תיעוד בלעדי: חיסול פיגוע הירי ליד אלון מורה בערב החג
(צילום: דובר צה"ל)

המתיחות הביטחונית הגוברת העלתה את רמת החיכוך בין צה"ל לחוליות הטרור. ביחידות מסוימות כמו סיירת גולני אין כמעט חייל שלא היה תחת אש. התוצאה - כמאתיים פלסטינים, רובם ככולם מחבלים, נהרגו בארבעת החודשים האחרונים ביהודה ושומרון.
מאחורי כל סיכול כזה יש חיילים, חלקם בני 19 בלבד, ששעות ספורות אחרי ההיתקלות הראשונה בחייהם חוזרים למשימות הסיזיפיות של סיור בגזרה, שמירה בפילבוקס או אבטחת טרמפיאדה. חלק פוגשים קב"ן זמן קצר לאחר התקרית המוצלחת, אחרים חוזרים יחסית מהר לקו האש, ואחדים ממשיכים לפעול – אבל בגזרות אחרות.
7 צפייה בגלריה
סגן גואל, סגן ליאם, סגן רון , סגן רון
סגן גואל, סגן ליאם, סגן רון , סגן רון
ארבעת הלוחמים
(דובר צה"ל)
ארבעה לוחמים צעירים שחיסלו מחבלים ומנעו פיגוע בחודשים האחרונים מתארים בשיחה מיוחדת עם ynet את הרגעים המתוחים. הם מספרים בפתיחות על הוראות הפתיחה באש ועל תחושת הסיפוק לצד ההבנה שבאותה מידה הם יכלו לסיים את האירוע מדממים למוות. לבקשת צה"ל, וכדי להגן על הלוחמים, שמם המלא ותמונתם הגלויה לא מתפרסמים.

"התגייסנו להגן על האזרחים, לא בהכרח להרוג"

סגן ג', בן 22 מהצפון, מפקד צוות בפלוגת זיקית ביחידת האיסוף ניצן של פיקוד המרכז ב-12 באפריל 2023, ערב שביעי של פסח, חוסלה חוליה שירתה לעבר היישוב אלון מורה ומוצב סמוך. תיעוד בלעדי של חיסול החוליה מופיע בראש הכתבה.
"שכבנו במארב מוסווה לחלוטין, כולנו עם כדור בקנה. מארב של 90 שעות במהלך חג הפסח, בעקבות אינדיקציה על חוליה שמגיעה לפעמים לאזור לבצע ירי במרחב. הכוח שלי הגיע ל-48 שעות מתוך ה-90. שכבנו על האדמה, ניזונו ממנות קרב ונקניקי קבנוס שהבאנו איתנו. תמיד חצי מהכוח ער, עם ליווי של תצפיות במרחב, וכוח נוסף שאורב בנקודה גבוהה יותר ששולטת עבורנו בתצפית על כל המרחב.
7 צפייה בגלריה
סגן גואל
סגן גואל
סגן ג'. "שכבנו על האדמה, ניזונו ממנות קרב. תמיד חצי מהכוח ער"
(דובר צה"ל)
"בשעה ה-42 של המארב התצפית הודיעה לנו בקשר שיש רכב חשוד בציר צדדי, שבו נוסעות גם מכוניות ישראליות, והוא מתקרב לאזור שלנו. סגרנו עליו לפי סימני זיהוי משותפים, וכיוונו אליו את הנשקים שלנו.
"הרכב עצר לרגע, ושלושה חשודים חמושים יצאו ממנו, כולל הנהג, ומיד פתחו בצרורות לכיוון המוצב הקרוב אליהם (לא היו נפגעים מהירי – י"ז). הם היו בטווח של כ-170 מטרים מאיתנו, והבנו שפיגוע מתממש. מיד ירינו בחזרה לעברם כדורים מדויקים של הקלע בכוח ושלי.
"ראיתי שהם הופתעו, לא הבינו מאיפה ואיך יורים עליהם, הם לא הספיקו לירות בחזרה. שניים מהמחבלים נהרגו במקום, שלישי שנפצע החל לדדות לכפר הסמוך. בינתיים, רכב ישראלי שעבר בנקודה נורה לקו האש אז הוריתי לכוח להפסיק לירות, וכך לא השלמנו עוד ירי על המחבל הפצוע, שכיום הוא במצב אנוש, מורדם ומונשם בבית חולים בשכם.
"סגרנו את הציר מכל הכיוונים ובודדנו את הזירה. בחלוף דקות מצאנו על המחבלים רובי M-16, מחסניות רבות ואקדחים. הבנו שסיכלנו פיגוע גדול בחג. מהר פינו אותנו מהשטח, כי למעשה חשפנו את עצמנו.
7 צפייה בגלריה
סגן גואל
סגן גואל
סגן ג'. "לא אטומים, יודעים שזה אירוע מורכב ולא טבעי ל'ילד' בן 18"
(דובר צה"ל)
"התחושות מאז טובות, של סיפוק, אבל אנחנו לא אטומים ויודעים שזה אירוע מורכב ולא טבעי ל'ילד' בן 18. חלק מהכוח בפעולה כבר היה בהיתקלויות ירי, אבל עדיין ניהלנו שיח על זה אחר כך, הוצע גם קב"ן, ובסך הכל הכוח מרגיש גאווה גדולה על הצלחת הפעולה. הלוחמים מילאו את הייעוד שלהם היטב. הם התגייסו לצבא להגן על האזרחים, לא בהכרח כדי להרוג".

