הצהרת נתניהו
(צילום: לע"מ)

בערב השלישי של המלחמה בדרום, וכשברקע החשש שמניין הנרצחים יטפס ל-1,000 וחילופי האש בצפון, ראש הממשלה בנימין נתניהו נשא הצהרה שנייה לאומה מאז תחילת המערכה. "אנחנו במערכה על הבטחת קיומנו, מול חיות אדם. חמאס זה דאעש", אמר - והבטיח שהמכה שיקבלו ארגוני הטרור ברצועת עזה "תהדהד לדורות". מוקדם יותר הערב (יום ג') שלח נשיא המדינה יצחק הרצוג מסר למנהיגים בעולם, ואמר כי "מאז השואה לא נרצחו כל כך הרבה יהודים ביום אחד". ynet העביר בשידור ישיר את הצהרת נתניהו.
בפתח דבריו אמר ראש הממשלה: "המלחמה נכפתה עלינו על ידי אויב מתועב, חיות אדם שחוגגים רצח נשים ילדים וקשישים. ילדים כפותים שהוצאו להורג עם שאר בני משפחותיהם. ועוד זוועות שלא אתאר כאן. אנחנו ידענו תמיד מי זה החמאס. עכשיו כל העולם יודע. חמאס זה דאעש - ונכריע אותו בדיוק כפי שהעולם הנאור הכריע את דאעש. האויב הנאלח הזה רצה מלחמה - הוא יקבל מלחמה".
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
נתניהו. הצהרה שניה לאומה מאז החלה המלחמה
(צילום: לע"מ)
"עם תחילת המלחמה הנחתי לטהר את היישובים ולהדוף כניסה של כל אויב לשטחנו. הקרבות עדיין מתנהלים. פעולה שנייה שמתבצעת היא מעבר להתקפה מאסיבית נגד חמאס בעוצמה שלא הייתה כמותה. פעולה שלישית היא לבצר את יתר החזיתות בגבול הצפון מול חיזבאללה, ביהודה ושומרון ובתוך מדינת ישראל. אני מחבק את הלוחמים והלוחמות שפועלים באומץ לב בלתי רגיל בכל החזיתות ומחרפים את נפשם".
לדבריו, פעולה רביעית שמתבצעת כעת היא "המשך העצמת התמיכה הבינלאומית כדי לשמר את מרחב הפעולה שלנו נגד אויבינו". הפעולה החמישית והאחרונה, כך תיאר זאת, היא "לבסס את האחדות בעם". בצל המגעים להקמת ממשלת חירום הוא הוסיף: "הפילוג בתוכנו נגמר. כולנו מאוחדים וכשאנחנו מאוחדים אנחנו מנצחים. העם מאוחד ועכשיו ההנהגה צריכה להתאחד. אני קורא למנהיגי האופוזיציה להקים מיד ממשלת חירום לאומית כפי שהוקמה עם מנחם בגין במלחמת ששת הימים". כוונתו בכך היא הצטרפות ללא תנאים מוקדמים לממשלה.
לקראת האפשרות שיו"ר מחנה הממלכתי בני גנץ אכן יצטרף לממשלה, מחר בבוקר יתכנסו ראשי מפלגות הקואליציה בקריה.
בהצהרתו הבטיח נתניהו להכוח בחמאס בעוצמה: "רק התחלנו להכות בחמאס. התמונות של החורבן וההרס במעוזי חמאס הם רק ההתחלה. חיסלנו מאות מחבלים. כל מקום שבו נמצא החמאס יהפוך לעיי חורבות. זה יקרה ביתר שאת בהמשך". לקראת סוף הצהרתו שב על ההבטחה לגבות מחיר כבד מארגוני הטרור: "מה שנעשה לאויבינו בימים הקרובים יהדהד אצלם לדורות. כבר היום שדה הקרב רווי בסיפורי גבורה של חיילים, שוטרים ואזרחים".
4 צפייה בגלריה
תקיפות חיל האוויר בעזה
תקיפות חיל האוויר בעזה
תקיפות חיל האוויר בעזה
(צילום: MAHMUD HAMS / AFP)
נתניהו ציין כי הוא נמצא בקשר עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן והודה לו על הגיבוי שהיא מעניקה לישראל, בין היתר בדמות קירוב נושאת מטוסים לחופי ישראל. על כך אמר נתניהו: "נושאת המטוסים הגדולה בעולם נמצאת בדרכם לחופנו. אויבינו מבינים היטב המשמעות של צעד זה. אני רוצה להודות למנהיגים אחרים בעולם על תמיכתם חסרת התקדים".
נתניהו הכחיש את הדיווחים שקיבל התרעה מוקדמת ממצרים. "יש הרבה פייק ניוז כמו הפרסום הכוזב כאילו המודיעין המצרי התריע - דבר שלא היה ולא נברא. אסור ליפול למלכודות התעמולה האלה וצריך להצטייד באורך רוח ובקור רוח. אני יודע שכולם רוצים תוצאות כאן ועכשיו. זה ייקח זמן אבל בסיומה של המערכה כל אויבינו ידעו שזאת היתה טעות איומה לתקוף את ישראל".
ראש הממשלה התייחס גם לחטיפתם של עשרות ישראלים, בהם נשים, ילדים וקשישים, לעזה: "אתמול מיניתי את גל הירש כאחראי על החטופים והנעדרים והוא כבר החל בעבודתו. נעשה הכול למענם. לב כולנו עם משפחות החטופים ומשפחות החללים. איבדנו משפחות שלימות, בנים ובנות, צעירים וקשישים, חיילים וחיילות, שוטרים ואנשי ביטחון. יהודים ולא יהודים. שותפות הגורל היא של כולנו. זאת איננה מליצה. זה הדבר הכי אמיתי ועמוק שקושר אותנו אחד לשני. יחד נתגבר ויחד ננצח. ימים קשים עוד לפנינו".
4 צפייה בגלריה
נועה ארגמני
נועה ארגמני
התיעוד הקשה מחטיפתם של נועה ארגמני ובן זוגה אבינתן אור
מוקדם יותר שוחח הנשיא הרצוג עם מי שמסתמן כאחד המתווכים האופציונליים העתידיים, נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן. מלשכת ארדואן נמסר כי הוא קרא להימנע מצעד שבו "תושבי עזה ייפגעו בכללותם ללא אבחנה", והזהיר שמהלך כזה רק יגביר את היקף האלימות. "כולם צריכים לפעול בשכל ישר", מסר ארדואן, והוסיף כי "השבת השלום באופן מיידי היא בעלת חשיבות קריטית לטובת האזור כולו".

