גבר ואישה נרצחו בצהריים (רביעי) במטח רקטות של חיזבאללה לקריית שמונה. כך עדכן מנכ"ל מד"א אלי בין, שאמר כי "הפגיעה הייתה חריגה". ככל הנראה, שני הנרצחים הם בני זוג שטיילו עם כלביהם - ולא הספיקו להיכנס למרחב המוגן. טרם ברור אם מדובר בפגיעה ישירה של רקטה או שהשניים נפגעו מרסיסים. דובר צה"ל עדכן כי במטח המדובר לעבר העיר זוהו כ-20 שיגורים. זוהו מספר נפילות בשטחי העיר.
בכבאות והצלה עדכנו על שריפות במבנים בעקבות פגיעות ישירות במטח הקטלני. חמישה צוותי כיבוי מתחנת גליל-גולן פועלים בזירות, כולל במבנים בעיר, לבלימת התפשטות השריפות וסריקה אחר נפגעים. רב-רשף דרור בוחניק, מפקד האירוע, אמר כי "השריפה משתוללת במספר מבנים שספגו פגיעה ישירה, לוחמי האש במאמץ רק לבלום את התפשטות האש וסריקות אחר נפגעים".
תיעודים מהמטח לקריית שמונה

פגיעה בקריית שמונה
(צילום: תצפיתנית)

5 צפייה בגלריה
פגיעה ישירה בקריית שמונה
פגיעה ישירה בקריית שמונה
מטח קטלני. פגיעה ישירה בקריית שמונה, היום
5 צפייה בגלריה
יירוט בצפון הארץ
יירוט בצפון הארץ
יירוטים בצפון הארץ
(צילום: Menahem KAHANA / AFP)
המשטרה עדכנה כי השוטרים והחבלנים של המחוז הצפוני הגיעו למוקדי הנפילה ופועלים "להסרת סיכון לציבור". הם קראו לציבור "להימנע מהגעה לזירות לא להתקרב או לגעת בשרידי רקטות העשויים להכיל חומר נפץ ולדווח על כך ללא דיחוי למוקד 100".
אביעד הרץ, חובש רפואת חירום במד"א שהגיע לזירה, סיפר כי "מיד כשקיבלנו את הדיווח על פצועים מהנפילה יצאנו בכוחות גדולים לזירות בהן התקבלו קריאות. באחת מהזירות ראינו גבר ואישה כבני 40 כשהם מחוסרי הכרה. ביצענו בדיקות רפואיות, אבל נאלצנו לקבוע את מותם במקום".
מ"מ ראש העיר: "יש פה עדיין תושבים, זה הבית שלהם"
(צילום: אביהו שפירא)

5 צפייה בגלריה
פגיעה ישירה בקריית שמונה
פגיעה ישירה בקריית שמונה
זירת הפגיעה
(צילום: אביהו שפירא)
5 צפייה בגלריה
כוחות כיבוי והצלה בקריית שמונה לאחר הפגיעות הישירות בעיר
כוחות כיבוי והצלה בקריית שמונה לאחר הפגיעות הישירות בעיר
(צילום: אביהו שפירא)
ממלא מקום ראש העיר קריית שמונה, אופיר יחזקאלי, אמר כי "אנחנו באירוע קשה מאוד עם מספר נפילות וזירה עם שני הרוגים, לצערנו. זה זוג שהגיע לקריית שמונה לפני שנה ומשהו, עבר לפה עם שלושה כלבים. אני לא יודע מאיזה סיבה הם בחרו להישאר, והם כנראה טיילו על הכלבים בחוץ. יש פה באמת עניין של שניות. הטיל נפל במרחק של שניים-שלושה מטרים והמזל נגמר. אנחנו מבקשים מכל התושבים, לא להסתובב שלא לצורך. לשמור על עצמכם".
הוא ציין כי "יש פה עדיין תושבים שזה הבית שלהם. הם בוחרים להישאר פה. יש גם מפעלים שעדיין עובדים ויש פה כיתת כוננות ועובדי עירייה. זה הבית שלנו. אנשים בחרו להישאר. גם בראש פינה יש אנשים ויש פה שמונה קיבוצים שלא פונו. יש מטחים בכל האזור. נכון שקריית שמונה פונתה, ואני מבין אותם שבחרו להישאר פה".
מיכל, שפונתה מקריית שמונה בצל המלחמה, סיפרה על בני הזוג שזהותם טרם הותרה לפרסום: "בעלי רואה אותם כל בוקר. הוא עובד חיוני ונשאר בקריית שמונה. הם גרים בבלוק שלנו וראינו אותם גם לפני כמה חודשים. זוג ממש חמוד ומקסים", אמרה.
דודו סטרול, תושב העיר שלא התפנה, אמר ל-ynet כי "הפגיעה הייתה ליד הבית שלי. ההרוגים היו ליד הבית שלי, ליד גן הילדים. כמה מזל שהילדים לא בעיר. לא הרבה תושבים נשארו, אבל בכל יום אני רואה זוגות שיוצאים לקחת את הכלבים לטיול. זה עצוב וקשה כל כך. אני ניצלתי כי אלוקים רצה שאצא מוקדם, בדרך כלל אני יורד למרכז ביום חמישי אבל החלטתי לנסוע מוקדם. אני מכיר אותם ואומר להם שלום. אסון גדול. עד היום היה לנו מזל שלא נהרגו תושבים שגרים בקריית שמונה. היום נגמר לנו המזל".

