אחרי הגינויים שהושמעו על-ידי ירדן בשבועות האחרונים לנוכח ריבוי הפעולות של חברי ארגון "צו 9" לשיבוש אספקת הסיוע ההומניטרי לעזה, בימים האחרונים הפעולות האלה עלו כבר לכותרות בעולם, בצל תגובות זועמות שהגיעו גם מהממשל האמריקני, בנוסף לבריטניה וגרמניה. הגינוי הבינלאומי לא איחר להגיע אחרי שהופצו ברשתות החברתיות ביומיים האחרונים התמונות הרבות שהראו את פעילי צו 9 עוצרים משאיות שהגיעו מירדן, משליכים לקרקע את כל השקים והחבילות שהן נושאות - ואף מציתים כמה מהן.
חסימת המשאיות בתרקומיא
(צילום: ספיר סלוצקר עמראן ונטע חממי טביב)

בין היתר, רשת CBS האמריקנית דיווחה כי "פעילי ימין ישראלים עצרו את המשאיות, שהסיעו אוכל שהיה מיועד לרצועת עזה. התקיפה בוצעה על-ידי ארגון צו 9 במחסום תרקומיא ליד חברון". ברשת ציטטו פעיל שלום ישראלי שסיפר כי הפעילים האלה הם בעיקר מתנחלים ופעילי ימין קיצוני. הפעיל טען בנוסף כי להבנתו, גורמים בצה"ל ובמשטרה הם אלה שמעבירים לפעילי צו 9 את הפרטים על מסלולי הנסיעה של משאיות הסיוע.
שלשום קיים היועץ לביטחון לאומי של הבית הלבן, ג'ייק סאליבן, תדרוך לעיתונאים, שבמהלכו גינה את התקיפות בחריפות רבה. "זאת שערורייה מוחלטת שיש אנשים שתוקפים ובוזזים את השיירות האלה שמגיעות כדי לספק סיוע הומניטרי", אמר סאליבן. "אנחנו בודקים את כל האמצעים שברשותנו כדי להגיב לזה, ואנחנו מעלים את הנושא הזה ואת הדאגות שלנו מול הרמות הגבוהות ביותר של ממשלת ישראל. זה פשוט דבר לחלוטין בלתי מתקבל על הדעת", אמר.
1 צפייה בגלריה
שריפת משאיות סיוע בדרכן לעזה בתרקומיה שבסמוך לחברון
שריפת משאיות סיוע בדרכן לעזה בתרקומיה שבסמוך לחברון
שריפת המשאיות במעבר תרקומיא
שר החוץ הבריטי דיוויד קמרון גינה גם הוא בחריפות את המתקפות, וקרא לישראל "למצות את הדין עם כל התוקפים, ולעשות יותר כדי לאפשר הכנסת סיוע". קמרון גם הבטיח כי יביע את דאגתו הרבה מהתקריות בפני ממשלת ישראל. בעיתון ה"גרדיאן" הבריטי טענו כי נראה שהמשטרה לא מתערבת כדי למנוע מאנשי צו 9 לבזוז את הסיוע, אך הבהירו כי לדברי המשטרה ארבעה בני אדם, בהם קטין, נעצרו בהמשך.
גם שגריר גרמניה בישראל, שטפן סייברט, גינה את המעשים, וכתב בחשבון ה-X שלו: "לתקוף משאיות סיוע ולמנוע מאוכל להגיע למי שממש זקוק לו זה מעשה מביש, וזה בטח לא יעזור לישראל להביא לשחרור החטופים או להשיב את הביטחון אל מול הטרור של חמאס".