פורצים לבית קפה - ופותחים באש כשהמבלים מסתתרים מתחת לשולחנות 

בית הקפה ברהט שהותקף אמש (שישי) ברהט על-ידי חמושים נראה הבוקר כמו זירת פיגוע, עם זכוכיות מנופצות והרס גדול במקום הבילוי שהפך ברגע לשדה קרב. תשעה פצועים שפונו לבית החולים סורוקה, ארבעה מהם נותרו להמשך אשפוז במחלקות הכירורגיות והאורתופדיה ומצבם הוגדר בינוני. המשטרה עצרה ארבעה צעירים תושבי רהט בחשד למעורבות בירי.
זהו בית הקפה השני ששייך לבני משפחת אל-עוברה שמותקף השבוע, כשהשבוע התנפלו חמושים על סניף "קפה קפה" בגלל העסקת נשים בשעות מאוחרות. במשטרה הבהירו כי הרקע לאירוע האחרון הוא סכסוך ברשתות החברתיות שגלש לתקרית האלימה, ונדמה שככל שרהט מנסה להתפתח, כך גם הסכסוכים השבטיים והשמרנות ממשיכים למשוך אותה אחורה.
5 צפייה בגלריה
בית הקפה לאחר הירי
בית הקפה לאחר הירי
זרקו כיסאות ונרגילות כדי להגן על חייהם. בית הקפה ברהט
(צילום: רועי עידן)
זירת הירי ברהט, היום
(צילום: רועי עידן)

5 צפייה בגלריה
עיד אלקרינאווי בבית הקפה
עיד אלקרינאווי בבית הקפה
"אני מרגיש שאני חי בעזה. חייב לעוף מפה". עיד אל-קירנאווי
(צילום: רועי עידן)
"זה התחיל עם חבורה של 30-20 רעולי פנים שהגיעו עם אלות ומוטות ברזל", שחזרו עדי ראיה בשיחה עם ynet. "הם התחילו להכות אנשים ולנפץ את החלונות והדלתות, בזמן שהלקוחות הגנו על עצמם וזרקו על התוקפים כיסאות ונרגילות עד שברחו מהמקום". אלא שגם התגובה של יושבי בית הקפה לא עזרה.
"אחרי דקה או שתיים הם חזרו עם כלי נשק - והתחילו לירות לכל עבר", אמרו. "התחבאנו במטבח, מאחורי המקררים, ובשירותים", סיפרו התושבים. "הירי חלף מעל הראש של הלקוחות, ואז הם התחילו לכוון לרגליים. כנראה שהם חיפשו מישהו".
התושבים ההמומים ניסו ליצור קשר עם המשטרה, שהגיעה לטענתם אחרי רבע שעה, סיפרו על ירי בלתי-פוסק של לפחות 10 דקות. "אתם מבינים מה זה להיות בזירה של 10 דקות של ירי? חשבנו שנגמר - אבל הם רק יצאו החוצה כדי להחליף מחסניות, זה לא נורמלי", סיפרו. "זה פיגוע אזרחי שבנס אף אחד לא נרצח. טירוף, פשוט טירוף", אמר עד ראיה נוסף.
ערב אימה ברהט: תיעוד מבית הקפה
5 צפייה בגלריה
בית הקפה לאחר הירי
בית הקפה לאחר הירי
בית הקפה לאחר הירי
(צילום: רועי עידן)
עיד אל-קירנאווי, תושב העיר שנכח בזירה, לא הצליח להירדם כל הלילה. "אני מרגיש שאני חי בעזה או בלוד. אין משטרה, אנשים משתוללים באמצע הרמדאן. אני מרגיש שאני צריך לעוף מרהט", אמר אל-קירנאווי ההמום. "הגעתי כדי לקנות סיגריות אחרי שלא מצאתי בשום חנות אחרת. אני מרגיש שיש לנו סופרמרקט של כלי נשק, חמולה שהיא מאפיה".
הוא סיפר כי אחרי האירוע האחרון הוא חושש לחייו ולחיי אחיו. "זה מקרה מזעזע, אנשים רוצים לשבת יחד, להיפגש אחד עם השני, אני מתבייש להודות - אבל הערבים פשוט לא דופקים חשבון. ראיתי אנשים שוכבים ברצפה, דם, זה היה מפחיד. פשוט ויתרנו על החוק של ישראל ובקרוב נהפוך לפושעים הכי גדולים במדינה. מזעזע שאי אפשר לחיות בשקט יותר".
אחת השכנות של בית הקפה סיפרה על הסלמה בעימותים האלימים בשבועיים האחרונים. "די, צריך לעשות הכול כדי להשתלט על האלימות", אמרה הבוקר. "המשטרה חייבת לטפל בזה חזק, זה פוגע בכל המדינה וממשיך להתפשט".
בעל עסק מקומי שהגיע לבית הקפה לאחר ששמע את היריות שיתף גם הוא בתחושותיו הפסימיות. "זה לא ייגמר בטוב", אמר. "זה התחיל מקפה קפה, שהתחיל את הבלגן, המשיך לדיבור בטיקטוק שכעסו על העובדה שמעסיקים נשים - ועכשיו הירי הזה". על אף שזהו לא מקרה הירי הראשון ברהט, בעל העסק הבהיר כי לרוב האירועים מסתיימים בירי באוויר, "יעני אל תתקרב אליי, תיזהר", הוא מסביר - ומפנה אצבע מאשימה כלפי חוסר האכיפה. "אם היו יהודים ברהט, תוך 20 דקות היו עוצרים את היורים. כל עוד זה ערבים שיורים על ערבים, זה לא משנה", אמר. "הנס הוא שאף אחד לא נהרג, אם זה היה קורה - לא היינו יכולים לדבר היום".
5 צפייה בגלריה
אלמונים ירו לעבר בית קפה ברהט
אלמונים ירו לעבר בית קפה ברהט
כוחות המשטרה מחוץ לבית הקפה, אמש
"זה אירוע טרור", אמר טלאל סלימאן אל-קירנאווי, יו"ר עמותה בשם פורום רהט בלאדי הפועלת למען התושבים. "מי שעשה דבר כזה - עבר את כל הקווים האדומים. אי אפשר להמשיך ולתת לפורעים לעשות מה שעולה על רוחם בעיר השנייה בגודלה בנגב", אמר אל-קירנאווי. "חייבים להקים ארגון פנימי שיוקיע אותם ויוציא אותם מהכפרים והערבים הערביות. המשטרה עושה מה שהיא יכולה בהתאם לחוק, היא לא יכולה לעצור אנשים בסיטונאות".
מועצת העיר צפויה להתכנס בצהריים לפגישה עם המשטרה. מפקד תחנת רהט, סגן-ניצב עמוס דמרי, אמר כי "מה שקרה הלילה הוא לא סכסוך קלאסי ולא הולם את מאפייני התרבות הבדואית". לדבריו, כוחות המשטרה היו פרוסים בעיר, אך התחנה לא יכולה לשמור על כל מקום כל הזמן. בניגוד לטענת התושבים, דמרי טוען שהשוטרים הראשונים הגיעו לזירת הירי כעבור שתי דקות. "ביצענו מעצרים ואנחנו ממשיכים בחקירה. במהלך היום נבצע הערכת מצב עם מפקד המרחב, ובסיומה אני מאמין שיוזרמו לעיר כוחות משטרה גדולים יותר כדי לשמור על השקט, במיוחד בתקופת הרמדאן".