שאלת כשירותו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עלתה שוב ושוב במהלך כהונתו, לאור שורת תקריות ואמירות מביכות. הנושא עלה ביתר שאת מאז העימות עם נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ, שבו נראה ביידן תשוש ומבולבל, ובסקרים האחרונים הצהירו רוב המצביעים הדמוקרטים שביידן אינו צריך להיות מועמד המפלגה בנובמבר.
3 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נואם ב וושינגטון 3 ביולי
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נואם ב וושינגטון 3 ביולי
ביידן
(צילום: Jim WATSON/AFP)
עד סוף השבוע ביידן דחה בתוקף את הקריאות של אנשי מפלגתו לפרוש מהמרוץ, אך בימים האחרונים פורסמו עוד ועוד דיווחים על כך שגם ביידן הבין שאם לא יודיע על פרישה - הסיכויים של המפלגה הדמוקרטית לנצח בבחירות קטנים מאוד. גורם אמריקני אמר אמש לרויטרס כי ביידן, שנדבק בשבוע שעבר בקורונה ונשלח לבידוד בביתו בדלאוור, קיבל את ההחלטה רק בשעות האחרונות והודיע למקורביו שלא יתמודד לכהונה שנייה. לפי רויטרס, ביידן הודיע למקורביו על ההחלטה רגע לפני שפורסמה.
העימות מול טראמפ גרם אפילו לכמה מבעלי בריתו הקרובים ביותר של ביידן לתהות אם יוכל להחזיק מעמד בקמפיין לנשיאות, והסערה הוסיפה דלק לסוגיה בקרב המפלגה הדמוקרטית, שהטילה ספק באפשרות שהנשיא יצליח לנהל את ארה"ב במשך ארבע שנים נוספות. שורת בכירים דמוקרטים קראו לו לפרוש - באופן פומבי ומאחורי הקלעים - והצהירו שעליו "להעביר את הלפיד" בהקדם. העימות אולי היווה את החותמת הסופית שהביאה לפרישתו של ביידן, אך בדרך היו עוד נקודות ציון שגרמו להחלטה להתגבש. אלו כמה מרגעי המפתח שהובילו למפלתו של ביידן.

"דונלד, Make my day" - אפריל עד יוני

באפריל האחרון התראיין ביידן לתוכנית הרדיו של המנחה המפורסם הווארד סטרן, ואמר כי יתעמת מול טראמפ, על אף החששות של קרוביו הדמוקרטים כי עימות ישפר את סיכוייו של הנשיא במעט, או אפילו יציג אותו באור שלילי.
במאי הודיע ביידן שאין בכוונתו להגיע לעימותים שמארגנת "ועדת העימותים הנשיאותיים". בקמפיין הדמוקרטי העדיפו שהעימותים לא ייערכו בלו"ז של הוועדה אלא יתקיימו בשלב מוקדם יותר של המרוץ, לפני תחילת ההצבעה המוקדמת. ביידן בעצמו קרא לטראמפ לעימות, והיריב הרפובליקני, שהצהיר בעבר כי הוא מוכן להתעמת מולו בכל מקום ובכל עת, נענה לאתגר.
ביידן שוכח את שמו של לויד אוסטין

"טראמפ לא הופיע לאף עימות מאז 2020, ועכשיו מתנהג כאילו הוא רוצה להתעמת איתי שוב. קדימה חבר, תעשה לי את היום", אמר ביידן. "בוא נבחר תאריכים, דונלד". ביידן עקץ את יריבו הרפובליקני, על רקע משפט דמי השתיקה שמתנהל נגד טראמפ ולוח הזמנים שלו. "הבנתי שאתה פנוי בימי רביעי", אמר ביידן, והתייחס ליום שבו נקבע שלא יתקיימו דיונים במשפט.
המתווה שנקבע לעימות: הנשיא הדמוקרטי ויריבו הרפובליקני ישיבו לשאלות המנחים, ו-CNN תנסה למנוע מהם להתפרץ ולקטוע זה את זה, ותשתיק את המיקרופון של מי שלא הגיע תורו לדבר. המועמדים יכלו להיעזר בדף ובעט במהלך הנאום, אך נאסר עליהם להגיע לדוכן עם פתקים או עזרים אחרים.

