יו"ר מרכז השלטון המקומי נגד סמוטריץ': "מנותק. מי שקורא לשביתה 'הזויה' - הזוי"
(במאי: בני כרמלי, צילום: סנטרל הפקות)

השביתה של השלטון המקומי תהיה גדולה מהצפוי, ומוסדות החינוך לא יפעלו היום (חמישי) ברוב הרשויות בארץ, מלבד החינוך המיוחד שמוחרג ממנה. גם מעונות היום (גילי 3-0) אינם קשורים לשביתה ויפעלו כרגיל. לצד השבתת מוסדות החינוך – גנים, בתי ספר יסודיים, חטיבות ותיכונים – גם משרדי העיריות והמועצות שהצטרפו לשביתה יהיו סגורים, לא תהיה בהם קבלת קהל ולא יינתן מענה טלפוני. בנוסף, לא יופעלו שירותי ניקיון, ויוקפאו כל האישורים שהעיריות מספקות - וגם לא יינתנו דוחות.
העיר הגדולה היחידה מבין אלו שלא הצטרפו לשביתה היא ירושלים, ושם הלימודים בכלל מוסדות החינוך יתקיימו כסדרם. גם בקריית גת ומזכרת בתיה אין שביתה, אבל בהן לא יהיו לימודים בתיכונים. בפתח תקווה לא תתקיים אמנם קבלת קהל במחלקות העירייה, אבל יתקיימו לימודים, כולל בתיכונים, וגם הגנים ייפתחו. בערד יהיו לימודים, מלבד בתיכונים. מלבד הערים הללו, ברוב מוחלט של יישובי הארץ תתקיים שביתה שתכלול גם את בתי הספר.
ביישובים מעטים יחסית יתקיימו לימודים בבתי ספר היסודיים, חלקם במתכונת מצומצמת. בין היתר מדובר בכרמיאל, ערד, בית שמש, קריית אתא, קריית ביאליק, קריית שמונה, ביתר עילית, מודיעין עילית וקריית ארבע. רמת גן, אור יהודה וטירת כרמל הצטרפו גם הן לשביתה, אולם בהן יתקיימו לימודים בבתי ספר היסודיים עד השעה 11:45. בנס ציונה ילמדו ביסודיים עד 12, ובבת ים היסודיים ילמדו בזום.
חצי מיליון תלמידים מהמגזר החרדי אינם שובתים וממשיכים ללמוד כרגיל - מכיוון שרשתות החינוך החרדיות והרשויות החרדיות רואות בכך "ביטול תורה". גם במגזר הערבי יתקיימו לימודים בחלק מהרשויות. בג'לג'וליה הלימודים בבתי הספר יתקיימו כרגיל - אך והגנים ישבתו. בשפרעם העירייה הודיעה שלא תצטרף לשביתה והלימודים יתקיימו כרגיל, אולם ועד ההורים הודיעו כי "בניגוד להחלטת העירייה אנו הכרזנו על שביתה בבתי הספר".
מנגד, ברוב הערים לא יתקיימו לימודים כלל, אף שהסתדרות המורים לא שובתת. בין הערים, שאצלן השביתה כוללת את כלל הגנים ובתי הספר, פרט לחינוך המיוחד, ניתן לציין את תל אביב, חיפה, חולון, רעננה, באר שבע, אשדוד, נהריה, נתניה ונשר. בסך הכל שובתים היום כ-1.5 מיליון תלמידים מהגן ועד כיתה י"ב.
3 צפייה בגלריה
נוחזרה ללימודים בחולון
נוחזרה ללימודים בחולון
רוב העיריות הצטרפו למחאה - והשביתה הפכה לענקית
(צילום: עיריית חולון)
3 צפייה בגלריה
נכנסים לבית הספר לאחר השביתה
נכנסים לבית הספר לאחר השביתה
חלק מהרשויות יפעילו את בתי הספר היסודיים, באחרים יעברו לזום - ובהרבה מוסדות פשוט לא ילמדו. אילוסטרציה
(צילום: יאיר שגיא )
השלטון המקומי, נזכיר, הודיע על השביתה בתום כינוס חירום שערך ביום שני האחרון, במחאה על שלל סוגיות הנוגעות לתקציב וכוונה לדבריו לפגוע בסמכויות הרשויות ובתקציביהן. תחילה דווח כי השביתה תשפיע רק על גנים עירוניים ובתי ספר על-יסודיים, אבל אתמול בצהריים, רגע לפני השביתה, הודיע משרד החינוך כי ברשויות שיצטרפו למחאה לא יתקיימו לימודים גם בבתי הספר היסודיים וחטיבות הביניים. כאמור מוסדות החינוך המיוחד מוחרגים מהשביתה, והפעילות בהם תימשך כסדרה.
