6 צפייה בגלריה
החשוד באונס מגדרה
החשוד באונס מגדרה
החשוד באונס מגדרה
(צילום: דנה קופל)
זהו החשוד באונס של אם לשלושה בסוף השבוע: היום (שני) הותר לפרסום כי ברכאת אבו עסא, בן 20 מתל שבע, הוא העצור בחשד לאונס בגדרה. הבוקר חוקרי ימ"ר מרכז אמרו כי ישנה התאמה מלאה בין ה-DNA שנמצא בזירת האונס לבין ה-DNA שנדגם מהחשוד שנעצר. אבו עסא, שעבד בבנייה באזור, מכחיש את החשדות נגדו. הוא נעצר בדרכו לישראל מחברון, ומעצרו הוארך עד ליום ראשון בבוקר.
סגן ראש העיר תל שבע מוסלח אבו עסא, בן שבטו של החשוד שלא הייתה לו היכרות עימו, אמר כי "מדובר באירוע קשה. אנחנו מגנים את זה בתוקף. זה לא בתרבות שלנו ואסור שדבר כזה יהיה, וכל בדואי נורמטיבי בנגב חושב כמוני. אני סומך על המשטרה שתגיע לחקר האמת כמה שיותר מהר. כואב לי על האימא ועל הילדים. אין אפילו איך לתאר מקרה כזה".
האונס בסוף השבוע גרם לזעזוע עמוק בשכונת גולדה בגדרה, והוציא את תושבי השכונה מהבתים אל הרחובות כדי לשמור על הבית "עד שיהיו שוטרים וסיירים של המועצה שיתנו לנו ביטחון", הם אומרים.

6 צפייה בגלריה
החשוד באונס מגדרה
החשוד באונס מגדרה
אבו עסא, בדיון הארכת מעצרו
(צילום: דנה קופל)

האונס בגדרה: ריאיון עם שכנה
(צילום: משי בן עמי)

אמש (ראשון) בשעה עשר בלילה התכנסו תושבי שכונת גולדה בכיכר בקצה הרחוב שבו התבצע האונס המחריד, בתוך בית המשפחה, שאמור להיות המקום הבטוח ביותר. ויקו בן עלוש (38), נשוי ואב לשני ילדים קטנים, הוא המארגן של הקבוצה שמונה כ-20 איש, מתוכם אישה אחת. "יצאתי לסייר אחרי האונס בגלל החשש לחיות בשכונה שלנו", מסבירה טלי פרחי, אמא לשני בנים. "כולם מסתגרים בבתים, מפחיד אפילו ללכת לזרוק את הזבל".
הם יוצאים לסיור ומגיעים לאתר בנייה של בית כנסת. אחת הדלתות בקומת הקרקע נעולה, והם נוקשים עליה ללא מענה. בן עלוש מדבר עם נציג היזם, שמסביר לו שמדובר בפועלים מעזה עם אישורים שלא ישנים באתר. "אני לא מרגישה שיש משטרה פה בשכונה ובכלל בגדרה", אומרת פרחי. "הישוב מתפתח ועובדים פה המון פועלים. הכתובת הייתה על הקיר, אבל רק אחרי שמשהו קורה מתעוררים. באנו לשדר ביטחון לתושבים, להגיד לאישה שנאנסה 'את לא לבד'".
תיעוד מעצר החשוד באונס בגדרה
(צילום: דוברות המשטרה)

