החשוד ב"ניסיון הרצח" של קצין משטרה בירושלים הוא מתמודד נפש בן 25, בן העדה האתיופית, שרץ עם מספריים לעבר השוטר - עד שירה לעברו ופצע אותו באורח קשה. כך נודע הבוקר (שישי) ל-ynet. הירי בוצע למרות מידע מקדים על כך שהחשוד, צעיר שמוכר למערכת בריאות הנפש, מסתובב באזור עם חפץ חד ומאיים.
1 צפייה בגלריה
המספריים שהיו בידי החשוד, וזירת הירי
המספריים שהיו בידי החשוד, וזירת הירי
המספריים שהיו בידי החשוד, וזירת הירי
(צילום: דוברות המשטרה)
תיעוד התקרית בירושלים
(צילום: דוברות המשטרה)

לפי ממצאי החקירה, הוא נורה בבטנו יותר משלוש פעמים, כאשר במרחב נשמעו בין שמונה לתשע יריות. למרות מצבו, הוא חשוד בניסיון רצח של קצין המשטרה - לאחר שנטען שניסה לדקור אותו. נבהיר, החשוד ב"ניסיון הרצח", כלל לא דקר את קצין המשטרה. במשטרה ציינו כי הוא פתח דלת ניידת וניסה לדקור את הקצין, שדד אופניים והתחיל בנסיעה - בזמן שהקצין החל לרדוף אחריו. הצעיר רץ והסתער על הקצין עם המספריים והפיל אותו בכוח - אך הקצין נטרל אותו. מעצרו של הצעיר שנעצר על ידי המשטרה לאחר שנפצע קשה הוארך היום בחמישה ימים - ובמשטרה טענו כי "בזכות תושייתו של הקצין שנטרל, נמנע רצח של חפים מפשע".
תחילה עלה חשד כי מדובר בפיגוע, אך בהמשך התברר כי האדם שנורה הוא ככל הנראה אזרח ישראלי - והרקע ככל הנראה פלילי. במקביל לחקירת המשטרה, גם המחלקה לחקירת שוטרים פתחה בבדיקת האירוע.
עו"ד דותן דניאלי, שמייצג את מתמודד הנפש מטעם הסנגוריה הציבורית, מסר כי "מדובר בצעיר שמוכר למערכת בריאות הנפש ונורה על-ידי שוטרים. מצבו קשה ואנו מצפים שהאירוע ייבדק. לצערנו אנו נתקלים במקרים רבים בהם מפגש של מתמודדי נפש עם שוטרים מסתיים בירי. ועדה בין-משרדית כבר עסקה בנושא - ואנו מקווים שהמדינה תיישם את המלצותיה כדי למנוע פגיעה בנפש".
לטענת בני משפחתו של הצעיר, שעות לפני תקרית הירי אתמול, "אימו הגיעה למרפאה לבריאות הנפש בגהה בשעות הבוקר - והפקידה אמרה שאין דרך לעזור לה - ושעליה ללכת לעמותה לפגועי נפש". מגהה נמסר: "לא מתועדת פנייה".
בעקבות פרסום הפרטים החדשים על התקרית, המשטרה טענה כי עוד לפני הירי לבטנו, הקצין ביצע נוהל מעצר חשוד, "לצד ניסיונות נוספים לעצור את החשוד, לאחר שכבר ניסה לדקור אותו ואזרחים נוספים". במשטרה שיבחו את פעילותו: "בזכות פעילות נחושה ומיידית של הקצין ותושייתו, נמנעה פגיעה בחייו ובחיי חפים מפשע על-ידי חשוד מסוכן שאחז חפץ חד וניסה לפגוע במי שהיה בסביבתו, עד שכמעט והצליח לדקור שוטר. מוצאו, וכן עברו הרפואי או הפלילי של החשוד אינם רלוונטיים כהוא זה לטיפול המקצועי במקרה, ובוודאי שלא היו משנים דבר וחצי דבר להוריו או ילדיו של אזרח או השוטר, שאותם ניסה החשוד לדקור או שחלילה היו עלולים להירצח ממעשיו".
אתמול תיארה המשטרה את השתלשלות התקרית, מבלי להזכיר שקצין המשטרה ביצע לכאורה נוהל מעצר חשוד. "מעט אחרי השעה 21:30, התקבלו דיווחים מאזרחים למוקד 100 של המשטרה, שלפיהם חשוד שחמוש בחפץ חד בידו רודף אחרי אנשים באזור רחוב שמואל הנביא והם צועקים לעזרה. בנוסף, לפי אחד הדיווחים, החשוד ניסה לדקור אישה בגן משחקים, וגם ניסה לפתוח כלי רכב. בעקבות הדיווחים הוזעקו כוחות משטרה של מחוז ירושלים למקום", נמסר.
"קצין משטרה מתחנת לב הבירה שהגיע במהירות זיהה את החשוד ברחוב כשחפץ חד בידו. לפי החשד, החשוד ניסה לפתוח את דלת הניידת ולדקור את הקצין שהדף אותו". בשלב זה, לפי המשטרה, החשוד החל בריצה לעבר אזרח שרכב על אופניים, שדד אותם ממנו בכוח והתחיל בנסיעה לכיוון רחוב זקס. "הקצין החל במרדף אחריו בסיוע אזרח נוסף", נמסר. "בשלב מסוים החשוד פתח בריצה והסתער לעבר הקצין עם המספריים בידו, והפיל אותו על הרצפה בניסיון לדקור אותו. הקצין, שהיה בסכנת חיים, התעשת וביצע ירי לעבר החשוד".
לאחר מכן, מסרה המשטרה אתמול, הקצין ושוטרים נוספים שהגיעו למקום השתלטו על החשוד ועצרו אותו. "המספריים שעימם ניסה לדקור אזרחים עוברי אורח ושוטר, נתפסו בזירה", נמסר. "בעקבות המקרה הקצין נפצע באורח קל כשנחבל בראשו ובגבו, ופונה לקבלת טיפול רפואי בבית החולים. החשוד, בן 25, נפצע באורח קשה ופונה אף הוא לקבלת טיפול רפואי בבית החולים".