שני פיגועים בזה אחר זה בגוש עציון, עם שתי מכוניות ממולכדות: רכב התפוצץ אמש (שישי) בסביבות 23:35 בתחנת דלק ליד צומת גוש עציון, ובצה"ל ישנה הערכה גוברת כי מדובר בפיגוע תופת שכשל. המחבל באירוע הזה חוסל. דקות לאחר מכן חדר מחבל ליישוב הסמוך כרמי צור וגם הוא חוסל. מהפרטים הראשוניים עולה כי המחבל פרץ את הש.ג עם רכב ממולכד וניסה לדרוס את המאבטח. סייר ביטחון ביישוב חתר למגע, התנגש ברכבו עם רכב המחבל - ופתח באש. הרכב הממולכד התפוצץ, והמחבל שהיה בפנים חוסל גם הוא.
בצה"ל מסרו תחילה כי לא ברור אם יש קשר בין האירועים, אך בהמשך גברה ההערכה כי מדובר בפיגוע משולב: לפי החשד שנחקר כעת, שני המחבלים נסעו יחד בשני רכבים ממולכדים בציר 60 כדי לבצע פיגוע תופת מסונכרן - אחד פנה לתחנת הדלק בצומת הגוש והשני לכרמי צור. נבדק אם "תאונת עבודה" בתחנת הדלק מנעה פגיעה המונית בכוחות ההצלה והחירום שאמורים היו להגיע לזירה השנייה בכרמי צור.
תיעוד הפיצוץ בתחנת הדלק בגוש עציון

11 צפייה בגלריה
פיגוע בגוש עציון מכונית תופת
פיגוע בגוש עציון מכונית תופת
הרכב שהתפוצץ בתחנת הדלק. חשד שהמטען התלקח בגלל "תאונת עבודה" - וכך נמנע אסון
(צילום: שלו שלום)
11 צפייה בגלריה
פיגוע בגוש עציון מכונית תופת
פיגוע בגוש עציון מכונית תופת
( צילום: AP /Ohad Zwigenberg)
11 צפייה בגלריה
פיגוע  סמוך לגוש עציון
פיגוע  סמוך לגוש עציון
(צילום: שלו שלום )
בפיגוע הראשון נפצע צעיר כבן 24 באורח בינוני וגבר כבן 34 באורח קל. הם נפגעו מירי לא-מכוון של כוחותינו. בכרמי צור נפצע סייר הביטחון בן ה-28 באורח קל, בעקבות ההתנגשות עם רכב המחבל. מח"ט עציון אל"מ גל ריץ' שהוזעק לזירה נפצע גם הוא באורח קל מאוד בידו, והמשיך לטפל באירוע.כוחות רבים של צה"ל, שב"כ, משטרה וגם כוחות מיוחדים הוקפצו לגוש עציון בעקבות שני הפיגועים, וביישוב נערכו סריקות מחשש שמחבלים נוספים חדרו אליו. בהמשך הסתמן שהחשד הזה נשלל, אך במהלך הלילה דובר צה"ל עדכן כי כוחות רבים ממשיכים לסרוק אחר מחבלים. עוד נמסר כי מפקד פיקוד המרכז הגיע לכרמי צור וקיים הערכת מצב ראשונית בשטח יחד עם מפקד אוגדת איו"ש, מפקד חטיבת עציון, מפקד חטיבת יהודה ומפקדים נוספים.
יותר משבע שעות לאחר תחילת האירוע הודיע פיקוד העורף כי הסתיים אירוע חדירת המחבלים ביישוב כרמי צור. "ניתן לצאת מהבתים ולנוע באזור ללא הגבלה", נמסר.
מהדיווחים הראשוניים עולה כי בתקרית הראשונה, בתחנת הדלק, המחבל הבחין שרכבו מתחיל לבעור ויצא ממנו בניסיון לתקוף את העובדים והכוחות שהוזעקו לשם. בתיעוד מהזירה הוא נראה עומד מחוץ לרכב הבוער ומנסה לקפוץ על חיילים שהפנו לעברו רובים שלופים. בפיגוע נפצעו כאמור שניים באורח בינוני וקל מירי לא-מכוון של כוחותינו. הם פונו על ידי מד"א לבית החולים שערי צדק בירושלים.
דקות לאחר פיצוץ המכונית, ב-23:49, הופעלה התרעה על חשש לחדירת מחבלים בכרמי צור - יישוב ששוכן כמה קילומטרים מהצומת. במהרה התברר כי מחבל אכן חדר ליישוב: מהפרטים הראשוניים עולה כי המחבל פרץ את המחסום וניסה לדרוס את המאבטח בכניסה. סייר ביטחון ביישוב חתר למגע, התנגש במכונית עם רכבו - ופתח גם באש. רכב המחבל התפוצץ כשהוא בפנים. המטען ברכב הופעל ככל הנראה בגלל ההתנגשות או הירי. הסייר נפצע כאמור באורח קל ופונה לבית החולים הדסה עין כרם.
זירת האירוע בגוש עציון
(צילום: שלו שלום)

