השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר האשים אמש (שני) את ראש השב"כ רונן בר בשחרורו ממעצר של מנהל בית החולים שיפא, מוחמד אבו סלמיה, ואף טען כי ראש השירות "איים עליי ועשה את זה בכוונה". בריאיון בערוץ 14 נשאל השר אם הוא רומז שבר "עשה לו קטע", והשיב: "חד וחלק, ככה עובדים. ככה שירות הביטחון שלנו עובד, ככה רונן בר ראש השב"כ עובד".
מנהל שיפא לאחר שחרורו

בן גביר התייחס לטענות של השב"כ על כך שעצירים משוחררים בשל מחסור במקומות כליאה בבתי הכלא ומתקני שירות בתי הסוהר (שב"ס): "צופפנו את המחבלים, כן הם חיים בצפיפות", אמר השר, וטען: "לפני שבוע הוא איים עליי, הוא איים עליי, רונן בר. שלח מכתב ואיים עליי ואמר לי שאם התנאים לא משתנים - אנחנו משחררים (מחבלים). אם התנאים של הנוחבות לא משתנים ושל אותם מחבלים בני עוולה - אז הוא ישחרר אותם".
בן גביר נשאל אם לדעתו "ראש השב"כ שחרר את המחבלים, בהם מנהל שיפא, כדי לתקוע לשר לביטחון לאומי אצבע בעין?", והשיב: "הוא מאמין שצריך לשדר לעולם מסר פלורליסטי. הם לא חיים בתנאים טובים, הם חיים בתנאי בן גביר".
למרות הטענות של השר לביטחון לאומי, בחצי השנה האחרונה יצאו ניירות עמדה רבים בנושא מצוקת מקומות הכליאה מהשב"כ לדרג המדיני. בכולם שב"כ התריע על המצוקה, וחזר והתריע בכל פורום בפני כל מי שהיה מוכן לשמוע על המשמעויות הביטחוניות שנגזרות מכך.
בשל הסערה שהתעוררה סביב שחרורו של אבו סלמיה, שבעה חודשים אחרי שנעצר, שב"כ פרסם אתמול בצהריים הודעה חריגה בהיקפה בניסיון להסביר את ההחלטה. בהודעה נאמר בין השאר כי לאחר שנבחנה מסוכנותו של אבו סלמיה - הוחלט לשחררו. לטענתו, מאז שהוחזק במעצר, הובא שלוש פעמים בפני שופט - אבל לא הוגש נגדו כתב אישום.
מסיבת עיתונאים שקיים אבו סלמיה

"לאחרונה התקבלה החלטה על שינוי ייעודו של מתקן שדה תימן, כך שיוחזקו בו עצורים לתקופות קצרות בלבד", נמסר משב"כ. "בהתאם לכך נדרשו שב"כ וצה"ל, בהמשך לדיונים שהתקיימו בראשות המל"ל, לפעול לשחרור עשרות עצורים בכדי לפנות מקומות כליאה".
"זה כשנה מתריע שירות הביטחון הכללי בכל פורום אפשרי, בכתב ובעל פה, על מצוקת הכליאה והחובה להגדיל את מספר מקומות הכליאה, נוכח הצורך במעצר מחבלים באיו"ש וברצועת עזה", הוסיפו. "מצוקת הכליאה מובילה לביטול יום-יומי של מעצרי חשודים בפעילות טרור, ולפגיעה ישירה בביטחון המדינה. גם הלילה בוטלו מעצרים, ובכללם מעצר מבוקשים המתכננים פעילות טרור כנגד אזרחי ישראל".
בשלב זה שב"כ מיקד את האש במשרדו של השר איתמר בן גביר: "לצערנו, פניות אלה, בכתב ובעל פה, שהועברו לכלל הגורמים הרלוונטיים, ובראשם המשרד לביטחון לאומי, האמון על כך, לא הועילו, ובפועל לא גדל מספר מקומות הכליאה באופן ההולם את הצורך".
1 צפייה בגלריה
 ביטול צו כליאה מוחמד אבו סלמיה
 ביטול צו כליאה מוחמד אבו סלמיה
צו השחרור שפרסמו בשב"ס
אבו סלמיה שוחרר אתמול בבוקר מהכלא יחד עם 54 עצורים נוספים מהרצועה, ובהם מנהל המחלקה האורטופדית בבית החולים האירופי בעזה. הוא התראיין אחרי השחרור לשורת כלי תקשורת בעולם הערבי, והספיק להביע תמיכה ב"התנגדות" וקרא לה להמשיך כדי לשחרר את כל האסירים. במסיבת עיתונאים שקיים בבית החולים נאצר אמר: "הכיבוש לא הצליח להגיש נגדי כתב אישום, למרות שהביא אותי בפני שופט שלוש פעמים. אני מופתע מכך שגורמים בממשלת ישראל אומרים שלא ידעו. שוחררתי בצורה רשמית".
גם ראש הממשלה בנימין נתניהו וגם שר הביטחון יואב גלנט טענו כי לא ידעו מראש על שחרורו המתוכנן של אבו סלמיה, והטילו את האחריות על גופי הביטחון. ממשרד ראש הממשלה נמסר כי "ההחלטה על שחרור האסירים באה בעקבות דיונים בבג"ץ בעתירה נגד החזקת אסירים במתקן המעצר שדה תימן. זהות האסירים המשוחררים נקבעת באופן עצמאי על ידי גורמי הביטחון על פי שיקוליהם המקצועיים. ראש הממשלה הנחה לערוך בירור מיידי בנושא".
לשכת שר הביטחון מסרה כי האחריות גם לא על השר גלנט - וגלגלה את האחריות אל השר בן גביר, או אל שב"כ שנמצא תחת משרד ראש הממשלה. "נוהל כליאת אסירים ביטחוניים ושחרורם נמצא תחת השב"כ והשב"ס ואינו כפוף לאישור שר הביטחון", אמרו בלשכת גלנט.
פורסם לראשונה: 22:31, 01.07.24