ג'ט לג - 4 עד 27 ביוני

במשך השבועיים הללו טס ביידן לאירופה פעמיים ולחוף המערבי, לפני שנח כמה ימים בבית הנופש שלו ברחובות ביץ' (באנגלית: Rehoboth Beach), עיירת נופש במדינת דלאוור. בסביבתו העידו כי הוא נראה עייף ו"בקושי סוחב" במהלך התקופה הזו.
ביידן, שייחס חשיבות רבה לעימות מול טראמפ, נסע עם יועציו לקמפ דיוויד ב-21 ביוני כדי להתכונן בצורה יסודית למפגש עם יריבו הרפובליקני.

מגמגם, מבולבל וצרוד: ליל העימות - 27 ביוני

ביידן נשמע חלש, מגומגם ומבולבל לאורך חלקים נרחבים מהעימות הטלוויזיוני הראשון שלו מול טראמפ. כעשר דקות אחרי תחילת העימות, נקלע ביידן לגמגום, השתהה, סטה מדיבור על ענייני מס לדיון על ענייני בריאות, וניפק משפט שגוי כנראה, כשאמר "ניצחנו את מדיקייר" (תוכנית ביטוח הבריאות שהובילו הדמוקרטים).
הרגעים המביכים בעימות עם טראמפ
(צילום: CNN)

ככלל, לאורך כל העימות נשמע ביידן צרוד, הרבה לכחכח בגרונו ולהשתעל, ולא פעם גמגם ומלמל עד שמצא את המילים הנכונות. לפני העימות אמרו אנשיו של ביידן שהוא הצטנן, וציינו שבבדיקת קורונה נמצא שהוא לא נדבק בנגיף. ביידן נראה עייף ומבולבל בעיקר בשלבים הראשונים של העימות, וככל שזה התקדם הוא נעשה חד יותר, אך גם במחנה הדמוקרטי הודו שככלל הוא הותיר רושם לא טוב, בלשון המעטה.
לפני העימות רמז טראמפ שאנשי ביידן יתנו לו סמים ממריצים לפני העלייה לבמה, כדי לאפשר לו לשרוד את השידור הארוך למרות גילו המתקדם. שעה קלה לפני תחילת העימות פרסם ביידן ציוץ לעגני ברשת X, שבו הציג פחית שתייה עם הדפס שלו עצמו, וכתב בהלצה: "אני לא יודע מה הם שמו במשפרי הביצועים האלה".

"מושפל ומכונס עם משפחתו": הנפילה שאחרי העימות - 27 ביוני עד 2 ביולי

התגובות להופעתו של ביידן בעימות היו רעות מאוד, ויש מי שתיארו בבוקר שלמחרת את האווירה במפלגה הדמוקרטית כפאניקה. חלק מהדמוקרטים החלו כבר אז לדבר על החלפת ביידן במועמד אחר, פחות מחמישה חודשים לפני הבחירות. לפי סקר CNN שפורסם שעה קלה אחרי העימות, לדאגה הגדולה בקרב הדמוקרטים הייתה סיבה טובה: על פי הסקר, 67% מבעלי זכות הבחירה הרשומים סברו שטראמפ ניצח בעימות, ורק 33% סברו שביידן.
גורם המעורה בפרטים אמר ל-NBC כי ביידן הרגיש מושפל, חסר ביטחון ומודע בכאב גם להופעה הפיזית שלו - שכללה עיניים בוהות למרחק ופה פעור. לפי אותו גורם, ביידן גם ידע שעבר מנושא לנושא בעימות, באופן לא קוהרנטי ובצורה שקשה לשמיעה.
ביידן אחרי העימות: "לא הייתי רץ שוב אם לא הייתי מאמין שאני יכול לעשות את התפקיד"
(צילום: רויטרס )