11 צפייה בגלריה
פיגוע בגוש עציון מכונית תופת
פיגוע בגוש עציון מכונית תופת
רכב המחבל שהתפוצץ אחרי שחדר לכרמי צור. סייר הביטחון חתר למגע: התנגש בו עם מכוניתו, ופתח באש
11 צפייה בגלריה
פיצוץ סמוך לגוש עציון
פיצוץ סמוך לגוש עציון
התיעוד שבו נראה המחבל בתחנת הדלק, רגע לפני שקפץ על הכוחות ונורה
(צילום: שלו שלום )
11 צפייה בגלריה
פיצוץ סמוך לגוש עציון
פיצוץ סמוך לגוש עציון
תיעוד הפיצוץ
(צילום: שלו שלום )
 מפה אינפו פיגוע בגוש עציון מכונית תופת

אחרי חיסול המחבל, בכרמי צור נערכו סריקות נרחבות כדי לשלול אפשרות של מחבלים נוספים. בשעה 01:00 הופעלה אזעקה נוספת ביישוב מחשש לחדירת מחבלים, והתושבים נקראו פעם נוספת להישאר במרחב המוגן, ולהימנע משהייה ליד הדלת והחלונות. במסגרת הסריקות אף נורו פצצות תאורה. בהמשך כאמור הסתמן שלא היו מחבלים נוספים שחדרו ליישוב.
החובשים והפרמדיקים של מד"א שטיפלו בשני האירועים סיפרו: "קיבלנו דיווח על רכב שהתפוצץ בתחנת הדלק בצומת גוש עציון, הגענו מהר מאוד למקום וראינו את הרכב עולה באש. כעבור מספר דקות איתרנו במקום שני גברים שנפצעו מירי, אחד מהם צעיר כבן 24 שסבל מפצע ירי בפלג גופו התחתון, הוא היה בהכרה מלאה ותיקשר איתנו, הענקנו לו טיפול רפואי ופינינו אותו לבית החולים כשמצבו בינוני ויציב, גבר נוסף כבן 34 התהלך במקום כשהוא פצוע מירי ביד ובכתף, הענקנו לו טיפול רפואי ופינינו גם אותו לבית החולים כשמצבו קל".
הם הוסיפו כי "כעבור מספר דקות קיבלנו דיווח על רכב שפרץ ליישוב סמוך בגוש עציון, כשהגענו לשם ראינו רכב שהתפוצץ כשהמחבל בתוכו, בסמוך ראינו גבר כבן 28 בהכרה מלאה, שרכב המחבל התנגש ברכבו והוא נחבל בחזה, לאחר טיפול מהיר בשטח פינינו אותו לבית החולים כשמצבו קל".
11 צפייה בגלריה
פיצוץ סמוך לגוש עציון
פיצוץ סמוך לגוש עציון
חיילים ליד תחנת הדלק
(צילום: לירן תמרי )
11 צפייה בגלריה
פיצוץ סמוך לגוש עציון
פיצוץ סמוך לגוש עציון
(צילום: לירן תמרי)
11 צפייה בגלריה
מח״ט עציון אלם גל ריץ׳ בתחקור ראשוני בזירת הפיגוע בגוש עציון
מח״ט עציון אלם גל ריץ׳ בתחקור ראשוני בזירת הפיגוע בגוש עציון
מח״ט עציון אל"מ גל ריץ׳ בתחקור ראשוני בזירת הפיגוע בגוש עציון
11 צפייה בגלריה
פצצות תאורה בגוש עציון
פצצות תאורה בגוש עציון
פצצות תאורה באזור גוש עציון, הלילה
הפיגוע המשולב מגיע בתקופה מתוחה למדי, וימים אחרי ניסיון פיגוע חריג נוסף באזור גוש עציון: ביום ראשון התפוצץ מטען שמחבלים הצמידו לאוטובוס אזרחי מדרום לבית לחם. לא היו נפגעים, אך נזק נגרם לאוטובוס. עד כה, עיקר הטרור באיו"ש בחודשים האחרונים הוא באזורי השומרון, בעוד גזרות יהודה (חברון) ועציון (בית לחם) היו שקטות יחסית.
הפיגוע הלילה מגיע גם כשבועיים בלבד לאחר פיגוע ההתאבדות בתל אביב - שאותו ביצע מחבל משכם. גם אותו פיגוע הסתיים בנס, ולפי החשד המחבל הפעיל את המטען בטעות לפני שהגיע ליעד שלו - וליד בית כנסת שבו נערכה באותה עת תפילה. בפיגוע ההוא נפצע בינוני אדם שחלף במקום עם קורקינט.