"אחותי זיהתה אותי בסרטון שרץ ברשת"

סמל ש', בן 20 מיישוב באזור ירושלים, לוחם בסיירת גולני ב-25 בינואר 2023 בסביבות 10:00 בבוקר חוסל מחבל שניסה לבצע פיגוע דקירה בצומת קדומים.
"עליתי באותו הבוקר למשמרת אבטחת טרמפיאדה שנמשכת ארבע שעות. בשעה האחרונה נעצרה לידי ניידת משטרה שעיכבה נהג פלסטיני כדי לרשום לו דוח תעבורה. שתי דקות אחר כך הגיע רכב פלסטיני נוסף ונעצר ליד. חשבתי שהוא קשור לרכב שקיבל את הדוח אז מעט נדרכתי, והתקדמתי לכיוונו כדי להורות לו להמשיך בנסיעה.
תיעוד ניסיון הפיגוע בצומת קדומים

"הנהג מהרכב השני יצא לעברי ואז זיהיתי שהוא מחביא סכין ביד שלו. פתאום הוא רץ אליי, מיד דרכתי את הנשק, ויריתי לחזה שלו מטווח אפס. ככל הנראה, מהאדרנלין בגוף הוא לא עצר, עקף אותי והמשיך לעבר תחנת האוטובוס מאחוריי שהיו בה השוטר, חייל נוסף וארבעה ילדים.
"יריתי לכיוונו שלושה כדורים נוספים וככה האירוע נגמר. מיד אחר כך, כל האירוע הפך אצלי לחור שחור. זכרתי מעט ממה שקרה, וכשצפיתי בתיעוד של האירוע זה עזר לי לבנות מחדש את הזיכרון.
"לא הייתה הרבה מחשבה בפעולה שלי, עבדתי על אוטומט. די מהר הבנתי שזה או אני או הוא. הפעילויות שאנחנו עושים בקסבה של שכם, מעצרים בג'נין או אבטחת צמתים כאלו – זה לא הייעוד של סיירת גולני, לא לכך הוכשרנו במסלול שלנו וזה לא מה שיהיה לנו בלחימה אמיתית, אבל משימה לא בוחרים ולא תמיד עושים את מה שמצפים לו.
7 צפייה בגלריה
סמל שחר
סמל שחר
סמל שחר. "התגמול שאנחנו מקבלים על הפעילות הוא גדול. יש בהן הרבה מהות ומשמעות"
(דובר צה"ל)
"התגמול שאנחנו מקבלים על הפעילויות האלו הוא גדול, יש בהן הרבה מהות ומשמעות. האבא של הילדים שהיו בתחנה התקשר אלי אחרי כמה ימים והודה לי אישית. זה מאוד ריגש אותי, והבנתי את כל המהות של העשייה שלנו, עליה גם קיבלנו את פרס הרמטכ"ל.
"סיכול הפיגוע לא עשה לי משהו מיוחד, אבל כן היו לי מחשבות לאחר מכן על מה אספר להורים. בסוף הבנתי שזה נודע להם דרך אחותי, שזיהתה אותי בסרטון שכבר רץ ברשת".

"תחושה טובה של הצלחה"

