון בשורה של נושאים שעומדים על הפרק, שהראשון בהם הוא התגובה באיראן. גורמים ישראלים טוענים שחרף לחצים בינלאומיים, הושלמו ההכנות לתקיפה משמעותית שתתבצע כבר בימים הקרובים. ישראל נערכת לתגובה האיראנית וביקשה מהאמריקנים סוללה נוספת של מערכת יירוט הטילים THAAD.
נושא נוסף שבו ידון הקבינט הוא גביית מחיר מחיזבאללה על ניסיון הפגיעה בראש הממשלה בנימין נתניהו באמצעות שיגור הכטב"ם לקיסריה.
כמו כן הקבינט צפוי לאשר תוכנית לחלוקת סיוע הומניטרי בצפון עזה על ידי חברת האבטחה האמריקנית GDC, שנמצאת בבעלות אנשי עסקים ישראלים-אמריקנים, ומתמחה בסיוע באזורי מלחמה ואסון על סמך ניסיון שצברה באפגניסטן, עיראק ואוקראינה. היא פעילה בכ-100 מדינות ומועסקים בה יותר מ-14 אלף איש. בראש החברה עומד מוטי כהנא, שמוכר כמי שחילץ את היהודי האחרון מאפגניסטן והוציא לפועל מבצעים הומניטריים בסוריה ועיראק.
התוכנית של GDC היא להקים בעזה בועות הומניטריות. על צה"ל יוטל "לנקות" כל בועה כזו ממחבלים ולהקים חומת הפרדה תוך 48 שעות. למתחמים אלה תיאסר הכניסה למעט לתושבים שגרים בשכונה, שיקבלו אישור באמצעות זיהוי ביומטרי.
החברה, הפועלת תחת הדין הבינלאומי, מעסיקה לוחמים לשעבר ביחידות עילית של צבאות ארה"ב ובריטניה וכן לוחמים כורדים. אלה אמורים לאבטח את השיירות ההומניטריות שייכנסו לכל בועה, ולמנוע גניבת הציוד על ידי חמאס או גביית פרוטקשן על ידי עבריינים. החברה תוכל להתחיל לפעול תוך 30 יום מרגע קבלת האישור והזרוע הישראלית שלה תהיה אמונה על תיאום הפעילות מול צה"ל. בין הישראלים שמעורבים בפרויקט נמצאים האלוף (מיל') דורון אביטל, תא"ל (מיל') יוסי קופרווסר ומפקד הימ"מ לשעבר דוד צור.
חברת GDC שאמורה לאבטח את הסיוע לרצועה:

1 צפייה בגלריה
 תיעוד מהעברת הסיוע ההומניטרי לצפון הרצועה דרך מעבר 'ארז מערב
 תיעוד מהעברת הסיוע ההומניטרי לצפון הרצועה דרך מעבר 'ארז מערב
שיירת סיוע הומניטרי במעבר ארז
(צילום: דובר צה"ל)
GDC הציגה את התוכנית בפני מחלקת המדינה והבית הלבן, והיא עמדה בקשר עם האו"ם וארגונים הומניטריים כגון המטבח העולמי שאת הסיוע שלהם היא תעביר. המימון לפרויקט צפוי להגיע מכספי הממשל האמריקני ומתרומות מחו"ל. בשלב הראשון תחל הפעילות בצפון עזה והחברה סבורה שהיא זקוקה לכ-100 איש לאבטח שכונה אחת. יש כוונה להרחיב בהמשך את הפעילות שלה גם לציר נצרים ופילדלפי.
מוטי כהנא: "נתניהו קיבל החלטה אמיצה לקדם את המלצת מערכת הביטחון להתחיל במהרה את תוכנית הבועות ההומניטרית בעזה שתצמצם את החיכוך בין צה"ל לבין תושבי רצועת עזה ותמנע את גניבת הסיוע על ידי חמאס".
מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן יגיע ביום שלישי לאזור כדי לדון ביום שאחרי ברצועת עזה, בקידום עסקת חטופים, בהסדר בלבנון ובעימות מול איראן. בישראל נערכים לכך שהוא ינסה להפעיל לחץ לא לתקוף באיראן, אך אומרים: "זה לא יעזור לו – תהיה תקיפה".