6 צפייה בגלריה
אזרחים הקימו משמר אזרחי לאור המחסור בתחנת משטרה בגדרה
אזרחים הקימו משמר אזרחי לאור המחסור בתחנת משטרה בגדרה
"באנו לשדר ביטחון לתושבים". תושבי השכונה בגדרה, אמש
(צילום: יובל חן)
6 צפייה בגלריה
אזרחים הקימו משמר אזרחי לאור המחסור בתחנת משטרה בגדרה
אזרחים הקימו משמר אזרחי לאור המחסור בתחנת משטרה בגדרה
המשמר האזרחי עובר בין אתרי בנייה בשכונה. "מפחיד אפילו ללכת לזרוק את הזבל"
(צילום: יובל חן)
6 צפייה בגלריה
אזרחים הקימו משמר אזרחי לאור המחסור בתחנת משטרה בגדרה
אזרחים הקימו משמר אזרחי לאור המחסור בתחנת משטרה בגדרה
(צילום: יובל חן)
הקור העז ששורר בחוץ בלילה לא מרתיע את חברי הקבוצה. "יש כדורגל בטלוויזיה, יש גרעינים, אבל חייבים לצאת מהכורסה ומהבית ולעשות מעשה", אומר בן עלוש. "האונס הזה הוא חציית קו אדום. זה קרה ממש ליד הבית שלנו, ולא יכולתי לראות שרק מקטרים ברשתות. ככה החלטנו להקים את קבוצת 'סיור לילי גדרה'. לא באנו להחליף את המשטרה או הסיירים של המועצה, ואני מקווה שהגורמים ימסדו את הרצון שלנו לשמור על הבית ויתנו לנו הדרכה ומעטפת".
שכונת גולדה נמצאת עדיין בשלבי הקמה, וחלקים ממנה נראים כמו אתר בנייה. התושבים לא הסתפקו בסיורים הליליים והקימו קבוצות רכישה לסורגים, אזעקות ואמצעי הגנה נוספים. "אני לא ישנה טוב מאז המקרה", מספרת אנג'לה, שגרה שתי קומות מעל האישה שנאנסה. "מוסיפים עוד מצלמות, עוד סורגים, עוד אזעקות. זה מפחיד". עד שירכשו את אמצעי המיגון, היא ובעלה אלעד משתמשים במטאטא כדי לנעול את דלתות ההזזה מזכוכית שמפרידות בין המרפסת לסלון.
לידור (25), שגר באזור אחר של גדרה, הגיע לשכונת גולדה "בגלל שבנות מוטרדות על בסיס יומיומי, ואנחנו צריכים לשמור על הבית. השינוי הגדול מתחיל מאיתנו האזרחים. שנים האמנו במשטרה שיספקו לנו ביטחון, אבל לצערנו האונס בסוף השבוע הוציא את כל השדים והפחדים שבהם חיים תושבי העיר".
6 צפייה בגלריה
גניבת הכספומט בגדרה
גניבת הכספומט בגדרה
גניבת הכספומט בגדרה. "עד שהמשטרה הגיעה הגנבים כבר נעלמו עם כספת ששוקלת מאות קילוגרמים"
המסיירים מגיעים למרכז המסחרי של השכונה ובן עלוש מצביע לעבר כספומט חדש עטוף בניילון. "זה במקום הכספומט שגנבים עקרו וממש לקחו לפני שבועיים", הוא אומר. המוכר בסופרמרקט שממנו נעקר הכספומט סיפר ששמע את הרעש וראה את הגנבים, אבל פחד לצאת. "עד שהמשטרה הגיעה הגנבים כבר נעלמו עם כספת ששוקלת מאות קילוגרמים", אומר בן עלוש לפני שהם ממשיכים בסיור בלילה הקר.
ממשטרת ישראל נמסר כי "תכנון בניין הכוח במשטרת ישראל מתבסס על הצרכים והאתגרים העולים בין היתר באמצעות כלי מחקר יעודיים ומשמשים כלי תומך החלטה בידי פיקוד המשטרה. אחד הכלים הינו מודל המתבסס על נתונים דמוגרפיים, נתוני פשיעה ואירועים ונתונים המתייחסים לפיקוד ושליטה בגזרה. תחנת יבנה מספקת שירותי משטרה ל-34 יישובים, כאשר העיקריים שבהם הם יבנה, גדרה ויד בנימין.
"המועצה המקומית גדרה מקבלת את שירותי המשטרה מתחנת יבנה הממוקמת כ-14 קילומטר מהיישוב. בנוסף בתוך היישוב ישנו משרד שיטור עירוני המונה 10 תקני שוטרים וזאת בנוסף לתקני פקחים עירוניים בכפיפות למועצה המקומית. תחנת יבנה נמצאת לפי המודל במקום ה-39 מתוך 87 תחנות המשטרה מבחינת הצורך לפצל את התחנה ולהקים תחנה ביישוב גדרה. משטרת ישראל עשתה למען תושבי גדרה ותמשיך לפעול ביתר שאת לטובת חיזוק תחושת הביטחון האישי. משטרת ישראל נמצאת בחוסר תקינה משמעותי למול משימותיה וככל שיתקבלו תקני כוח אדם ייבחן הנושא במסגרת התעדוף הארגוני".
פורסם לראשונה: 07:35, 06.02.23