הרצוג למנהיגי העולם: "חמאס אימץ ושכפל את פשעי דאעש"

הנשיא הטורקי שוחח הערב גם עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן ועם ראש ממשלת לבנון נג'יב מיקאתי. בשיחה עם מיקאתי אמר לו ארדואן כי טורקיה תמשיך במאמציה לסיים את הסכסוך באזור. ארדואן הדגיש בהצהרותיו כי לא ניתן לעשות זאת ללא הקמת מדינה פלסטינית עצמאית.
דברי הרצוג להקהילה הבינלאומית, הערב
(צילום: אבי קנר)

בשיחותיו עם מנהיגים בעולם, אמר הנשיא הרצוג: "האומה שלי ממשיכה להיות תחת מתקפה פראית מצד אויב אכזר ובלתי אנושי. למיטב זכרוני, מאז השואה לא נרצחו כל כך הרבה יהודים ביום אחד. ומאז השואה לא היינו עדים למראות של נשים וילדים יהודים, סבים וסבתות - אפילו ניצולי שואה - נדחפים למשאיות ונלקחים בשבי.
"חמאס ייבא, אימץ ושכפל את הפשעים של דאעש. חמאס נכנס לבתים אזרחיים ביום שבת, יום חג, ורצח בדם קר משפחות שלמות. צעירים ומבוגרים, שרפו גופות ועינו את קורבנותיהם התמימים. יהודים, מוסלמים, ואנשי כל הדתות. האכזריות. חוסר האנושיות. הברבריות של מפלצות. לא בני אדם - מפלצות".
הרצוג אמר כי הוא קורא לכל האומות: "ראשית, גנו באופן ברור ובקול את פעולות החמאס, בדיוק כפי שגיניתם את המעשים המתועבים והבלתי נתפסים של דאעש; לאותן המדינות שעדיין לא עשו זאת: הכריזו על חמאס כארגון טרור; הבהירו שחמאס נושא באחריות מלאה לשלומם של בני הערובה שלקח, ודרשו את החזרתם המיידית לישראל; תמכו בישראל. במילים ובמעשים".
4 צפייה בגלריה
תיעוד פלסטיני: אישה מבוגרת נחטפה לתוך הרצועה
תיעוד פלסטיני: אישה מבוגרת נחטפה לתוך הרצועה
תיעוד שהפיצו הפלסטינים מחטיפת אישה מבוגרת לתוך עזה
"שאף אחת מהמדינות במרחב לא תטעה ותחשוב לפעול נגדנו", הדגיש הרצוג. "ישראל היא מדינה חזקה ותגייס את כל כוחה ועוצמתה להגן על עצמנו".
מוקדם יותר הערב נחשפה האזהרה המצרית לפני מתקפת הפתע של חמאס. גורם מודיעין מצרי אמר כי בקהיר הזהירו את ישראל מ"משהו גדול שיקרה בעזה", וב-ynet נחשף כי הדבר נאמר בשיחה שר המודיעין עבאס כאמל לנתניהו. בלשכת ראש הממשלה טענו כי הדיווח אינו נכון.

הרמטכ"ל: זה התחיל לא טוב, ויסתיים רע מאוד בצד השני

הערב שוחח הרמטכ"ל, רב-אלוף הרצי הלוי, עם לוחמים ומפקדים בשטח. "אחרי התחלה קשה, אנחנו מעצבים את קו המגע", אמר הרמטכ"ל. "פגענו בהרבה מאוד מחבלים - מי שמתקרב, הורגים אותו. אנחנו נגמור לטהר את המרחב, שלא יהיו לנו כאן מחבלים, ואנחנו במקביל כבר בהתקפה. יש לנו עוד הרבה משימות, צריכים להיות חזקים. זה התחיל לא טוב, ויסתיים רע מאוד בצד השני".
הרמטכ"ל הלוי בשיח עם לוחמים ומפקדים
(צילום: דובר צה"ל)

הרמטכ"ל שוחח עם הלוחמים והמפקדים באורים, בארי ובאוגדת עזה, כחלק מהערכת המצב המבצעית שנערכה בשטח ובה השתתפו מפקד גם מפקדים בכירים.
פורסם לראשונה: 19:58, 09.10.23