שני חתנים בשוויון דרמטי בסיום: אביתר בר-גיל (17), תלמיד כיתה י"א בתיכון אורט פלך בנים ע"ש ספניאן בירושלים, ודוד שאשא (17), תלמיד כיתה י"ב בישיבת אמית כפר גנים בפתח תקווה, זכו בצהריים (שלישי) במשותף בחידון התנ"ך העולמי לנוער יהודי ה-61 שנערך בתיאטרון ירושלים. השניים הגיעו לשלב האחרון של החידון וצברו ניקוד זהה. במהלך נאומו של שר החינוך יואב קיש נשמעו מהקהל צעקות "תחזירו את החטופים עכשיו", בהתייחס ל-132 הישראלים שנמצאים בשבי חמאס. ynet העביר את האירוע בשידור ישיר.
2 צפייה בגלריה
שני חתני תנ"ך בשנת ה-76 לישראל: אביתר בר-גיל, תלמיד י"א - ודוד שאשא, תלמיד י"ב
שני חתני תנ"ך בשנת ה-76 לישראל: אביתר בר-גיל, תלמיד י"א - ודוד שאשא, תלמיד י"ב
חתני חידון התנ"ך שאשא ובר-גיל
(צילום: מזמור)
דוד שאשא, תושב פתח תקווה, התכונן לחידון במשך שלוש שנים עם מחנכו הרב אמיתי שר-אבי. "זו זכות להיות חתן התנ"ך", אמר שאשא. "התמדה ורצון הם הדרך להצלחה. אני מודה לקב"ה, להוריי, למשפחתי, לרב אמיתי שר-אבי ולישיבה על התמיכה בי לאורך הדרך".
הרב ניצן ברגר, ראש הישיבה התיכונית שבה לומד שאשא, אמר: "אשרינו שזכינו למנה גדושה של נחת מהבקיאות המרשימה שהפגין דוד בספר הספרים. כולנו לומדים מדוד שיעור גדול בהצבת מטרות ויעדים ועמידה בהם, והכול מתוך ענווה ומידות מעולות. דוד הוא מודל לחיקוי באהבת התנ"ך היוקדת בו, בדייקנות שלו ובירידה המתמדת לפרטי פרטים. כל אלה הביאו אותו להיות חתן התנ"ך העולמי".
הצעקות בזמן נאום השר קיש
(צילום: מזמור)

אביתר בר-גיל לומד בתיכון שאותו ניהל רב-סמל מתקדם במיל' יוסי הרשקוביץ שנפל במלחמה בעזה בחודש נובמבר. לאחר הזכייה אמר בר-גיל: "אני מתגעגע ליוסי, אני שמח שאני פועל לפי הדרך שהוא הראה לנו. הוא היה חובב תנ"ך מושבע, ואני מקווה שהוא גאה בי". הדס, אלמנתו של הרשקוביץ, הגיעה לחידון והתרגשה לראות את אביתר שמח וגאה ומוקף במחנך ובחבריו לכיתה.
ראש העיר ירושלים משה ליאון אמר: "אני בטוח כי יוסי ז"ל מביט באביתר מלמעלה בהתרגשות כשהוא מלא גאווה לאור הידיעה כי גם כעת, כשהוא איננו איתנו כאן, רוחו הנעימה, מורשתו ויכולותיו מוסיפים לבוא לידי ביטוי בדרך המיטבית, בדיוק כפי שרצה בחייו".
ראש הממשלה בנימין נתניהו, שמשתתף בקביעות בחידון התנ"ך, בחר להיעדר מאירועי יום העצמאות לנוכח המלחמה. בנאום מוקלט ששודר בתחילת החידון, פנה נתניהו למשתתפים: "בשמחת תורה עברנו אירוע בסדר גודל תנ"כי. אויבינו תקפו אותנו דווקא ביום שבו עם ישראל חוגג את רציפות הלימוד מ'בראשית', וחוזר חלילה".
