העיתון האמריקני "וושינגטון פוסט" דיווח הלילה (בין רביעי לחמישי) כי בתחקיר שערך מצא שאיישנור אזגי אייגי (26), פעילת הזכויות האמריקנית-טורקית שנהרגה ליד שכם ביום שישי, נורתה למוות יותר מחצי שעה אחרי הפרת הסדר ביישוב הפלסטיני ביתא.
3 צפייה בגלריה
מביתא אחרי פיזור הצעדה שבה נהרגה האמריקאית
מביתא אחרי פיזור הצעדה שבה נהרגה האמריקאית
אייגי וזירת הפרת הסדר ליד שכם
בזמן שהפלסטינים טוענים כי אייגי נפגעה בראשה מירי של צה"ל, בצבא הודיעו לפני יומיים במסגרת תחקיר ראשוני שערכו כי "בסבירות גבוהה האזרחית נפגעה כתוצאה מפגיעה עקיפה ולא מכוונת של ירי כוח צה"ל". בדובר צה"ל הוסיפו כי "האירוע שבו נהרגה האזרחית הזרה איישנור אזגי אייגי בצומת ביתא בשומרון תוחקר בשטח על ידי המפקדים. מהממצאים עולה כי בסבירות גבוהה האזרחית נפגעה כתוצאה מפגיעה עקיפה ולא מכוונת של ירי כוח צה"ל, שכוון לעבר מסית מרכזי. האירוע התרחש במהלך התקהלות אלימה של עשרות חשודים פלסטינים, אשר הבעירו צמיגים ויידו אבנים לעבר הכוחות בצומת ביתא".
עוד מסר דובר צה"ל כי "בעקבות המקרה נפתחה חקירה של המשטרה הצבאית החוקרת, עם סיומה יועברו הממצאים לבחינת הפרקליטות הצבאית. ישראל העבירה את בקשתה לבצע נתיחה של הגופה. צה"ל מצר על מותה של האזרחית".
למרות הודעת הצבא, בעיתון טוענים כי "אייגי, שלא הייתה מעורבת בעימותים האלימים, נורתה יותר מחצי שעה אחרי הפרות הסדר וכ-20 דקות אחרי שמפגינים עברו בכביש הראשי - יותר מ-200 ירדים (כ-183 מטרים) מהכוחות הישראליים. נער פלסטיני, שלפי עדים עמד כ-20 ירדים (כ-18 מטרים) מאייגי, נפצע מירי ישראלי. בצה"ל לא אומרים אם הוא היווה מטרה". בעיתון הוסיפו כי המרחק שהיה בין אייגי ללוחמים מעמיד בסימן שאלה את טענת צה"ל כי מדובר היה במצב של סכנת חיים מיידית לחיילים.
הפרת הסדר בביתא

בעיתון כתבו עוד כי התחקיר שערכו מבוסס על "עדויות רבות וניתוח מעמיק של חומרים ויזואליים מהאירוע". ה"פוסט" אסף מידע מכ-13 עדים, כולל מפגינים שהיו במקום ותושבי האזור, ושילב אותו עם בחינת יותר מ-50 סרטונים ותמונות שנלקחו בזמן אמת במהלך ההפגנה בכפר ביתא שבגדה המערבית.
בינתיים, משרד החוץ של טורקיה עדכן כי "הסתיימו ההליכים להעברת גופתה של איישנור שנהרגה במסגרת הפגנה בגדה המערבית והיא תגיע מחר". טורקיה האשימה כי "ממשלת 'רצח העם' הרגה אותה, ואנחנו נעשה כל מאמץ כדי למנוע ממי שביצע את הפשע לחמוק מעונש".
לפי עדים שנכחו במקום, בזמן הירי ההפגנה כבר הייתה בשלבי פיזור והעימותים האלימים שהתרחשו בתחילתה כבר נרגעו. עדויותיהם של המשתתפים מעלות את החשד שהירי לא בוצע בתגובה ישירה לסכנה כלשהי מצד אייגי.
