כ-1,500 יהודים עלו הבוקר (שלישי) להר הבית, עשרות מהם תועדו מתפללים ומשתחווים במתחם - וכל זאת לעיני השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר שאמון על אכיפתם. 11 מתפללים עוכבו על ידי המשטרה. צפו בתיעוד מהר הבית:
בן גביר חולף על פני משתחווים בהר הבית
(צילום: דוברות עוצמה יהודית/אור נחמיה)

3 צפייה בגלריה
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ושר הנגב והגליל יצחק וסרלאוף בהר הבית עם ראש מינהלת הר הבית הרב שמשון אלבוים
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ושר הנגב והגליל יצחק וסרלאוף בהר הבית עם ראש מינהלת הר הבית הרב שמשון אלבוים
(צילום: ארנון סגל)
בן גביר הגיע הבוקר להר הבית יחד עם שר הנגב והגליל יצחק וסרלאוף ממפלגתו עוצמה יהודית, בליווי ראש מנהלת הר הבית הרב שמשון אלבוים. השר תועד כאמור חולף על פני המשתחווים. רק בשבוע שעבר, ב-5 באוגוסט, המשטרה השיבה לפנייה בנושא וקבעה כי "הכללים בהר לא שונו".
בן גביר מסר בהמשך כי "אנחנו בתשעה באב, הר הבית, באים לציין כאן את חורבן בית המקדש. אבל צריך גם להגיד ביושר: יש התקדמות מאוד גדולה כאן במשילות, בריבונות. תמונות של יהודים שמתפללים כאן. כמו שאמרתי - המדיניות שלנו היא לאפשר תפילה". לדבריו, הוא עלה להר הבית כדי להתפלל ל"החזרת החטופים, שלום החיילים וניצחון במלחמה".
לשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו התנערה מדבריו של בן גביר. "קביעת המדיניות בהר הבית כפופה ישירות לממשלה ולעומד בראשה", נמסר. "אין מדיניות פרטית של שר כלשהו בהר הבית - לא של השר לביטחון לאומי ולא של שום שר אחר. כך היה תמיד בכל ממשלות ישראל. האירוע הבוקר בהר הבית הוא חריגה מהסטטוס-קוו. המדיניות של ישראל בהר הבית לא השתנתה - כך היה וכך יהיה".
3 צפייה בגלריה
מסמך משטרתי על הכללים בהר הבית
מסמך משטרתי על הכללים בהר הבית
תשובת המשטרה מהשבוע שעבר בעניין הר הבית
בן גביר הגיב לדברים של לשכת רה"מ, ומסר כי "מדיניות השר לביטחון לאומי היא לאפשר חופש פולחן ליהודים בכל מקום, כולל בהר הבית, ויהודים ימשיכו לעשות זאת גם בעתיד. הר הבית הוא שטח ריבוני בבירתה של מדינת ישראל. אין חוק המתיר לנהוג באפלייה גזענית נגד יהודים בהר הבית, או בכל מקום אחר בישראל״.
היהודים הוכנסו תחילה להר בקבוצות של 100, אך לאחר שהפרו את הנהלים ולפיהם אסור להתפלל במתחם, התור עוכב למשך שעה וקבוצות העולים קוצצו לכ-50 איש. ח"כ עמית הלוי (הליכוד) הגיע גם הוא להר הבית ורצה להצטרף לקבוצת עולים - אך המשטרה אסרה עליו ואפשרה לו לעלות רק לבדו.
אסף פריד ממנהלת הר הבית מסר: "1,500 יהודים עלו להר הבית בשעה וחצי. הר הבית שקט ורגוע, לא ראינו פה וואקף, יהודים עלו להר הבית כבני חורין. הר הבית נמצא במצב מדהים כמו שלא ראינו הרבה מאוד שנים. תודה לכל מי שעבד למען העלייה הזו - למשטרה, למפקד המחוז, לשר לביטחון לאומי ולרעייתו שעבדה קשה למען העלייה הזו".
3 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו, יצחק הרצוג ואמיר אוחנה בטקס האזכרה הממלכתי לזאב ז'בוטינסקי
ראש הממשלה בנימין נתניהו, יצחק הרצוג ואמיר אוחנה בטקס האזכרה הממלכתי לזאב ז'בוטינסקי
"קביעת המדיניות בהר הבית כפופה ישירות לממשלה ולעומד בראשה". נתניהו
(צילום: נעמה גרינבאום, "הארץ")
מנכ"ל ארגון "בידינו - למען הר הבית" מסר: "מראות היסטוריים בהר הבית - יהודים משתחווים, שרים ומתפללים ללא הפרעה. מרגש לראות יהודים מתפללים, שרים ומשתחווים בתשעה באב בהר הבית. מי שרצה לראות מבול אל-אקצא, קיבל השנה מעל 40 אלף יהודים שמחזקים את הריבונות היהודית בהר הבית".
בחודש שעבר, נזכיר, השר בן גביר הצהיר בכנסת כי "אני הדרג המדיני, והדרג המדיני מתיר תפילת יהודים בהר הבית". הוא אמר את הדברים, שמנוגדים באופן גמור לסטטוס-קוו, במהלך כנס "שיבת ישראל להר הבית" בכנסת. הוא הוסיף כי "הייתי בהר הבית שבוע שעבר. התפללתי בהר הבית ואנחנו מתפללים בהר הבית". גם ביוני בן גביר הצהיר בגאווה על הפרת הסטטוס-קוו בהר הבית - ולשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו מיהרה גם אז לסתור את דבריו.
בתוך כך, שבעה יהודים נעצרו לפנות בוקר בעיר העתיקה בירושלים בחשד שתקפו ברחוב שני עוברי אורח ערבים ממזרח ירושלים, בעל ואישה שהיו בדרכם לתפילת השחר. החשודים הם נערים וצעירים בני 15 עד 20 - ומרביתם תושבי המועצה האזורית מטה בנימין ביהודה ושומרון. הם הועברו לחקירה במרחב דוד והמשטרה תבקש היום להאריך את מעצרם.
העימותים בעיר העתיקה בירושלים, אמש
(צילום: רוני גרין שאולוב, SILWANIC.net)

המעצרים הגיעו לאחר שכמאה נערים וצעירים המזדהים בתור "נוער האמת היהודית" התעמתו אמש עם ערבים בעיר העתיקה בירושלים והשחיתו רכוש, לאחר שסיימו להתפלל בשערי הר הבית לרגל תשעה באב ולאחר התפילה המסורתית בכותל. במהלך העימותים הנערים והצעירים התיזו גז פלפל בפניהם של ערבים מטווח אפס, וכוח מג"ב פיזר את המהומה בין היתר באמצעות אלות וגז מדמיע.
"במסגרת היערכות נרחבת של המשטרה אמש והיום באזור לשמירת הביטחון והסדר, השוטרים הבחינו בהתרחשות, ולמקום הגיעו במהירות כוחות משטרה של מחוז ירושלים ולוחמי מג״ב שהדפו את המתפרעים, הפסיקו את מעשה התקיפה ועצרו לחקירה שבעה חשודים במעשה", מסרה המשטרה. "בהתאם לממצאי החקירה, במהלך היום יובאו החשודים המעורבים לבית משפט בבקשה להאריך את מעצרם. החקירה במשטרה נמשכת במטרה למצות את הדין עם המעורבים".