נתניהו אמר עוד: "זה אינו דבר חדש. התנ"ך מלמד שכבר לפני אלפי שנים ידענו מלחמות. אברהם אבינו, משה רבנו, יהושע בן נון, השופטים, דוד המלך, בנו שלמה המלך - כולם נאבקו באויבים מרים. כבר אז לא נכנענו להם, כבר אז לא הרכנו ראש. הנביא מיכה אומר: 'כי נפלתי - קמתי'. שילמנו מחיר, אבל השבנו מלחמה שערה. ניצחנו את דורשי רעתנו. הבטחנו, בעזרת ה', את נצח ישראל". גם את השאלה המסורתית העביר נתניהו בסרטון מוקלט.
2 צפייה בגלריה
חידון התנ"ך העולמי 2024
חידון התנ"ך העולמי 2024
משתתפי חידון התנ"ך
(צילום: רונן חורש, לע"מ)
יו"ר הכנסת אמיר אוחנה אמר: "אנחנו מציינים את יום העצמאות ה-76 של מדינת ישראל. יום העצמאות השנה איננו ככל ימי העצמאות שקדמו לו. השנה מדינת ישראל ועם ישראל חוו את את היום הארוך ביותר, יום בו כל מה שנשבענו שלעולם לא עוד - קרה. המלחמה עודנה בעיצומה ועודנו מדברים על 132 אחינו שחטופים בידי ארגון המרצחים, והדאגה והגעגוע לא נותנים מנוח. נישא מכאן תפילה להשבתם המהירה".
אל המקום השלישי בחידון הגיע דוב גאטהעלף מארה"ב, ואל המקום הרביעי הגיעה נועה רבקה כאהן שלומדת בכיתה י"א במרכז הישראלי למצוינות בחינוך בירושלים. עוד השתתפו בתחרות יהב נח אטלס (ישראל), נועה סאוובל (בריטניה), פנינה קריסטאל (ארה"ב), יוסף סמסון (קנדה), נח גרינבלט (דרום אפריקה), אביב שרון (קנדה), מיקי סירולניק (ארה"ב), שרה הררי (פנמה), עזרא גולדברג (קנדה), עמנואל מילמן (ארה"ב), דוד עבאדי (מקסיקו), יוני קיידי (אוסטרליה).
נאום ראש הממשלה בחידון התנ"ך
(צילום: מזמור)

צוות השופטים כלל את איריס חיים, אמו של יותם חיים שנהרג בשוגג מאש צה"ל לאחר שנחטף ב-7 באוקטובר לעזה. עם שואלי השאלות בחידון נמנו רחל אדרי (רחל מאופקים) שגילתה תושייה כשמחבלי חמאס השתלטו על ביתה, וכן המסביר הלאומי יוסף חדאד.
שופטים נוספים בחידון היו כותב השאלות יואב שלוסברג, כלת התנ"ך העולמית בשנה שעברה אמונה כהן, הרבנית ימימה מזרחי וסופרת הילדים הדסה בן ארי שכתבה על אירועי המלחמה. שואלי שאלות נוספים היו קצין המילואים יאיר רוזנברג שמשמש מורה לשל"ח בתיכון מדעים ברחובות, ומונא סעד אלמנתו של סגן-אלוף עלים עבדאללה שנפל בהיתקלות עם מחבלים בגבול הצפון.
שר החינוך קיש אמר למשתתפים: "לכל אחד ואחת מהמתמודדים היה את כל החופש שבעולם, לעשות בזמנו ככל העולה על רוחו: לשבת מול המסכים, לבלות בים עם חברים, או לאמץ תחביבים שונים ומשונים. אתם בחרתם בבחירה האמיצה והקשה להקדיש את זמנכם ללימוד ושינון טקסט היסוד של העם היהודי, ובכך אתם מספקים השראה לכל ילד וילדה יהודים ברחבי העולם.
"אני גאה בכם, וקורא לכל בן ובת נוער בעולם לחזור ולהעמיק בספר הספרים שלנו, לשוב אל הסיפור המכונן שעיצב את זהותנו, לראות את עצמו כאילו הוא חצה עם בני ישראל את ים סוף, כאילו היא פסעה לצידו של אברהם אבינו בדרכו אל הארץ המובטחת, וכאילו הם עמדו בבית המקדש ושרו את שירי דוד המלך. אני מאחל לכם הצלחה רבה, עלו והצליחו".
פורסם לראשונה: 11:01, 14.05.24