יממה לאחר נאום נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן שבו חשף למעשה את הצעת ישראל לעסקת חטופים, גורם מדיני ישראלי אישר כי המתווה שעליו דיבר הוא אכן זה שעל הפרק. לצד זאת, הוא הדגיש כי ישראל עומדת על כך שהשלב השני יחל רק לאחר שתושג הסכמה על תנאי הפסקת האש, וכי אם ההסכם יופר, "יש לנו זכות לחידוש הלחימה בכל עת".
6 צפייה בגלריה
עצרת להחזרת החטופים בכיכר
עצרת להחזרת החטופים בכיכר
עצרת להחזרת החטופים בכיכר בתל אביב
(צילום: יאיר שגיא )
6 צפייה בגלריה
עצרת להחזרת החטופים בכיכר
עצרת להחזרת החטופים בכיכר
(צילום: יאיר שגיא )
לפי הגורם, תנאי ישראל לסיום המלחמה לא השתנו: להשמיד את היכולות הצבאיות והשלטוניות של החמאס, לשחרר את כל החטופים ולוודא שעזה לא תהווה עוד איום על ישראל. הגורם אמר כי "המתווה לשחרור חטופים מאפשר לישראל לתבוע שכל התנאים הללו יתממשו בטרם תיכנס לתוקף הפסקת אש קבועה".
לדבריו, "המתווה אמור להביא לשחרור כל 125 החטופים, תחילה בשלב ההומניטרי (תוך הפוגה זמנית בלחימה לצורך שחרור עשרות נשים, מבוגרים ומקרים הומניטריים), שבמהלכו יתקיים משא ומתן לצורך השגת הסכם לשחרור כל יתר החטופים והחללים, ומעבר להפסקת אש קבועה".
6 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן נשיא ארה"ב
ג'ו ביידן נשיא ארה"ב
הצהרת ביידן, אתמול
(צילום: AP Photo/Evan Vucci)
6 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן נשיא ארה"ב
ג'ו ביידן נשיא ארה"ב
(צילום: Brendan SMIALOWSKI / AFP)
הגורם המדיני אמר כי ⁠"לפי ההסכם, ישראל תעמוד על כך שביצוע השלב השני במתווה יחל אך ורק לאחר שתושג הסכמה על תנאי הפסקת האש". בנוסף הבהיר כי "לפי ההסכם, לישראל שמורה הזכות לחדש את הלחימה בכל עת, אם חמאס יפר את התחייבויותיו בהסכם, לרבות אי-שחרור חטופים במספר שעליו יוסכם, וככל שישראל תתרשם כי המשא ומתן הוא עקר ומשמש רק למשיכת זמן".
בדיווח על המגעים לעסקה טען היום ערוץ "אל-חדת'" הסעודי כי בשלב הראשון חמאס ישחרר 33 חטופים, וטיסות צה"ל בשמי עזה יופסקו לעשר שעות ביום. במקביל תתבצע נסיגה של הכוחות הישראליים מזרחה, הרחק מאזורים מיושבים. לפי הדיווח, ישראל תשחרר 30 אסירים בתמורה לכל חטוף, לפי רשימות שחמאס יגיש.

גנץ על נאום ביידן: "לכנס בהקדם את קבינט המלחמה"

יו"ר המחנה הממלכתי, השר בני גנץ, אמר הערב על נאומו של ביידן: "ארצות הברית הוכיחה תמיד, ומראשית המלחמה באופן מיוחד, את מחויבותה לביטחון ישראל ולהשבת החטופים. אנו מלאי הערכה לנשיא ביידן ולכל ידידינו האמריקאים על תמיכתם. אנחנו מחויבים להמשיך לקדם את המתווה להשבת חטופינו כפי שגובש על ידי צוות המשא ומתן ואושר בקבינט ניהול המלחמה פה אחד, כחלק מהשגת יעדי המלחמה כולם".
"לאור ההתפתחויות, יש לכנס בהקדם האפשרי את קבינט ניהול המלחמה יחד עם צוות המשא ומתן כדי לגבש צעדים להמשך", הוסיף גנץ.
6 צפייה בגלריה
גנץ
גנץ
מברך על נאום ביידן. השר גנץ
(צילום: לע"מ)
מטה משפחות החטופים מסר היום הודעה בעקבות הנאום שנשא ביידן, ובה נאמר: "מטה המשפחות פותח הערב במבצע חירום להשגת רוב בממשלה ובכנסת ליישום עסקת נתניהו לשחרור כלל החטופים. המטה דורש להשיב את כלל החטופים והחטופות, מי לשיקום ומי לקבורה ולא לפספס את ההזדמנות שנוצרה להשבתם הביתה. בשעות הקרובות יגיעו משפחות חטופים לכל חברי הקבינט, הממשלה והכנסת ויתבעו לאשר את עסקת נתניהו עכשיו".