המשנה ליועצת המשפטית לממשלה עו"ד גיל לימון קובע כי שליחת צווי הגיוס לצעירים חרדים לא יכולה להיעשות תוך העדפת החרדים העובדים או מי שאינם לומדים בישיבה, ויש לשלוח צווי גיוס באופן שוויוני לכולם. כלומר, בייעוץ המשפטי מבהירים לצה"ל כי אין היגיון בכך שיישלחו צווי גיוס רק למי שאינו עובד ושיש לשלוח צווי גיוס לבחורי ישיבות. הפרטים בחוות הדעת של המשנה ליועצת המשפטית לממשלה הובאו בדיון שנערך היום (רביעי) בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת.
בשבועות האחרונים החל צה"ל לשלוח צווי גיוס לצעירים חרדים, אך נציגי צה"ל נימקו בדיון כי כדי לרכך את ההתנגדות מצד החברה החרדית נעשו צעדים לאתר את מי שיהיה קל יותר לגייס. בין היתר אותרו צעירים חרדים עם תלוש שכר המצביע על כך שהם עובדים חלק ניכר מהיום ולא מעבירים את רוב שעותיהם בישיבה, בעלי טלפון חכם וכן בעלי רישיון על משאית - מה שגם כן מעיד על היותם עובדים.
1 צפייה בגלריה
חרדים בלשכת גיוס
חרדים בלשכת גיוס
חרדים בלשכת גיוס
(צילום: REUTERS/Hannah McKay)
בדיון הנוסף שעסק בסוגיות חוק הגיוס, אמרה ח"כ שרון ניר (ישראל ביתנו) כי החוק במתכונתו הנוכחית אינו רלוונטי למצב הביטחוני, לדבריה, "אנחנו עובדים פה על חוק שהוא לחלוטין לא תואם את הצרכים של הצבא מ-8 באוקטובר, החוק בצורה שלו כאילו לקוח מסרט אחר. מ-7 באוקטובר ורוורס".
יו"ר הוועדה ח"כ יולי אדלשטיין (הליכוד) אמר כי בעיניו יש צורך בהמשך הדיונים עד ליצירת חוק מדויק ומותאם. נציג משרד המשפטים בדיון, עו"ד דרור גרנית, סיפר כי היועץ המשפטי של משרד האוצר פנה בשבועות האחרונים למשרד המשפטים בבקשה לבחון את המשך שלושת סוגי התמיכות לחרדים חייבי גיוס, בין היתר סבסוד המעונות, הנחות בתשלום דמי ביטוח לאומי, והמעגל של ישיבות נוחם - פרויקט של משרד הרווחה עבור נוער בסיכון מהחברה החרדית. לדברי עו"ד גרנית, "כעת הנושא בבדיקה".
ח"כ דן אילוז (הליכוד) אמר: "לא אתמוך בחוק גיוס שאין בו השלכות כלכליות אישיות נגד מי שאמור להתגייס ולא עושה זאת".
דבריה של האם השכולה ריקי ברקוביץ
(צילום: ערוץ כנסת )

במהלך הדיון ביקשה את רשות הדיבור ריקי ברקוביץ, אמו של רב-סמל ראשון במיל' איל ברקוביץ שנפל במלחמה ברצועת עזה לצידו של רב-סמל ראשון במיל' גל איזנקוט, בנו של חבר הוועדה ח"כ גדי איזנקוט (המחנה הממלכתי). ברקוביץ הציגה לחברי הוועדה את ספר התנ"ך של בנה, שהיה ברשותו בעת השירות הצבאי בעזה, ואמרה: "איל לפני הכול היה בן תורה. התורה שלו לא נשארה בין כותלי בית המדרש, היא הייתה איתו בשדה הקרב. הרחבת כוחות הביטחון על-ידי גיוס תלמידי ישיבות מהמגזר החרדי היא כעת צורך קיומי".
האם השכולה הוסיפה: "כמי שמחויבות לחיי תורה ולימודה, אנחנו יודעות שהתורה אינה יכולה להיות עילה לפרישה ממחויבות. להפך, התורה עצמה דורשת לצאת למלחמה. איך יכולה קהילה חרדית שמושתת על חסד, אמת וצדק, להפנות גב לציבור שכורע תחת הנטל ומבצע את משימת הביטחון עבור כלל אזרחי המדינה. אני פונה לחברי הכנסת החרדים, אל תעמדו מנגד, אל תוציאו את עצמכם מהכלל. שובו וקיימו את הוראות התורה 'ואהבת לרעך כמוך' ו'לא תעמוד על דם רעיך', ואני פונה לכל חברי הוועדה, אתם אלה שתקבעו את עתיד המדינה והחברה הישראלית. אני פונה אליכם בקריאה אישית להימנע מלתמוך בעוול המתמשך".