יו"ר הוועדה לביקורת המדינה ח"כ מיקי לוי מעכב הסרת חיסיון גורף מפני פרסום דוח של מבקר המדינה מתניהו אנגלמן על היערכות צה"ל למלחמה מול החיזבאללה.
ביולי 2023 ערך אנגלמן ביקורת בגבול הצפון. הוא הגיע לביקור פתע בשמונה מוצבים באזור, בליווי של ארבעה צוותי ביקורת. טיוטת הדוח הועברה לפני 7 באוקטובר לראש הממשלה בנימין נתניהו, לשר הביטחון יואב גלנט ולגורמי מערכת הביטחון להתייחסותם. אותו דוח אמור היה להתפרסם בשבוע שאחרי הטבח.
3 צפייה בגלריה
מבקר המדינה מתניהו אנגלמן בביקור ברמת השרון אחרי הפיצוץ במפעל התע"ש
מבקר המדינה מתניהו אנגלמן בביקור ברמת השרון אחרי הפיצוץ במפעל התע"ש
"המצב בצפון מטריד". אנגלמן
(צילום: יאיר שגיא)
הדוח עבר הליך חיסיון, בין היתר כדי שביטחון המדינה לא ייפגע. בהמשך החליט ח"כ לוי, במסגרת סמכותו בחוק, להטיל חיסיון על כל הדוח למשך 60 יום, כך שאנגלמן לא יכול היה לפרסם גם את החלקים שאמורים היו להיות גלויים. 60 ימי החיסיון הסתיימו בימים אלו, אך עד כה לא הוחלט האם להסיר את החיסיון מהדוח.
במסגרת ביקורת הפתע נבדקה מוכנות הצבא לתרחיש עימות מול חיזבאללה, והאם הלוחמים מקבלים את האמצעים והתנאים הראויים למילוי משימותיהם. כל זאת, כאמור, לפני שפרצה המלחמה. כבר באותו יום אמר אנגלמן כי "המצב בצפון מטריד".
3 צפייה בגלריה
דיון בעניין רישוי כלי ירייה והפיקוח על החזקתם  בוועדה לענייני ביקורת המדינה
דיון בעניין רישוי כלי ירייה והפיקוח על החזקתם  בוועדה לענייני ביקורת המדינה
עד כה לא הוחלט האם להסיר את החיסיון. לוי
(צילום: אלכס קולומויסקי)
עם תחילת המלחמה המבקר כבר התבטא על הדוח החסוי - טרם הטלת החיסיון - ואמר כי "כבר כעת אני יכול לומר שקיימים ליקויים משמעותיים - ועל הדרג המדיני וצה"ל לתקנם באופן מיידי". בחודש יולי, במהלך ביקור הפתע שערך בצפון, אמר אנגלמן לעתונאים כי "חיזבאללה הקים עמדות קדמיות תוך הפרה של החלטה 1701, ועלינו לוודא את מוכנות צה"ל לכל תרחיש. לפיכך, אנחנו במשרד מבקר המדינה נדרשים לבדוק האם הדרג הטקטי בצבא נמצא במוכנות הנדרשת והאם הלוחמים מקבלים את האמצעים והתנאים הנדרשים הראויים למילוי משמותיהם. את הממצאים נפרסם בדוח שיוגש בחודשים הקרובים".
במסגרת ביקורת הפתע הגיעו יחד עם אנגלמן בכירים נוספים במשרד המבקר, שהתחלקו כאמור לארבעה צוותים וקיימו את הביקורת בהתראה של יום אחד. במהלך הביקורת הם נפגשו עם הקצונה הבכירה, וגם עם הלוחמים, לשיחה שלא כללה מפקדים, והקשיבו לביקורות על הגזרה במגוון נושאים - מתשתיות ועד לכשירות ומוכנות.
למרות החיסיון שהטיל על דוח גבול הצפון, לחץ ח"כ לוי במשך תקופה ארוכה על מבקר המדינה לפתוח בביקורת מהירה על אירועי 7 באוקטובר. למשל, בדיון שהתקיים בוועדה ב-1 בינואר אמר לוי בפתח הישיבה כי "אני מצר על כך שמבקר המדינה לא החליט לעשות דוח ביניים על 7 באוקטובר, שישמש את הוועדה הזו כבסיס לדיונים. אנגלמן קיבל ממני שני מכתבים למיטב זכרוני. אני לא יכול לחכות והוועדה לא יכולה לחכות לעוד שנה או שנתיים לביקורת מקיפה על מה שקרה. יש חומרים גלויים, לא צריך ללכת לצבא או לשב"כ. אפשר להתחיל כבר היום לעשות דוח ביניים".
3 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
טיוטת הדוח הועברה להתייחסותם עוד לפני 7 באוקטובר. נתניהו וגלנט
(צילום: EPA/ABIR SULTAN)
בדוח אחר מ-2020, שעסק בהיערכות להגנת העורף מפני איום טילים ורקטות, קבע המבקר כי תוכניות הפינוי, במקרה שתפרוץ מלחמה, של 50,000 תושבים המתגוררים בשדרות ובקריית שמונה לא הושלמו. בנוסף, הוא ציין כי אין יעד לקליטתם של תושבים מ-17 יישובים הסמוכים לגבול, במקרה שפינויים יידרש. בנוסף, לפי הדוח, 50,000 תושבים מתגוררים עד מרחק של תשעה ק"מ מגבול הצפון ללא מיגון תקני בסמוך לבתיהם, ויותר מרבע מיליון תושבים המתגוררים עד 40 ק"מ מרצועת עזה חיים ללא מיגון תקני סמוך לבתיהם. כמו כן, קבע המבקר כי 20% מהמקלטים הציבוריים בישראל (כ- 2,500) אינם כשירים.
אנגלמן ביקש מהממשלה כמה דברים: להורות למשרדים הרלוונטיים להשלים תוכנית גיבוש למיגון העורף; להביא להסדרת סמכויות בין משרד הביטחון למשרד לביטחון לאומי בכל הנוגע בטיפול בעורף; שרשות החירום הלאומית (רח"ל) תסיים גיבוש של תוכנית לפינוי יישובים מקווי העימות בצפון ובדרום, ובנוסף גם להשלים תוכניות לפינוי ולקליטה של תושבי שדרות וקריית שמונה באופן מיטבי.
יו"ר הוועדה לביקורת המדינה ח"כ מיקי לוי מסר כי הוא "בחן לעומק את הנושאים בדוח והחליט שנכון לעכשיו, בזמן מלחמה, טוב יהיה להשאיר את פרטיו חסויים. אולם, יש תכנון לקיים דיון המשך בדוח ואז הדברים ייבחנו מחדש".