בהודעת משרד החינוך נכתב: "לאור שביתת השלטון המקומי, צפויים שיבושים משמעותיים במוסדות החינוך. ככלל ברשויות שישבתו, לא יוכלו להתקיים לימודים, למעט במוסדות לחינוך המיוחד. צוותי ההוראה יגיעו למוסדות ויקיימו ישיבות מקצועיות. מוסדות אשר קיימים בהם סידורי אבטחה מקצועית ללא תלות בעירייה, יקיימו את הלימודים בהתאם ליכולתם ויעדכנו על כך את הקהילה".
לקראת השביתה נערך אמש דיון חירום של נציגי 200 רשויות, ויו"ר השלטון המקומי חיים ביבס, ראש העיר מודיעין-מכבים-רעות, אמר במהלכו: "לצערי בממשלה אין אף מבוגר אחראי שינהל את האירוע. אם האוצר היה משקיע משאבים בניהול מו"מ כמו שהוא משקיע בלסכסך את השלטון המקומי הייתה לנו מערכת חינוך מצוינת. אבל הוא לא יצליח. אנחנו מאוחדים בעמדה שלנו".
3 צפייה בגלריה
יו"ר השלטון המקומי וראש העיר מודיעין ביבס, ושר האוצר סמוטריץ'. מאבק על התקציב
יו"ר השלטון המקומי וראש העיר מודיעין ביבס, ושר האוצר סמוטריץ'. מאבק על התקציב
יו"ר השלטון המקומי וראש העיר מודיעין ביבס, ושר האוצר סמוטריץ'. מאבק על התקציב
(צילום: מוטי קמחי, הדר יואביאן)
ביבס הוסיף: "לא ניתן לאף אחד לעבוד עלינו. האוצר מנסה לעשות קומבינה על חשבון התושבים ואנחנו לא נאפשר את זה. הפכנו להיות הקופה של האוצר. קיימנו פגישות והתרענו אבל את האוצר לא מעניין שכל יום נסגרים מאות גנים כי אין צוותי חינוך. לא מעניין אותו שהילדים לומדים בקראוונים וזה במקרה הטוב. אנחנו בזמן פציעות לפני אישור התקציב ואנחנו לא נוותר".
השלטון המקומי טוען כי משרד האוצר מתעלם מדרישותיו ומתכוון לפגוע בתקציבי הרשויות ובסמכויות שלהן בתקציב המדינה הקרוב. באסיפת החירום הכללית שערכו 80 ראשי רשויות ביום שני, אז הוחלט על השביתה, הוסכם גם על שורת דרישות ממשרד האוצר ומראש הממשלה. חלקן הוגדרו קריטיות וכאלו המחייבות טיפול מיידי, בהן פתרון המשבר הלאומי של הסייעות בגני הילדים, מחסור בכיתות לימוד, הסכם שכר למורים בחינוך העל-יסודי, הסעות תלמידים וחינוך מיוחד, ביטול "קרן הארנונה" במסווה של פתרון משבר הדיור לזוגות הצעירים, עדכון תקציב מענקי איזון, עדכון מענקי פיתוח, חיזוק מבנים והתחדשות עירונית וניהול ותחזוקת חופי הים.
בשלטון המקומי הסבירו כי משרד האוצר מבקש להביא לאישור הממשלה בחוק ההסדרים את הקמת "קרן הארנונה" מכספי השלטון המקומי, שלכאורה אמורה לעודד בניית דירות למגורים. בשלטון המקומי טענו כי הקרן "משקפת את התמודדות משרד האוצר עם משברים לאומיים והרצון לשמור על קופת המדינה, לא עבור התושבים. מדובר בהצעה מקוממת והזויה שתכליתה אחת – הלאמת כספי התושבים המיועדים למתן שירותים מוניציפאליים, והטלת מיסים נוספים על התושבים".
פורסם לראשונה: 20:33, 22.02.23