סגן ר', בן 22 מעמק האלה, סמ"פ בגדוד שמשון, חטיבת כפיר במהלך נובמבר-דצמבר היו מספר אירועי ירי על רכבים ישראליים ומוצב באזור עופרה. ב-7 בדצמבר 2022 חוסל המחבל שביצע את הירי.
"הפלוגה שלי ישבה במוצב בית אל, בזמן שהיו מספר אירועי ירי על רכבים ישראליים ומוצב צבאי באזור עופרה, על ציר 60. ניהלנו מצוד ממושך אחר היורה. ניסינו לעצור אותו מספר פעמים, אבל הוא תמיד חמק והמשיך לפגע.
"באותו היום הייתי בחפ"ק הפלוגתי, בסיור על הציר ההיקפי של בית אל, ואז קיבלנו דיווח בקשר על 'פטיש חם' – חשד לירי על הש.ג. של עופרה. שוב רץ לי בראש תרחיש של פיגוע חוזר שם, וחשבתי איך הפעם נתפוס אותו.
7 צפייה בגלריה
סגן רון
סגן רון
סגן ר'. "שוב רץ לי תרחיש של פיגוע חוזר שוב, וחשבתי איך הפעם נתפוס אותו"
(דובר צה"ל)
"הכרתי היטב את כל הצירים בגזרה, והחלטתי לנסוע לזירה מסביב, דרך הכפר ביתין. ברשת הקשר כבר דיווחו לי גורמי המודיעין איך נראה הרכב של המחבל וגם תיאור כללי שלו. סרקנו היטב את הכפר, שסמוך לנקודת הפיגוע ודרכו אפשר להימלט לרמאללה, אבל הוא לא היה שם.
"לפתע, ראיתי מרחוק רכב שדומה לתיאור רכב המחבל. התחלנו לעקוב אחריו לאט, עד שקלט אותנו והחל במנוסה מהירה. הוא עקף אותנו, נכנס לאחד הכפרים, עד שאיבדנו קשר עין. לא ויתרתי ועשיתי הכל כדי להדביק אותו.
"ירדנו בתוך הכפר, דרכנו נשקים והתחלנו לסרוק את הכפר רגלית. פתאום ראינו אותו בין הבתים. הוא זיהה אותנו, הסתובב לעברנו וירה עם רובה הקרבין שלו מטווח של עשרה מטרים. לא נפגענו, אבל מיד השבנו אש. המשכנו לרוץ אחריו בערך 60 מטרים ואז הוריתי לקשר שלי, שהוא גם קלע, לבצע לעברו ירי מדויק שפגע בו, והרג אותו. על הגוף שלו מצאנו כדורים רבים, ובמכונית היה מזון לשהייה ממושכת במנוסה וטלפון נייד עם סרטונים שתיעדו את הפיגועים שביצע.
7 צפייה בגלריה
סגן רון
סגן רון
סגן ר'. "תחושה טובה של הצלחה, ובלי כל ספק לגבי הצורך לירות לעברו"
(דובר צה"ל)
"אחרי הפיגוע דאגתי שהחיילים שהיו בתקרית יקבלו קב"ן, ובסך הכל לא היה לזה השפעות משמעותיות עליהם. התחושה הייתה טובה, של הצלחה, ובלי כל ספק לגבי הצורך לירות לעברו כדי להסיר את האיום המיידי".

"לא נתן סיפוק ולא רגשות מעורבים"

סגן ל', מ"מ בפלוגה המבצעית של גדוד 932 בחטיבת הנח"ל ב-17 במרץ 2023 בשעת ערב חוסל מחבל שניסה לדקור לוחמים סמוך לבית אל.
"זה היה פחות מחודש אחרי שהגענו לגזרה, בסך הכל הסיור השני שביצענו. זיהינו הולך רגל פלסטיני חשוד שצועד בצד הכביש שבין הכפר ביתין ליישוב בית אל. החלטנו לעצור לידו ולבדוק אותו. כרזנו לו לעצור, אבל הוא התעלם והמשיך ללכת. כבר הבנתי שמשהו פה חשוד.
7 צפייה בגלריה
סגן ליאם
סגן ליאם
סגן ל'. "כשהגענו לשלב של דריכת נשק הוא שלף סכין וניסה לדקור אותי מטווח קרוב"
(דובר צה"ל)
"הוא סירב להזדהות גם כשדיברנו איתו בערבית, ולאחר מספר ניסיונות לתקשר איתו, כשאנחנו כבר מחוץ לג'יפ בטווח מוגן, פתחנו בנוהל מעצר חשוד. כשהגענו לשלב של דריכת הנשק הוא שלף סכין וניסה לדקור אותי מטווח קרוב.
"לקחתי צעד אחורה, ויחד עם הלוחם שלי ירינו לעברו. נתתי הוראה להפסיק את הירי אחרי שראיתי שהסכנה חלפה. הוא נוטרל במקום והמוות שלו נקבע בתוך זמן קצר על ידי פרמדיקים שלנו שבאו לעשות לו החייאה. בינתיים חסמנו את הציר משני הכיוונים כדי לבודד את הזירה.
"הבנתי בהמשך שהוא בן 23 מהאזור, שבמקור הגיע מכפר ליד ג'נין. לפני ניסיון הפיגוע הוא ניסה להתאבד שלוש פעמים, וגם במקרה עצמו זה נראה דכאוני.
"זה לא נתן לי סיפוק וגם לא רגשות מעורבים. זה מה שהיינו צריכים לעשות, זו המשימה, וזה מה שקרה. זה כן גרם לנו להיות דרוכים יותר, מוכנים יותר ומאמינים לאיום".