על רקע התנהלות בית החולים איכילוב והביקורת הקשה שנמתחה על קיום מסיבת העיתונאים בהשתתפות החטופה ששוחררה יוכבד ליפשיץ – גיבש משרד הבריאות נוהל חדש פינוי חטופים.
על פי הנוהל, ההחלטה לאיזה בית חולים יפונו חטופים, במידה שישוחררו בעתיד, תהיה של משרד הבריאות בלבד.
"הלכנו קילומטרים מתחת לאדמה, הכו אותי במקלות"
(צילום: עידו ארז)
הסיבה לכך היא התעקשות מטה החטופים אתמול לפנות את ליפשיץ והחטופה הנוספת נורית קופר לאיכילוב על אף שצמרת משרד הבריאות הורתה לפנותן לבית החולים סורוקה, בין היתר מפאת הקרבה הפיזית לנקודת המעבר של החטופות לישראל מרצועת עזה.
2 צפייה בגלריה
 יוכבד ליפשיץ בבית החולים איכילוב, לאחר ששוחררה משבי חמאס
 יוכבד ליפשיץ בבית החולים איכילוב, לאחר ששוחררה משבי חמאס
ליפשיץ בבית החולים איכילוב, לאחר ששוחררה משבי חמאס
(צילום: מוטי קמחי)
הכותרת
צריך להתנתק מעזה לגמרי | היום שאחרי המלחמה עפ"י ליברמן
19:57
על פי הנוהל, ההחלטה איזה בית חולים יקלוט חטופים שישוחררו תתקבל בהתאם למצב הרפואי שלהם ועל פי הקרבה הגיאוגרפית של בית החולים לנקודת השחרור. לכן ייתכן כי בתי החולים סורוקה וברזילי עשויים לקלוט בעתיד מספר משמעותי יותר של חטופים וביתר שאת כאלו שיזדקקו לטיפול רפואי מהיר.
פרמטר נוסף יהיה העומס בבתי החולים לצד אופן הפינוי (מוסק או קרקעי). גם זמינות הצוות המטפל באותו בית חולים בהתאם לזהות המשוחררים כמו רופאי ילדים, רופאי נשים ואנשי בריאות הנפש – כל אלו ישמשו פרמטר נוסף לקביעת בית החולים שיקלוט את החטופים.
כזכור, במסיבת עיתונאים מאולתרת היום אמרה: "קוראים לי יוכבד ליפשיץ, ילידת 38'. תודה שבאתם לשמוע את הטרגדיה שלי ושל כל חבריי. היה קשה, ונקווה שנעבור את זה". היא תיארה את הזוועות שביצעו חמאס בקיבוץ: "עברתי תופת, לא חשבנו ולא ידענו שנגיע למצב הזה. הם השתוללו אצלנו בקיבוץ, אותי חטפו - השכיבו אותי על אופנוע על הצד וטסו איתי בשדות החרושים לכיוון עזה. הם פוצצו את הגדר. בנו גדר אלקטרונית מיוחדת ב-2 מיליארד דולר והיא לא עזרה בכלום. המונים הסתערו על הבתים שלנו, היכו אנשים, וחלק חטפו, כמוני. לא היה הבדל, חטפו קשישים וצעירים".
בהמשך דבריה, ליפשיץ הביעה כאב על אוזלת היד של מערכת הביטחון בטרם מתקפת הטרור. "חמאס תכננו את הכל תקופה ארוכה, הם הכינו את כל מה שנצטרך, כולל שמפו ומרכך לשיער. חוסר הידיעה בצה"ל ובשב"כ מאוד פגע בנו. אנחנו היינו השעיר לעזאזל של השלטון. צה"ל לא התייחס לבלונים ולשריפת השדות ברצינות".

לא הוכנה מראש

הטענות היו כי היא לא הוכנה מראש לדבר עם התקשורת וחלק מהדברים מהווים כעת תעמולת חמאס שמראה כיצד התנהגו לשבויים. גורמים מדיניים טענו כי בית החולים תודרך מראש בנושא, ואילו באיכילוב הכחישו שקיבלו הנחיות בנוגע לראיונות עם החטופות ששוחררו. בהמשך הגורמים הבהירו כי ההנחיה ניתנה רק בנוגע לצוות בית החולים.
מאחורי הקלעים הופנו בממשלה טענות קשות כלפי בית החולים שאפשר את קיומה של מסיבת העיתונאים. לפי גורמים מדיניים, גורמים במשרד רה"מ גם פנו כמה שעות לפני מסיבת העיתונאים לבית החולים וביקשו שלא יגידו שחמאס טיפל היטב בשבויות ששוחררו.
בהמשך הבהירו הגורמים כי בכיר בסביבת ראש הממשלה בנימין נתניהו ראה בטלוויזיה את סמנכ"לית איכילוב מתראיינת ואומרת שהחטופה הגיעה במצב טוב וקיבלה טיפול טוב. הבכיר התקשר לדובר בית החולים וביקש שיעדכן את הצוות שלו ש"זה נרטיב של חמאס וזה משרת אותם". אותו גורם לא אמר לו לדבר גם עם המשפחות.
2 צפייה בגלריה
יוכבד ליפשיץ
יוכבד ליפשיץ
סיקור הצהרתה של יוכבד ליפשיץ
(צילום מסך מתוך האינסטגרם של סקיי ניוז)
דובר איכילוב אבי שושן טוען כי בית החולים לא קיבל כל הנחיה בנושא החטופות. "אף גורם ממשלתי או ביטחוני לא תדרך או נתן לי נהלים לגבי התנהלות תקשורתית מול החטופות שחזרו משבי", אמר שושן. "כל כלי התקשורת היו בבית החולים משעה 5:00 בבוקר וביקשו לראיין את החטופות והמשפחות. נאלצנו להוציא בכוח צלמים וכתבים מתוך המחלקה שבה הן מאושפזות. במקביל, המשפחה כבר החלה לתת ללא תיאום איתנו ראיונות באיכילוב לערוצים כמו CNN. משפחה אחת סירבה להתראיין ופרטיותה נשמרת לבקשתה כמקובל".
שושן סיכם: "אני לא מנהל הסברה של מדינת ישראל או אירוע החטופים ויותר לא אעשה שום מסיבת עיתונאים כאן בבית החולים של חטופים. כל העדויות אם וכאשר יהיו, כל אחד ואחת בביתו שלו או במתחם מסודר בניהול גורם ממשלתי שייקח אחריות על האירוע".
חמאס המשיך מייד לאחר שחרורה בלוחמה הפסיכולוגית, ובניסיון לשיקום תדמיתו אחרי הטבח הרצחני ביישובי העוטף, ופרסם סרטון שבו נראים פעילי הארגון מגישים לחטופות ששוחררו ממתקים וקפה.
מהמטה של גל הירש נמסר: "שתי החטופות ששוחרו משבי ארגון הטרור חמאס ונזקקו לטיפול רפואי הועברו למרכז רפואי שנבחר בהמלצת גורמי מערכת הביטחון. בעקבות פניית משרד הבריאות ולבקשתם יתקיים דיון נוסף בסוגייה זו והנושא יסוכם". במטה סירבו להגיב לעניין הקשרים של הירש עם בכירים באיכילוב.