משרדו של ראש הממשלה בנימין נתניהו התנער בצהריים (שני) מאחריות לשחרורו של מנהל בית החולים שיפא מוחמד אבו סלמיה, ששהה במעצר במשך שבעה חודשים אחרי שהואשם בכך שבמתקן תחת ניהולו הוסתרו מחבלי חמאס וחטופים, ובהם נועה מרציאנו - שנרצחה בשטחו. במשרד ראש הממשלה אמרו כי שחרור האסירים בא בעקבות דיונים בבג"ץ, והטילו את האחריות לבחירת זהותם על גורמי הביטחון.
אבו סלמיה לאחר השחרור

5 צפייה בגלריה
(צילום: REUTERS/Mohammed Salem, עידו ארז, REUTERS/JACK GUEZ)
"ההחלטה על שחרור האסירים באה בעקבות דיונים בבג"ץ בעתירה נגד החזקת אסירים במתקן המעצר שדה תימן. זהות האסירים המשוחררים נקבעת באופן עצמאי ע"י גורמי הביטחון על פי שיקוליהם המקצועיים. ראש הממשלה הנחה לערוך בירור מיידי בנושא", נמסר ממשרד ראש הממשלה. בסביבת נתניהו אמרו כי הוא לא ידע על השחרור.
לשכת שר הביטחון מסרה כי האחריות גם לא על השר גלנט - וגלגלה את האחריות אל השר בן גביר, או לשב"כ. "נוהל כליאת אסירים ביטחוניים ושחרורם נמצא תחת השב"כ והשב"ס ואינו כפוף לאישור שר הביטחון", אמרו בלשכת גלנט.
שב"כ מסר כי נאלץ לפעול לשחרור עשרות עצורים בעקבות שינוי ייעודו של מתקן שדה תימן - למתקן מעצרים קצרי מועד. "זה כשנה מתריע שב"כ על מצוקת הכליאה והחובה להגדיל את מספר מקומות הכליאה, נוכח הצורך במעצר מחבלים באיו"ש וברצועת עזה. מצוקת הכליאה מובילה לביטול יום יומי של מעצרי חשודים, ולפגיעה ישירה בביטחון המדינה", אמרו בשב"כ. "פניות אלה, שהועברו לכלל הגורמים הרלוונטיים - ובראשם המשרד לביטחון לאומי - לא הועילו".
5 צפייה בגלריה
מנהל בית החולים שיפאא, מוחמד אבו סלמיה, משוחרר חזרה לרצועת עזה
מנהל בית החולים שיפאא, מוחמד אבו סלמיה, משוחרר חזרה לרצועת עזה
אבו סלמיה בבית החולים נאצר בחאן יונס
(צילום: REUTERS/Mohammed Salem)
שב"כ ציין בתגובתו כי התנגד לשחרר עצורים פלסטיניים מיו"ש ופעילי נוחבה. "לאור הצורך המדינתי כפי שנקבע על ידי המל"ל, הוחלט על שחרור מספר תחום של עצורים מהרצועה, מהם נשקפת מסוכנות פחותה, וזאת לאחר בחינת המסוכנות הנשקפת מכלל העצורים. על אף שמנהל בית החולים שיפאא עומד בכלל התבחינים אודות רמת המסוכנות הנשקפת ממנו אל מול אסירים אחרים - האירוע יתוחקר", נמסר משב"כ.
אבו סלמיה שוחרר הבוקר מהכלא יחד עם 54 עצורים נוספים מהרצועה, בהם מנהל המחלקה האורטופדית בבית החולים האירופי בעזה. הוא התראיין אחרי השחרור לשורת כלי תקשורת בעולם הערבי, והספיק להביע תמיכה ב"התנגדות" וקרא לה להמשיך כדי לשחרר את כל האסירים. במסיבת עיתונאים שקיים בבית החולים נאצר אמר: "הכיבוש לא הצליח להגיש נגדי כתב אישום, למרות שהביא אותי בפני שופט שלוש פעמים. אני מופתע מכך שגורמים בממשלת ישראל אומרים שלא ידעו. שוחררתי בצורה רשמית".