התחקיר הסתמך כאמור גם על ניתוח של כ-50 סרטונים ותמונות שנלקחו במהלך האירוע. החומרים הוויזואליים שנאספו מצביעים על כך שהירי בוצע לעבר מפגינים שכבר היו בנסיגה ולא היוו איום ישיר על כוחות הביטחון. הסרטונים מראים כי אייגי הייתה חלק מקבוצת מפגינים שנעה לאחור בזמן שהחיילים פתחו באש.
3 צפייה בגלריה
גופת איישנור אזגי אייגי מובלת לבית החולים שכם
גופת איישנור אזגי אייגי מובלת לבית החולים שכם
הפינוי של אייגי לבית חולים
(צילום: AFP)
לפי הדיווח, בטענה שמתנהלת חקירה סירב הצבא גם להשיב לשאלות של ה"פוסט" - מדוע כוחותיו ירו לעבר המפגינים זמן רב כל כך לאחר שנסוגו, וממרחק שממנו לא היוו איום נראה לעין.
בהמשך ציטט העיתון דברים שאמר פעיל ישראלי בשם יונתן פולק. לדבריו, "החיילים הישראלים היו מאוד פרובוקטיביים". לאחר מכן הוא ציין שחייל שעמד על גג באחד מהבתים באזור "כיוון את הרובה שלו לעברנו", בזמן שעמד ליד פח אשפה שהוזז למרכז הדרך במורד גבעה. לפי פעילים נוספים, פולק היה הקרוב ביותר מביניהם לחיילים, במרחק של קצת יותר מ-183 מטרים, ואייגי הייתה במרחק כ-210 מטרים מהלוחמים.
בעיתון הוסיפו כי פולק ואנשים נוספים שמעו בהמשך שתי יריות, בעוד שאחרים העידו כי שמעו שלוש. לפי הדיווח, פעילה אוסטרלית בתחילת שנות ה-60 לחייה בשם הלן ראתה אחרי הירי את אייגי צונחת אל הקרקע לצידה. היא הפכה את אייגי, ודם נשפך מצידו השמאלי של ראשה. לפי הלן, אייגי לא הגיבה.
3 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן
"זעם" על ההרג. ביידן
(צילום: REUTERS/Elizabeth Frantz)
בעיתון הסבירו כי מותה של אייגי מעלה שאלות קשות לגבי התנהלות כוחות הביטחון הישראליים, והוביל לקריאות בינלאומיות לחקירה מקיפה ושינויים בגישת ישראל כלפי מחאות פלסטיניות בגדה המערבית.
אחרי הפרת הסדר בביתא מסר דובר צה"ל כי "במהלך פעילות כוחות הביטחון סמוך לביתא היום, הכוח הגיב בירי לעבר מסית מרכזי שהשליך אבנים לעבר הכוחות, והיווה איום על כוחותינו. נבדקת טענה כי אזרחית זרה נהרגה מירי במרחב, פרטי האירוע ונסיבות פגיעתה בבדיקה".
אתמול הגיב נשיא ארה"ב ג'ו ביידן להרג אייגי, ואמר שמותה "בלתי מתקבל על הדעת", ושהוא "זועם" על כך. לדבריו, "ישראל חייבית לקחת אחריות מלאה ולעשות יותר כדי להבטיח שתקריות כמו ירי קטלני על מפגין אמריקני נגד הרחבת ההתנחלויות לעולם לא יתרחשו שוב. ישראל לקחה אחריות על מותה, אבל אנו מצפים להמשיך לקבל גישה לחקירה אודות נסיבות הירי ככל שהיא תתקדם".
ביום ראשון התייחס מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן לממצאי התחקיר של צה"ל, ואמר כי "ישראל צריכה לערוך שינויים מהותיים בדרך שבה היא פועלת בגדה המערבית, כולל שינוי הוראות הפתיחה באש שלה. הרג האזרחית האמריקנית היה לא מקובל, לא מוצדק - ונעשה בלי התגרות כלשהי מצידה. אף אחד לא צריך לספוג ירי ולמות בזמן שהוא משתתף בהפגנה".
ליאור בן ארי השתתפה בהכנת הכתבה