בקמפיין של ביידן התעקשו להיצמד אחרי העימות ללו"ז המקורי של הנשיא, ובין היתר שלחו אותו למפגש עם תומכים במסעדה באטלנטה, ולעצרת בצפון קרוליינה. בעצרת נשא ביידן נאום "הכאה על חטא", שבו הודה כי אינו בשיא אונו – אך התעקש כי הוא עדיין כשיר להנהיג את ארה"ב. "אני יודע, אני לא אדם צעיר – זה מובן מאליו", אמר ביידן בעצרת.
"לא הייתי מאוד חכם", אמר ביידן במהלך אירוע גיוס כספים לקמפיין בווירג'יניה. "החלטתי לנסוע ברחבי העולם כמה פעמים, עברתי דרך משהו כמו 100 אזורי זמן לפני העימות", אמר, "לא הקשבתי לצוות שלי, וחזרתי וכמעט נרדמתי על הבמה".

הסכר נפרץ - 5 עד 8 ביולי

ביידן המשיך להדוף את הקריאות לפרישתו מהמרוץ לנשיאות, כשבמכתב לחברי הקונגרס הדמוקרטים, שכמה מהם הצהירו מפורשות שעליו לפנות את הדרך, כתב כי הגיע הזמן "לשים סוף" לדרמה המתחוללת סביב מועמדותו ולהמשיך הלאה. במכתבו הצהיר ביידן כי הוא "מחויב עמוקות" להישאר במרוץ, וכי לא היה מתמודד אם לא היה מאמין שהוא בעל הסיכויים הטובים ביותר לנצח את טראמפ.
3 צפייה בגלריה
מכתב של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ל חברי קונגרס דמוקרטים לא פורש
מכתב של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ל חברי קונגרס דמוקרטים לא פורש
סיום מכתבו של ביידן לחברי הקונגרס

ביידן מארח את פסגת נאט"ו: "זה מבחן טוב לשפוט אותי" - 9 עד 12 ביולי

בזמן שטראמפ המשיך להוביל על ביידן בסקרים, הספקות גברו לגבי יכולתו של ביידן בן ה-81 לכהן כנשיא כהונה נוספת, ולייצג את ארה"ב על הבמה העולמית למשך ארבע שנים נוספות. הבית הלבן מצידו דחה את הטענות לחששות בקרב חברות נאט"ו.
דובר המועצה לביטחון לאומי של הבית הלבן, ג'ון קירבי, אמר אז: "אנחנו לא מזהים שום סימן לכך מבעלות הברית שלנו. להיפך. השיחות שלנו איתן מראות שהן נרגשות מהפסגה". ביידן עצמו הגדיר את הפסגה כחשובה במיוחד ואמר: "זה יהיה מבחן טוב לשפוט אותי".
טעויות גם בוועידת נאט"ו