המאבק בטרור המטענים

הפיגועים הלילה התרחשו גם במקביל למבצע הגדול בצד השני של יו"ש - בצפון השומרון - שנערך על רקע הזינוק בניסיונות להוציא פיגועי טרור מהגזרה הזו, כשלפי החשד גם תכנון הפיגוע בתל אביב בוצע באזור הזה. המבצע נכנס כעת ליממה הרביעית שלו, עם מאות לוחמים שממשיכים לפעול נגד תשתיות והתארגנויות טרור, בעיקר בג'נין. הפלסטינים דיווחו על לפחות 20 הרוגים במבצע הנרחב, שזוכה לתשומת לב גדולה בתקשורת הבינלאומית. בלילה שבין חמישי לשישי חיסלו מסתערבי מג"ב, בהכוונת שב"כ, את ראש התארגנות הטרור של חמאס בג'נין ויסאם חאזם.
הפיגועים האחרונים מציפים מחדש את החשש מחזרת טרור המטענים שהביא לפיגועי תופת המוניים בתקופת האינתיפאדה השנייה. טרור המטענים, יש להדגיש, כבר נוכח ואף התגבר בחודשים האחרונים בשטחי יו"ש. בסוף יוני ובתחילת יולי, נזכיר, נהרגו בהפרש של ימים בודדים הלוחמים רס"ל במיל' יהודה גטו וסרן אלון סקאג'יו, מפיצוצי מטענים במהלך פעילויות במחנות הפליטים בטול כרם ובג'נין. ביולי התפוצצו גם שלושה מטעני חבלה סמוך לגדר המערכת באזור הגלבוע. שני עובדי קבלן של משרד הביטחון נפצעו באותו פיגוע באורח קל.
11 צפייה בגלריה
תיעוד פשיטה במחנה נור שמס פליטים פלסטינים ליד העיר טול כרם
תיעוד פשיטה במחנה נור שמס פליטים פלסטינים ליד העיר טול כרם
כוחות צה"ל במחנה הפליטים נור א-שמס בטול כרם, בתחילת המבצע השבוע
( צילום: JAAFAR ASHTIYEH / AFP)
תיעוד: מסתערבי מג"ב מחסלים בכיר חמאס בג'נין
( צילום: דוברות המשטרה)

נשק איראני שנתפס במרץ, ותוכנן להגיע למחבלים ביו"ש
(צילום: דובר צה"ל )

השימוש במטענים ביו"ש גבר בשנים האחרונות, ורבים מהם נבנים מחומרי נפץ לא-תקניים ומאולתרים. לעיתים, עושים המחבלים שימוש בנערים בכדי להעביר את החומרים שמהם מרכיבים את המטענים המאולתרים, על מנת שלא ייתפסו. כוחות צה"ל, שמאז פרוץ המלחמה בעזה פועלים ביתר שאת למיגור הטרור ביו"ש, נתקלים שוב ושוב במטענים מאולתרים - אך גם במטענים עם חומרי נפץ גדולים שמוטמנים בתוך האדמה, מתחת לצירי תנועה.
את טרור המטענים מלבים כל העת חמאס ואיראן, עם ניסיונות להחדיר אמצעי לחימה רבים ומגוונים ליו"ש ולישראל - במיוחד דרך הגבול המזרחי עם ירדן, ולשם כך עיבה צה"ל את כוחותיו באזור ושם דגש על הגבול. בצה"ל הביעו לאחרונה חשש מניסיונות של איראן או חמאס להכניס ליו"ש "נשק שובר שוויון". עדות לכך הגיעה במרץ השנה, אז סוכלה יחד עם שב"כ הברחת אמצעי לחימה מתקדמים שמקורם באיראן, ואשר יועדו לשטחי יו"ש.
פורסם לראשונה: 23:44, 30.08.24