הריאיון עם השר טרופר
(צילום: רועי עידן, נויל האריס)

שר התרבות והספורט חילי טרופר מבקש להרגיע את הרוחות בסערת החמץ החדשה שנחשפה ב-ynet ואומר כי "הרוב המוחלט של הישראלים לא מבין על מה המהומה". בריאיון לאולפן ynet היום (שלישי) אמר טרופר כי אם בפסח "מישהו רוצה להיכנס עם הפיתה שלו לחדר ולאכול בלי שמישהו רואה ולא להפריע למי שמקפיד, אחלה, אני לא מתערב בדבר הזה, רק שיתחשב. ואני משוכנע שהרוב מתחשב". צפו בריאיון.
אתמול הגיבה יו"ר הקואליציה עידית סילמן להנחיית שר הבריאות ניצן הורוביץ לאפשר הכנסת חמץ בפסח ואמרה כי "זה זלזול בכמעט 70% מהציבור. לא נוכל לקחת חלק במקום כזה שזו האמירה, לא נוכל לאפשר לאדם כזה להמשיך ולהיות שר, אם הוא בא וממשיך ואומר את האמירות האלה". פנייתו של הורוביץ לבתי החולים הגיעה בעקבות הפרסום ב-ynet, שלפיו הנהלת בית החולים הדסה התכוונה להנחות את עובדי המוסד, וכן את ציבור המטופלים והמבקרים, שלא להכניס חמץ לבית החולים בפסח.
3 צפייה בגלריה
"אפשר לבקש להתחשב". טרופר על סערת החמץ
"אפשר לבקש להתחשב". טרופר על סערת החמץ
"אפשר לבקש להתחשב". טרופר על סערת החמץ
(צילום: ארז ארליכמן)
"אני איש דתי ולא אוכל חמץ בפסח, אבל אני זוכר שביהדות קודם כל לא מחפשים מריבות שלא צריך", אמר השר טרופר מכחול לבן. "שמעתי את הרב של איכילוב אומר הבוקר שמעולם לא חיטטו בתיקים ולא נחטט עכשיו. רוב מוחלט של העם בישראל לא מבין על מה המהומה. אפשר לבקש מאנשים להתחשב, משוכנע שרוב האנשים יתחשבו. בשביל 5% שלא מחמיצים שום הזדמנות לקטטה – אני לא רוצה להצטרף לזה. 95% מהישראלים היום לא מבינים על מה המריבה".
אז כל אחד יכול לעשות מה שבא לו ואף אחד לא יתערב לו בזה? "אתה מכיר חוק שנוגע ליום כיפור? אין חוק ואין בג"ץ. יש ישראלים טובים כל אחד עם אמונתו ודעתו. יום כיפור הפך ליום כזה מכיוון שאף אחד לא ניסה לכפות מלמעלה משהו. אותו דבר חמץ, הרבה מאוד שנים הרבה יהודים לא אוכלים חמץ, והרבה שנים הרבה יהודים כן אוכלים חמץ ומסוגלים לחיות יחד. יש שלט בבית חולים שמבקש להתחשב, ואם מישהו רוצה להיכנס עם הפיתה שלו לחדר ולאכול בלי שמישהו רואה ולא להפריע למי שמקפיד, אחלה, אני לא מתערב בדבר הזה, רק שיתחשב. ואני משוכנע שהרוב מתחשב".
3 צפייה בגלריה
חילי טרופר
חילי טרופר
חילי טרופר
(צילום: הדר יואביאן )
בריאיון אמר טרופר כי עדיין "מוקדם לומר" שישראל השתלטה על גל הטרור: "אנחנו רואים תוצאות, מונעים כל יום הרבה פיגועים, אבל אנחנו יודעים שתמיד יכול מישהו להשתחל בתוך השמיכה הגדולה הזו שאנו מטילים על ערי איו"ש כרגע. מקווה שזה לא יקרה, אנחנו כל הזמן ערניים בכל מקרה".
לדבריו, "כל המלצות מערכת הביטחון התקבלו אחת לאחת. הייתי בדיון קבינט בשבוע שעבר, ואין המלצה אחת שהרמטכ"ל, המפכ"ל וראש השב"כ הציגו לקבינט שלא יישמנו. כולן, כולל הגנה והתקפה. זה נכון שבמשטרה, שבמשך שנים הוזנחה, צריך להשקיע הרבה יותר".
המשטרה אומרת ששלחו לה מאות חיילים – וזה לא מה שהיא צריכה. היא צריכה כסף ושוטרים. ביטחון לא משיגים בפלסטרים. "אני לא חושב שמדובר בפלסטרים. ישראל ידעה מלחמות קשות, ידעה רגעים קשים אפילו יותר מהרגעים האלה ויכולנו להם. גם הפעם נוכל. צריך לא לאבד את העשתונות, אנו במאבק על הקיום שלנו פה הרבה מאוד שנים ויודעים לעמוד בפני כל גל טרור – גם בפני הגל הזה. נכנסים גם לדברים תשתיתיים, גם במאבק מול הנשק הבלתי חוקי שמסתובב וחלקו אחר כך משמש נגדנו, הממשלה הזו עובדת כמו שלא עבדו הרבה מאוד שנים. אף אחד לא חושב שההזנחה הזו בנגב, בגליל, בפשע, התחילה עכשיו".
חיילי סיירת גולני מפטרלים בעפולה
(צילום: דובר צה"ל)

