מתן אלמליח, בן 26, ממעלה אדומים, הוא הצעיר שנרצח הבוקר (יום חמישי) בפיגוע ליד מחסום א-זעיים שסמוך לעירו. הוא הותיר אחריו הורים, אח ושתי אחיות. אביו יצחק מסר כי בנו מתן היה "ילד שומר תורה ומצוות, אהוב על הבריות וערכי. ילד של אהבת הארץ, נתינה ואהבה. פרח".
בתוך כך, כוחות צה"ל מגדוד תבור וכוחות מג"ב פועלים בכפר זעתרה שבגוש עציון, שממנו יצאו שלושת המחבלים לפיגוע. שניים מהם חוסלו בזירה, ואחד נפצע ופונה לבית החולים הדסה.
מעצר בני המשפחה של המחבלים

5 צפייה בגלריה
מתן אלמליח ז"ל
מתן אלמליח ז"ל
מתן אלמליח וזירת הפיגוע הרצחני
(צילום: AP Photo/Mahmoud Illean)
5 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע
רכב המחבלים בזירת הפיגוע
(צילום: EPA/ABIR SULTAN)
5 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע
(צילום: שלו שלום)

כתבות נוספות

המחבלים שביצעו את הפיגוע הם מוחמד זואהרה, בן 26, תושב תעמרה/בית לחם, ואחיו - כאדם זואהרה, בן 31, תושב תעמרה/בית לחם, שהיה כלוא בעברו על רקע שהייה בלתי חוקית. יחד איתם ביצע את הפיגוע גם אחמד אלוחש, בן 31, תושב זעתרה/בית לחם. הפעילות בזעתרה כוללת תחקור של בני משפחתם, ומעצרים נקודתיים של כמה מהם.
מלבד אלמליח, בפיגוע נפצעו שישה בני אדם נוספים - בהם עדי זוהר (30), אישה בהיריון שמצבה הוגדר קשה; וחנניה בן שמעון (23), שהשתחרר משירות מילואים ברצועת עזה בשבוע שעבר, הסתער לעבר אחד המחבלים ונפצע באורח בינוני.
ד"ר אלון שורץ, מנהל יחידת הטראומה בבית החולים שערי צדק, עדכן בצהריים כי עדי זוהר הועברה לניתוח. "היא הגיעה בהכרה ולא נשקפת סכנה לחייה", אמר. "היא הגיעה עם פציעה בחזה ותעבור ניתוח מורכב מאוד. לגבי העובר מוקדם להגיד. מצבו תקין, אבל קשה להגיד מה יהיה מצבו".
דבריו של אריק, אביו של חנניה בן שמעון
(צילום: גיל יוחנן)

(צילום: אלכס קולומויסקי)

5 צפייה בגלריה
חנניה בן שמעון
חנניה בן שמעון
חנניה בן שמעון והרכב שממנו ירה במחבל
5 צפייה בגלריה
הקליע שהוציאו מהחזה של האישה בהריון שנפצעה קשה בפיגוע
הקליע שהוציאו מהחזה של האישה בהריון שנפצעה קשה בפיגוע
הקליע שהוצא מגופה של עדי זוהר
מחוץ לבית החולים אמר אלי ביטון, אביה של עדי, כי "היא סיפרה שרכב לפניה נכנס ברכב היא חשבה שזו תאונה. ואז נפתחה הדלת של הנהג. הוא ירד ישר אליה וראתה שיש לו נשק ביד. הוא ירה בה ירייה אחת והמשיך בכביש למטה. היא ראתה שהוא התרחק ויצאה לרכבים אחרים. זה נס מאוד מאוד גדול. הירייה היא ממש בחזה והיא נורתה ראשונה". אמה רותי הוסיפה: "הכתובת הייתה על הקיר. הייתה לנו הרגשה שיהיה אסון".
ישראל אדלר, שעובד כמנהלה של עדי, סיפר הבוקר: "אנחנו המומים. היה לה נס גדול. יכול להיות שאם לא היו שם פקקים זה לא היה קורה. היא הייתה רכב מאחורי המחבלים שביצעו תאונה יזומה בכביש. המחבל יצא מהרכב וירה בה. היא נפגעה וניסתה להשתחל מתחת להגה. המחבל המשיך הלאה. אחר כך היא נכנסה לרכב של מישהי אחרת ואמרה לה 'תעזרי לי תעזרי לי'. בגלל הפקק גם לאמבולנסים לקח זמן להגיע. היא ניצלה בנס".
המחבלים שביצעו את הפיגוע ניצלו את פקק התנועה בדרך למחסום - וירו מנשק אוטומטי לעבר מכוניות בכביש העמוס. בהתנחלויות הזהירו זה מכבר מ"מלכודת מוות" בכבישים הפקוקים ברחבי יהודה ושומרון, ומכך שמחבלים ינצלו אותם כדי לפתוח באש לעבר נהגים - שלא יוכלו להימלט. ואכן, אחרי הפיגוע סיפרה עדת ראייה כי "לא היה לנו לאן לברוח", ובסרטונים מהזירה ניתן לראות אנשים נמלטים ברגל - וכוחות ביטחון, מנגד, מזנקים גם הם ברגל לעבר המחבלים.