ניסיון ההתנקשות בטראמפ - 13 ביולי

טראמפ נורה באוזנו הימנית במהלך עצרת בחירות שקיים במחוז באטלר שבפנסילבניה. הוא תועד מפונה מהמקום בשידור חי, כשדם על פניו. לאחר שנפגע, טראמפ התכופף מאחורי הפודיום שממנו נאם - ולווה לרכבו על-ידי מאבטחיו - לא לפני שהניף אגרוף בפני הקהל.
הרפובליקנים דיברו על השגחה אלוהית, והתאחדו סביב המועמד שלהם. במפלגה הדמוקרטית המשיכו להגביר את הלחץ. מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט צ'אק שומר אמר לביידן בפגישה בין השניים כי "עדיף למדינה ולמפלגה הדמוקרטית אם יפרוש מהמרוץ לנשיאות".
גם יו"ר בית הנבחרים לשעבר, הדמוקרטית ננסי פלוסי, הנחשבת לבעלת השפעה אישית על ביידן, אמרה לו בשיחה פרטית כי הסקרים מראים שהוא לא יכול לנצח טראמפ בבחירות שיתקיימו בנובמבר, מה שיכול להרוס את סיכוייהם של הדמוקרטים לזכות ברוב בקונגרס.
3 צפייה בגלריה
ניסיון ההתנקשות בטראמפ
ניסיון ההתנקשות בטראמפ
טראמפ לאחר ניסיון ההתנקשות
(רויטרס)
זמן קצר אחרי שהתפרסם קטע מריאיון שבו אמר כי ישקול לפרוש "אם תצוץ בעיה רפואית", הבית הלבן הודיע כי ביידן נמצא חיובי לקורונה. כשהוא בבידוד, מתאושש בבית הנופש שלו בדלאוור, נותר ביידן לבדו כדי להחליט אם - וכיצד - לסיים את הקמפיין שלו.

ההחלטה לפרוש

ביום שבת עוד התראיינו ראשי הקמפיין של ביידן בכלי התקשורת והבהירו כי הוא לא הולך לשום מקום. הם לא שיקרו, הם פשוט לא ידעו. כמעט אף אחד לא ידע, ובערב ביידן עוד אמר לצוות שלו: ״אנחנו ממשיכים במהירות מלאה״, אבל זה כבר לא היה נכון.
בשבת אחר הצהריים התקשר הנשיא המתאושש מקורונה לסטיב ריצ׳טי, אחד מיועציו הקרובים, והורה לו להגיע לביתו בדלאוור יחד עם האסטרטג הראשי של הקמפיין, מייק דונילון. מאותו רגע ועד הלילה, השלושה עבדו על המכתב ההיסטורי - החלטתו של ביידן לפרוש מקמפיין הבחירות לקדנציה שנייה כנשיא. ביידן העדיף לשלוח הודעה כתובה, והבטיח לשאת נאום לאומה כשיחלים.
הנשיא החליט סופית לפרוש ביום ראשון בבוקר, ולאחר מכן התקשר בנפרד לשלושה אנשים כדי ליידע אותם על כך: סגנית הנשיא קמאלה האריס, ראש לשכת הבית הלבן ג'פרי זינטס ויו"ר הקמפיין ג'ן או'מלי דילון. ב-13:45 (שעון וושינגטון) הוא דיבר עם שאר חברי הצוות שלו ואמר להם בפעם הראשונה כי שינה את דעתו והחליט לפרוש. דקה אחר כך שלח את ההודעה ובכך סגר את הדלת לכל נסיונות שכנוע - ובזאת נגמרה הדרמה שאיימה לחסל את המפלגה הדמוקרטית בשלושת השבועות האחרונים.
זינטס ערך אז שיחה עם גורמים אחרים בבית הלבן כדי לאשר שזה נכון ולהודות להם על עבודתם הקשה, ולאחר מכן ערך שיחה דומה עם חברי הממשל, שלא היו מודעים להחלטה עד הפרסום. כמה מיועציו של ביידן דמעו, רבים היו בהלם - אבל לרבים לא פחות הוקל מאוד, שכן השבועות האחרונים היו כמעט יותר מדי עבורם.
גורם בממשל אמר ל"ניו יורק טיימס" כי ההחלטה של ביידן הגיעה אחרי שהבין שהוא לא מצליח לשנות את הנרטיב מעיסוק בהופעה האיומה שלו בעימות מול טראמפ, ושכנראה כבר לא יוכל לעשות זאת. את המשך היום אתמול הוא העביר בשיחות טלפון למנהיגי הקונגרס ולבעלי ברית אחרים. אחרי שבועות של תככים פנימיים והדלפות מכל כיוון, ג׳ו ביידן לפחות הצליח לסיים את הסיפור בתנאים שלו.
פורסם לראשונה: 23:41, 21.07.24