הגדר פרוצה לחלוטין ואומרים לנו שהגדר בצפון חשובה יותר כרגע. מה אמורים לחשוב התושבים שגרים בסמוך? "במציאות צריך לייצר סדרי עדיפויות. זה לא או-או, זה גם וגם, אבל בתעדופים כל הזמן. גם עכשיו שר הביטחון מוביל מהלך לסגור את הפרצות בגדר לאורך כל אזור יהודה ושומרון. אני אומר לתושבים בקו התפר שאנחנו על הדבר הזה. לישראל יש הרבה אילוצים ביטחוניים וכל הזמן צריך לנהל את הדבר הזה בשיקול דעת. מקווה ומאמין שבחודשים הקרובים יהיה שיפור דרמטי בהגנה בקו התפר. בצפון אנחנו מתקדמים מאוד, בעזה מכירים את המכשול, ועדיין הטרור לא יפסיק לאתגר אותנו כל הזמן, זה סיפור חיינו פה".
מה קורה בממשלה? אני יכול להרגיע את הציבור הישראלי, החבר'ה שמנהלים את המדינה עושים זאת בצורה טובה ועניינית. הם עובדים יחד – ראש הממשלה, שר החוץ, שר הביטחון – כולם מבינים שטובת המדינה וההגנה על ישראל לפני כל שיקול אחר. יש חיכוכים לפעמים כשעובדים יחד, לא צריך להתרגש מזה. אני רואה את גנץ כל יום, האיש 20 מתוך 24 שעות ביממה עסוק בביטחון ישראל, לא מתעסק בשטויות. אני מניח שגם אחרים ככה, אז אם יש פה ושם מתחים וחיכוכים בסדר זה קורה בכל מקום כשעובדים יחד, בטח בשדה הפוליטי".
לפיד בסיור בשער שכם. טרופר: גנץ לא עקץ
(צילום: עוז אביטל, לע״מ)

3 צפייה בגלריה
גופות ברחוב בבוצ'ה אוקראינה
גופות ברחוב בבוצ'ה אוקראינה
גופות ברחובות בוצ'ה. "תמונות זוועה"
(צילום: AP)
אתמול אמר שר הביטחון בני גנץ כי "יש הרבה חבר'ה שרוצים להסתובב בהרבה מקומות ובכל מיני סיטואציות - יפה מחשבה קודמת לסיור". טרופר לא חושב שדבריו של יו"ר מפלגתו היו מכוונים נגד שר החוץ יאיר לפיד שסייר בשער שכם: "אני לא חושב ששר הביטחון עקץ אותו. לפיד להבנתי הלך להגיד תודה לשוטרים ששומרים עלינו כדי שנוכל לחגוג את החג הקרוב בשקט וטוב להגיד להם תודה ואני מצטרף לתודה ולהערכה כלפיהם. אמר שר הביטחון באופן כללי שנכון שכל אחד לפני שעושה סיור, יבדוק טוב טוב את המשמעויות".
בתשובה לשאלה אם התיווך של ראש הממשלה נפתלי בנט בין רוסיה לאוקראינה עדיין נמשך, אמר טרופר: "בנט עדיין בקשר גם עם זלנסקי וגם עם פוטין, לא יודע להגיד אם יש התקדמות, כרגע המלחמה ממשיכה. טוב עושה שהוא לא מוכן להפסיד אחוז אחד של סיכוי להצלת חיי אחר. התמונות שיוצאות מבוצ'ה וממקומות אחרים באוקראינה הן תמונות זוועה, אתה עומד מול זה ואין לך מילים, איך אפשר למצוא מילים שיתארו אנשים כפותים שגופותיהם מושלכים ברחובות או קברי אחים? זה נראה כמו פשעים נגד האנושות, התמונות שם נראות כמו פשע מלחמה".