לפי נתונים מעודכנים של מחלקת הבטיחות ביבשה בצה"ל שמתפרסמים הבוקר (שלישי) לראשונה ביוזמת צה"ל, לפחות 20 מהלוחמים שנהרגו מתחילת התמרון הקרקעי שהחל לפני כחודש וחצי ברצועה, נהרגו בתאונות מבצעיות שונות, רובם מירי דו-צדדי.
בלחימה בתוך הרצועה יש אלפים רבים של לוחמים בכל רגע נתון, שנעים באזורים צפופים מאוד. ולצה"ל היה ידוע שהסכנה גדולה בעיקר בשעות החשכה וקיים קושי להבדיל בין חבר לאויב. צה"ל משקיע והשקיע הרבה בהתמודדות עם האתגר, בין היתר באמצעות סימונים טכנולוגיים שנמצאים כמעט על כל חייל.
על פי פרסומי צה"ל היום, 13 נהרגו מירי שגוי של כוח על כוח, 1 מכדור תועה ועוד שישה מתאונות שונות, כמו דריסה על ידי כלים משוריינים, פליטות כדור וכדומה. לפחות חלל אחד שנהרג מאש כוחותינו, נפגע מכלי טיס. מדובר במסוק קרב שירה בשוגג על מבנה בו היו חיילים בשבוע שעבר. צה"ל לא מפרסם את הנתון המלא בסוגייה זו בגלל גרסאות תחקור שונות שעדיין נבדקות בצה"ל. בסך הכל נהרגו 105 לוחמים בתמרון הקרקעי.
לפי הערכות שונות בצה"ל, ישנם עוד מאות חיילים שנפצעו מירי דו-צדדי או מתאונות מבצעיות בשטח האויב. הנתון החדש, 20 חללים שנפלו בוודאות מתאונות מבצעיות או מירי דו-צדדי בתמרון, הוא מינימלי ולא מתייחס לשלושת השבועות הראשונים של המלחמה שקדמו לתמרון הקרקעי, ובדגש על חללי השבעה באוקטובר, וגם לא לגזרות אחרות – כך למשל נהרג קצין מאש כוחותינו ליד קלקיליה בתחילת המלחמה ולוחמים נוספים מהתהפכות טנק בגבול לבנון.
1 צפייה בגלריה
תיעודים מפעילות כוחות חטיבת הנח"ל ותקיפות בג'באליה
תיעודים מפעילות כוחות חטיבת הנח"ל ותקיפות בג'באליה
20% מהחיילים - נהרגו מאש כוחותינו
(צילום: דובר צה"ל )
בשבעה באוקטובר חללים נפלו מירי על כוחותינו אך בצה"ל סבורים כי מעבר לתחקירים המבצעיים של אירועי אותו היום, לא נכון יהיה מוסרית לתחקר ברמת מחלקת הבטיחות ביבשה את כמות האירועים האדירה והמורכבת בקיבוצים ובמושבים בשל הסיטואציות חסרות התקדים בהן היו הלוחמים. בצבא אומרים כי כל העת משקיעים מאמצים כדי למנוע נפגעים מירי דו-צדדי ומתאונות מבצעיות, על ידי תחקורים תוך כדי לחימה והפצת הלקחים לכלל אלפי הלוחמים שברצועה.