לשכת ראש הממשלה פרסמה אחר הצהריים (יום שלישי) הודעה שלפיה ראש הממשלה בנימין נתניהו "דורש תשובות ותחקיר מצה"ל בעניין התרגיל שדימה חטיפה של ערבי בידי מתיישב".
לדברי נתניהו, "התרחיש הפיקטיבי הזה מנותק מהמציאות, לא ראוי ועושה עוול לציבור שלם ויקר של המתיישבים בזמן שרבים מהם נלחמים בחירוף נפש ואף נופלים למען הגנת ישראל. איני מוכן לקבל אטימות לב כזאת כלפי אחינו ואחיותינו ביהודה ושומרון".
2 צפייה בגלריה
קבינט המלחמה המצומצם מתכנס
קבינט המלחמה המצומצם מתכנס
הרמטכ"ל הרצי הלוי ורה"מ נתניהו. "תרחיש לא ראוי שעושה עוול לציבור שלם"
(צילום: חיים צח, לע"מ)
הכותרת
חוסר אמון? מאחורי הסנקציות האמריקניות
20:04
יו"ר המחנה הממלכתי, בני גנץ, מסר לאחר מכן כי "ההחלטה לתרגל חטיפת פלסטינים על ידי אנשי ההתיישבות במסגרת 'ביום אויב' הייתה טעות. צה״ל תחקר אותה והתנצל וטוב שכך. ההחלטה של ראש הממשלה להשתמש באירוע כדי לפגוע בצה"ל ובלכידות ממניעים פוליטיים מיותרת, ומצריכה גם היא תחקיר והתנצלות שלו, בפני צה"ל וכל אזרחי ישראל".
אתמול, בעקבות התרגיל, ראשי מועצות ביהודה ושומרון תקפו את אלוף פיקוד המרכז יהודה פוקס ודרשו להדיחו. פוקס, נציין, סופג כבר זמן רב ביקורת בהתנחלויות. בעקבות זאת, ראשי מועצות בקו התפר גינו היום את הקמפיין נגד פוקס, ומסרו: "אנו, ראשי רשויות בפורום קו התפר, מבקשים לחזק את פיקוד המרכז והעומדים בראשו על כל הפעילות הצבאית חסרת ההיקף והמוצלחת בארבעת החודשים האחרונים, למען כלל אזרחי ישראל".
הם ציינו: "יש להצר על כך שגורמים שונים ממשיכים - בשעת מלחמה ובזמן מבצע צבאי מוצלח וחסר תקדים ביהודה ושומרון למען ביטחון מתיישבי יו"ש, קו התפר וכלל אזרחי ישראל - לקדם אג'נדה פוליטית הנמשכת כבר כשנתיים, במתקפה אישית פרועת רסן והרסנית נגד אלוף פיקוד מרכז. יש רק להצדיע לו ולהודות לו על פועלו הרב ועל מקצועיותו, רצינותו ונחישותו הגדולה בלחימה, ועל ניצחונות בקרבות רבים באחד מהאזורים המורכבים בעולם".
הם סיכמו כי "ההסתה האישית נגד האלוף פוקס כמוה כפגיעה בכל אחד ואחת מחיילות וחיילי הפיקוד, ומהווה פגיעה ממשית וסכנה לא רק לביטחונו האישי, אלא לביטחון הצבא והמדינה".
2 צפייה בגלריה
תרגיל פיקוד מרכז צה"ל מתנחלים יהודים חטיפה חטיפת פלסטיני
תרגיל פיקוד מרכז צה"ל מתנחלים יהודים חטיפה חטיפת פלסטיני
מתוך התרגיל של פיקוד המרכז. "תורגלו יותר מ-100 תרחישים, בהם קיצון"
כאמור, אתמול החל תרגיל במרחב אוגדת יהודה ושומרון שעיקרו שמירה על כוננות וכשירות הכוחות. התרגיל, שעדיין נמשך, כולל שלל תרחישים של פיגועים במתווים שונים המדמים חדירות ליישובים וירי על הצירים. במקביל נערך גם תרגיל המדמה חטיפה של פלסטיני על ידי יהודים בתגובה לפיגוע שבו נרצחה תינוקת ישראלית. ראשי הרשויות ביהודה ושומרון, שהביעו הסתייגות מהעניין, תהו איך בכלל מתרגלים מתווה שבו יהודים חוטפים פלסטיני - וקראו להדיח את "מי שכתב את התרגיל בזמן כזה".
ראשי הרשויות טענו בנוסף כי "מי שידע להדיח לוחמי מילואים שכרזו פרק תהילים במסגד בג'נין בוודאי ידע להדיח את המפקד שתכנן תרגיל שגם מכפיש את ההתיישבות וגם מסכן חיים, מכיוון שהוא מבזבז תחמושת וכוח אדם על תרחיש הזוי במקום להתכונן לתרחיש האמיתי". גם השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' מתחו ביקורת חריפה על קיום התרגיל, וכינו אותו "הזיה וטירוף מוחלט" ו"אובדן עשתונות ערכי טוטאלי".
בתגובה, מסר אתמול דובר צה"ל: "במהלך תרגיל רחב באוגדת איו"ש לשיפור מוכנות האוגדה וההגנה במרחב לשמירה על ביטחון התושבים, תורגלו יותר מ-100 תרחישים שונים, בהם תרחישי קיצון. הצבא לא תרגל תרחישים המדמים מתיישבים כאויב, והסימון בווסטים המדוברים שמטרתם להפריד בין מתורגל למתרגל הוא חלק משגרת הבטיחות התרגילית. במקרה הנוכחי טעות היה לסמנם בכיתוב שכזה, ואנו מצרים על כך. לצה"ל קשר הדוק עם ההתיישבות, והוא פועל להגנתם מסביב לשעון ובשיתוף פעולה".