היועצת המשפטית לממשלה התנגדה, אך הממשלה בחרה להתעלם ואישרה את המהלך לקראת אפשרות של משבר חוקתי: הממשלה אישרה היום (ראשון) בישיבתה השבועית את הצעת שר העבודה יואב בן צור (ש"ס) לסבסד למשך שלושה חודשים את תשלום מעונות היום לכלל הציבור ובכללו ילדי אברכים שלא התגייסו לצה"ל. במסגרת ההחלטה, שהתקבלה בניגוד לדעתה של היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה, בתקופה זו ייבחנו מבחני התמיכה.
1 צפייה בגלריה
השר יואב בן צור והיועמ"שית גלי בהרב-מיארה
השר יואב בן צור והיועמ"שית גלי בהרב-מיארה
השר בן צור והיועמ"שית בהרב-מיארה
( צילום: עוז מועלם, נחום סגל )
סערת המימון למעונות היום פרצה בחודש שעבר, כשהיועצת המשפטית לממשלה בהרב-מיארה קבעה כי המדינה לא מוסמכת עוד לעודד לימודים תורניים של מועמדים חרדים לשירות ביטחון באמצעות מימון ממשלתי. בהתאם לכך, בהרב-מיארה קבעה כי נדרש להפסיק את המימון למי שאחד מבני המשפחה לומד במוסד תורני בזמן שהוא מיועד לשירות ביטחון.
לאחר פרסום הנחיית היועצת המשפטית לממשלה להפסיק לסייע למשפחות של חרדים חייבי גיוס בסבסוד מעונות היום, בקואליציה בכלל ובמפלגות החרדיות בפרט הביעו מורת רוח עצומה. בשלב מסוים ביקש השר בן צור לדחות את יישום ההוראה בשנה או מחציתה, כדי לאפשר להורים להיערך לכך.
בסוף החודש שעבר הודיעה בהרב-מיארה כי היא דוחה הלכה למעשה עד סוף נובמבר את הפסקת מימון המעונות לילדים של חרדים חייבי גיוס. "נדרש כי משרד העבודה יפרסם לאלתר התראה למשפחות של חייבי גיוס חרדים על אודות השינוי הצפוי במבחני התמיכה", כתבה אז היועצת המשפטית לממשלה.
עם זאת, היא ציינה אז כי "הקריטריונים הנדרשים לשם עמידה בתבחין המתוקן יפורסמו בהקדם האפשרי - ומספיק זמן טרם 30 בנובמבר, כך שהורי הפעוטות יוכלו להיערך להגשת בקשות תמיכה עדכניות בצירוף האישורים הנדרשים מצה"ל".
ראש הממשלה בנימין נתניהו הנחה את השר בן צור ליצור מבחני תמיכה חדשים. בהרב-מיארה קבעה שלא ניתן להמשיך לתמוך בבני ישיבות גיוס, והורתה כאמור על דחיית ההחלטה לצורך התארגנות עד נובמבר. השר בן צור החליט לכרוך את נושא האברכים חייבי הגיוס עם כלל האוכלוסייה במקום לפרסם מבחן אחד לכלל הציבור לשנה.
בשבועות האחרונים הוצע שהשר בן צור יקבע מבחן תמיכה חדש למימון הסבסוד, כמו למשל התייחסות לתעסוקת אם המשפחה בלבד. לטענת השר בן צור, כמה דקות לפני ישיבת הממשלה הבוקר הודיעה בהרב-מיארה שיש מניעה משפטית להעלאת ההצעה לאישור מהלך של בחינת מבחני התמיכה לסבסוד המעונות לכלל הציבור למשך שלושה חודשים. למרות התנגדות בהרב-מיארה, ההצעה הובאה כאמור לאישור הממשלה.

"היועמ"שית הודיעה באופן שערורייתי שהיא חוזרת בה"

"לאחר עשרות דיונים בין שר העבודה יואב בן צור וגורמי המקצוע במשרד העבודה לבין הייעוץ המשפטי לממשלה, בימים האחרונים גובשו במשרד העבודה מבחני תמיכה חדשים בתיאום מלא עם היועצת המשפטית לממשלה כדי לפתור את סוגיית הסבסוד במעונות יום לטובת כלל הפעוטות במדינת ישראל", נמסר מלשכתו של השר בן צור.
עוד אמרו במשרד העבודה כי "ההחלטה הייתה אמורה לעלות בתיאום בישיבת הממשלה לאישור סופי. הבוקר, דקות ספורות לפני העלאת ההחלטה בישיבת הממשלה, היועצת המשפטית לממשלה הודיעה באופן שערורייתי שיש מניעה משפטית והיא חוזרת בה מהסכמתה.
"מכיוון שהייעוץ המשפטי לממשלה בוחר פעם אחר פעם לפעול בצורה שערורייתית בנושא תוך פגיעה ממשית בעשרות אלפי פעוטות חסרי ישע, החלטת השר בן צור היא לפרסם את התבחינים שגובשו על-ידי הייעוץ המשפטי טרם חזרה בה היועצת המשפטית לממשלה, וכמובן ההחלטה אושרה היום על-ידי הממשלה. לפי ההחלטה, בימים הקרובים יפורסמו מבחני התמיכה הקיימים לכלל ההורים למשך שלושה חודשים".
בסביבת בהרב-מיארה אמרו שמצידה היא אינה מוכנה לתת יד ללקיחת ציבור רחב של מעוטי יכולת כבני ערובה בשל שיקולים פוליטיים. היועצת המשפטית לממשלה סבורה שאין סיבה לפגוע בציבור זה וליצור אי-ודאות כלכלית בקרב המשפחות.
הבוקר, טרם הועלתה ההצעה בישיבת הממשלה, הודיעה בהרב-מיארה שיש מניעה משפטית למהלך - עמדה שכבר פרסמה בעבר. לדבריה, היא מתנגדת להצעת השר בן צור לאשר סבסוד מעונות לשלושה חודשים לכלל הציבור, וקובעת כי מדובר ב"מניעה משפטית - פגיעה בלתי-מידתית בכלל הציבור" ו"כריכה לא עניינית בין תלמידי ישיבה חייבי גיוס לכלל הציבור".