יותר מחמש שנים לאחר שנעצר בבריטניה בחודש אפריל 2019, מייסד אתר ההדלפות ויקיליקס ג'וליאן אסאנג' הסכים להודות באשמה על הפרת חוק הריגול האמריקני. במסגרת ההסכם אליו הגיע, שיאפשר לו להשתחרר מהמעצר בבריטניה ולשוב לביתו באוסטרליה, אסאנג' צפוי להודות השבוע באשמה פלילית של קשירת קשר להשגת וחשיפת מסמכים ביטחוניים מסווגים של ארה"ב.
רגע מעצרו של ג'וליאן אסאנג', אפריל 2019

1 צפייה בגלריה
ג'וליאן אסאנג' ויקיליקס
ג'וליאן אסאנג' ויקיליקס
אסאנג' יודה באשמה - ועונשו יומר בזה שכבר ריצה בבריטניה
(צילום: רויטרס)
לפי מסמכי בית המשפט הפדרלי שנחשפו הלילה (בין שני לשלישי), אסאנג' הגיע להסדר טיעון עם משרד המשפטים האמריקני - שמאפשר לו להימנע ממעצר בארה"ב. על-פי הסדר הטיעון, אסאנג' יודה באשמה בעניין הפרת חוק הריגול והתובעים ידרשו עונש של 62 חודשי מאסר - שיומרו בזמן המאסר אותו כבר ריצה בלונדון בעת שדנו על הסגרתו לארה"ב.
אך למרות ההסכם בין הצדדים, אסאנג' וארה"ב, הסדר הטיעון עדיין חייב להיות מאושר על-ידי שופט פדרלי. בית המשפט באיי מריאנה הצפוניים, טריטוריה של ארה"ב שנמצאת באוקיינוס השקט סמוך לאוסטרליה, קבע דיון על הסדר הטיעון וגזר הדין כבר מחר. התובעים מטעם משרד המשפטים האמריקני ביקשו מבית המשפט לקיים את כל ההליך כבר באותו יום, בשל התנגדותו של אסאנג' להגיע לארה"ב, ולאור העובדה שבית המשפט באיי מריאנה קרוב לאוסטרליה, שם הוא אזרח.
הסכם זה, במידה שאכן יאושר, מאפשר לאסאנג' למעשה להשתחרר באופן מיידי, ואכן לאחר חשיפת מסמכי בית המשפט הפדרלי עדכן אתר ויקיליקס כי המייסד שוחרר מהכלא בבריטניה וכבר לא נמצא בשטח המדינה.
הסדר הטיעון בין אסאנג' למשרד המשפטים האמריקני שם סוף לסאגה ארוכת שנים, שבמהלכה דרשה ארה"ב מבריטניה להסגיר אותו לידיה. נגד אסאנג' עמדו בארה"ב 18 אישומים פליליים, בהם הפרת חוק הריגול - שם הואשם באחת ההפרות החמורות ביותר של ארה"ב בנושא מידע מסווג.
ג'וליאן אסאנג' כחצי שנה לאחר מעצרו ב-2019

אסאנג' עלה לכותרות בסוף 2010, אחרי שאתר ההדלפות שלו החל לפרסם מסמכים מסווגים של צבא ארה"ב ומחלקת המדינה האמריקנית בנוגע למלחמות באפגניסטן ובעיראק וליחסים הדיפלומטיים של ארה"ב עם מדינות שונות בעולם. במסמכים הפנימיים הופיעו בין השאר עדויות על תקלות מביכות של הכוחות, הפרות של זכויות אדם שם מצידם וציטוטים מפגישות שנערכו בדלתיים סגורות עם פוליטיקאים בכל רחבי תבל.
פרסום המסמכים הסב מבוכה גדולה לארה"ב ולבעלות בריתה. לא פעם הופיעו שם כינויים לא מחמיאים שהדביקו דיפלומטים אמריקנים למנהיגים בינלאומיים מפורסמים, והתבטאויות שבארה"ב ובמדינות אחרות היו מעדיפים כי יישארו הרחק מאוזנו של הציבור, כמו למשל האופן שבו הפצירו מדינות ערביות במערב לתקוף באיראן.
אסאנג' נעצר ב-2019 על-ידי משטרת בריטניה בשגרירות אקוודור בלונדון, שם זכה למקלט מדיני במשך שבע שנים. מעצרו התאפשר אחרי שאקוודור הסירה את החסינות הדיפלומטית שהעניקה לו בטענה שהפר שוב ושוב את תנאי האירוח בשגרירות, והזמינה את משטרת בריטניה לקחת אותו.
אקוודור העניקה לאסאנג' מקלט מדיני ב-2012 כדי למנוע את הסגרתו לשבדיה בעקבות חשד לאונס, ואת הסגרתו לארה"ב, שם הוא מבוקש בעקבות פרסום מאות אלפי מסמכים צבאיים מסווגים. במשך זמן רב הוא חי בשגרירות בלונדון וניהל משם את ענייניו. במאי 2018 סגרה שבדיה את החקירה נגדו, אך בריטניה הבהירה אז שבכל מקרה הוא ייעצר כשיעזוב את השגרירות.
הדרך למעצרו של אסאנג' נסללה במידה רבה הודות לחילופי השלטון באקוודור ב-2017. הנשיא לשעבר רפאל קוראה, שהציע לאסאנג' מקלט ב-2012, ראה בו גיבור, ואילו הנשיא שהחליף אותו, לנין מורנו, ראה בו מטרד. מורנו ואנשיו טענו שממקום מושבו בשגרירות בלונדון ניסה אסאנג' לאסוף ראיות לשחיתות מצידם, ולדבריהם הוא התקין מכשירי האזנה בשגרירות, חיטט במסמכים שלה ללא רשות והטריד את השומרים.