גורמים בשב"ס: "הממשלה מחליטה"

בקבוצת הוואטסאפ של הממשלה, נזכיר, בחרו השרים להטיל אחריות על ראש השב"כ ועל שר הביטחון יואב גלנט - שמצידו טען כי כלל לא עודכן מראש בשחרור הצפוי של אבו סלמיה. השר איתמר בן גביר אף קרא לפטר את ראש השב"כ - תוך התנערות בוטה מאחריותו למצוקת מקומות הכליאה בישראל, שכלל לא ברור אם קשורה לשחרור. השר שלמה קרעי אף אמר כי "ישראל צריכה הנהגה ביטחונית חדשה. מהמסד עד הטפחות. הנהגה שתהיה מחויבת לרוח וגבורת הלוחמים כמו שראש הממשלה מחויב לה, ויפה שעה אחת קודם".
תכתובת בקבוצת הוואטסאפ של הממשלה ה-37 על שחרור מנהל בית החולים שיפאא'
מבחינת המשרד לביטחון לאומי של השר איתמר בן גביר, ההחלטה התקבלה בגלל מצוקת מקומות הכליאה. ישראל משחררת אחת לחודש מאות עצורים (מתוך אלפים) שנעצרו בתמרון הקרקעי, לרוב דרך שער צדדי לצפון הרצועה שצה"ל הקים ליד בסיס זיקים. הם משוחררים ממגוון סיבות, גם בגלל העומס החריג על מתקני הכליאה והמחלוקות בנושא - וגם בגלל מיצוי חקירות שב"כ לרבים מהם.
מתחילת המלחמה קלט שב"ס יותר מ-4,000 עצורים ביטחוניים, ונכון להיום כלואים בבתי הכלא 21,778 עצורים ביטחוניים ופליליים. תקן הכליאה עומד על 14,500 עצורים ואסירים פלילים וביטחוניים, וכל כמה זמן מאריכה הממשלה את מצב החירום הלאומי כדי לאפשר חריגה מהתקן הזה.
גורמים בשב"ס הבהירו היום כי "אנחנו גוף משמורת, ולא נכנסים להחלטות ממשלה בעניין קליטה או שחרור של אסירים ביטחוניים מרצועת עזה". על הטענה שאסירים ביטחוניים משתחררים בגלל מצוקת מקומות כליאה אמרו כי "צריך להבין שזה לא רק המקומות, אלא שיש משמעות לכוח אדם, כמות סוהרים וכל מה שמסביב. זה מעבר למקום הפיזי שבו נכלאים האסירים".
5 צפייה בגלריה
בסאם מקדאד
בסאם מקדאד
ד"ר בסאם מקדאד, ששוחרר לצד מנהל שיפא
5 צפייה בגלריה
עצורים פלסטינים שישראל שחררה מתקבלים בברכה על ידי משפחתם בדיר אל-בלח
עצורים פלסטינים שישראל שחררה מתקבלים בברכה על ידי משפחתם בדיר אל-בלח
עזתים ששוחררו, היום
(צילום: Bashar TALEB / AFP)
5 צפייה בגלריה
עצורים פלסטינים שישראל שחררה מתקבלים בברכה על ידי משפחתם בדיר אל-בלח
עצורים פלסטינים שישראל שחררה מתקבלים בברכה על ידי משפחתם בדיר אל-בלח
(צילום: Bashar TALEB / AFP)
עם שחרורו, טען אבו סלמיה בין השאר כי העצורים בישראל חווים יחס קשה של רעב וצמא - והוסיף: "האויב פושע מול הצוותים הרפואיים. מאות רופאים, אחיות וטכנאים יושבים בבתי הכלא". מלבדו, אגב, שוחרר היום גם ד"ר בסאם מקדאד, מנהל המחלקה האורטופדית בבית החולים האירופי בעזה, שנעצר ב-24 בינואר.
אבו סלמיה גם טען ליחס קשה בבתי הכלא הישראליים, שכלל עינויים, ובין השאר אמר כי "סבלנו מהתעללות. פורצים לתאים ומכים על בסיס יומי". בסרטון נוסף שלו שפורסם, עודד אבו סלמיה את "ההתנגדות" לשחרר את כל האסירים בכלא - וקרא לארגוני זכויות אדם בעולם לבקר את האסירים ולראות את מצבם ה"טרגי", כלשונו. "האסירים ירדו במשקל, לפחות 25 קילו. כולם סובלים". הוא הבטיח לחזור לעבודה, ולבנות מחדש את בית החולים שיפא.
חברת הכנסת עאידה תומא-סלימאן אמרה כי שחרורו של אבו סלמיה מעיד על היותו חף מפשע. "זוכרים את מסע ההאשמות נגד ד"ר מוחמד והצוותים הרופאיים שנועדו להצדיק את ההפצצות וההחרבה של מבנה בית החולים?", כתבה. "כנראה שהכול התאדה עכשיו, לפחות בעניין ד"ר אבו סלמיה והאחרים ששוחררו או נהרגו תוך כדי מעצר. מתחילת המלחמה על עזה נהרגו מאות מעובדי ועובדות הצוותים הרפואיים ונכלאו מאות אחרים, בזמן שעזה מדממת וצריכה אותם יותר מאי פעם. צריך להפסיק את המלחמה הארורה, על כל האסונות הנלווים לה - ועכשיו".