פצועים ונזק גם במטח לקריות

מוקדם יותר היום, במטח נוסף ורחב לצפון, שוגרו כ-40 רקטות לעבר מרחב חיפה והקריות. שבעה בני אדם נפצעו כתוצאה מאותו מטח, ביניהם נער בן 16 שפונה במצב קשה כשהוא סובל מפציעת רסיס בראשו. חמישה בני אדם נפצעו באורח קל מרסיסים ורוכב אופנוע בן 36 נפצע באורח בינוני בתאונת דרכים עם מכונית במהלך האזעקה. צוותי מד"א פינו אותם לבית החולים רמב"ם בחיפה. בשלומי, שגם הייתה בטווח הירי, נפצע אדם נוסף: גבר בן 41 שנפגע מרסיסים. הוא פונה למרכז הרפואי לגליל בנהריה, שם נותח. מצבו בינוני.
בנוסף, שירותי הכבאות וההצלה מסרו אז כי לוחמי האש מטפלים בשריפות בשטח פתוח בקריית ביאליק, שנגרמו משברי מיירטים. תושבים בקריית ביאליק דיווחו על הפסקת חשמל לאחר הירי לאזור מלבנון ומחברת החשמל נמסר: "בעקבות המטח האחרון לעבר הקריות, קיימים שיבושים ברשת החשמל באזור. בחברת החשמל מודעים לפגיעה ברשת ומטפלים להחזרת החשמל".
צפו: רגע הנפילה בבית העלמין צור שלום בקריית ביאליק

5 צפייה בגלריה
קריית ביאליק
קריית ביאליק
פגיעות גם בבית העלמין בקריית ביאליק
(צילום: Menahem KAHANA / AFP)
בבית העלמין צור שלום בקריית ביאליק זוהו נפילות שגרמו לנזק למצבות בעקבות אותו מטח מלבנון. ראש העיר אלי דוקורסקי קרא לתושבים לא להגיע למקום, ואמר: "אנחנו נדווח לכל משפחה שהמשפחה שלה נפגעה. נביא את הדברים לידיעתה. לא להגיע לכאן, זה עדיין מסוכן. כוחות הביטחון עובדים כאן".

"כשאנחנו תוקפים בדאחייה רואים פיצוצי משנה. זו הוכחה לעולם"

שעה קלה לפני המטח הקטלני לקריית שמונה, דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי, פרסם סרטון באנגלית שהפנה לקהילה הבינלאומית בכל הנוגע לתקיפות צה"ל ברובע הדאחייה בביירות. "חיזבאללה השקיע עשרות שנים בבניית מצבורי נשק, כולל טילים מדויקים ומתקדמים שסופקו על-ידי איראן - והוא מייצר ומאחסן אותם בכוונה באזורים אזרחיים, כולל בבתים בכל רחבי לבנון".
המסר של הגרי לעולם
(צילום: דובר צה"ל)

לדבריו, "אנו פועלים להסרת איום זה, כולל בדאחייה - מעוז טרור מרכזי של חיזבאללה. זה המקום שבו מתקבלות החלטותיו, והוא מייצר ומסתיר את נשקו האסטרטגי - בתוך ומתחת למבנים אזרחיים בדאחייה. דאחייה אינה כמו יתר ביירות".
עוד הוסיף הגרי כי "לפני תקיפות אוויריות של צה"ל על מטרות צבאיות באזור, אנו מספקים אזהרות מוקדמות לתושבי מבנים ספציפיים שבהם חיזבאללה אחסן את נשקו, ומבקשים מהם להתפנות ולהתרחק. כשאנחנו אומרים שהמלחמה שלנו היא עם חיזבאללה, ולא עם העם הלבנוני, אנחנו מתכוונים לכך".
"בכל פעם שאנחנו תוקפים אתרים שבהם מאוחסנים טילים, העולם כולו רואה את הפיצוצים המשניים. זוהי הוכחה ברורה לכך שחיזבאללה מאחסן את נשקו תחת כסותם של אזרחים לבנונים. דאחייה היא לא רק עוד רובע בביירות, היא מעוז של חיזבאללה. צה"ל פועל נגד חיזבאללה עם מטרה ברורה: להסיר את האיומים על אזרחי ישראל ולאפשר לכל התושבים לחזור לבתיהם בישראל בביטחון".