תיעוד פיגוע הדקירה בכניסה להר הבית
(צילום: דוברות המשטרה)

כשתחבושת גדולה מכסה את עשרות התפרים בראשו, והשנייה מסתירה את החתכים העמוקים בידו, נפגש אתמול (שלישי) לוחם מג"ב שנפצע בפיגוע בשער הכותנה בירושלים עם מפקד מג"ב, ניצב אמיר כהן, בבית החולים. אבל למרות שהוא מתאושש עדיין מניתוח, החייל שנתקל במחבל ביומו הראשון בפעילות מבצעית בשטח כבר מחכה לשבוע הבא, לטקס סיום ההכשרה. "החלום שלי הוא לעמוד שם ולקבל את סיכת הלוחם יחד עם החברים שלי", סיפר לניצב כהן.
רק שלשום הוצבה המחלקה שלו במתחם הר הבית, בגזרה הכי חמה, במסגרת השבוע האחרון להכשרתם כלוחמים במג"ב. סמוך לשעה 13:00 הוא הגיע לעמדת אבטחה לצד שוטר כחול מדים ותיק בשער הכותנה בעיר העתיקה. פחות מחמש שעות אחר כך הוא מצא את עצמו בזירת פיגוע מול מחבל חמוש בסכין. למרות שהיה מדובר כאמור ביומו הראשון בשטח, הוא פעל במיומנות ובאומץ.
1 צפייה בגלריה
החייל הפצוע בבית החולים
החייל הפצוע בבית החולים
החייל הפצוע בבית החולים
(צילום: דוברות המשטרה)
"מיד כשהגעתי הרגשתי שמדובר בסוג של הגשמת חלום, להיות לוחם שנמצא בשטח, תכלס", סיפר אתמול הלוחם בן ה-19 למפקדו. "קיבלתי תדריכים לפני שהוצבתי בשער הכותנה והייתי מוכן בהתאם. אמרו לנו שאלו ימים מתוחים, הראו לנו סרטונים של אירועים מהעבר והדגישו בפנינו שחייבים להיזהר, שכל העיר העתיקה היא אזור רגיש. גם השוטר שהיה איתי הסביר שחייבים להיות ערניים ולסרוק את השטח בלי הפסקה, כי הסכנה עלולה לצוץ בכל רגע. בערך בשעה 17:00 התחלף השוטר, וגם אני כבר הייתי לקראת סוף המשמרת. הייתי קצת במתח, בכל זאת מדובר ביום הראשון שלי בפעילות מבצעית, אבל לא פחדתי. השוטר הספיק להיות איתי חצי שעה במשמרת, אבל נתן לי ביטחון", המשיך הלוחם לשחזר בפני מפקד מג"ב.
"עמדנו בדיוק גב אל גב, אני לקחתי צד והוא לקח צד וסרקנו את השטח כשפתאום ראיתי את המחבל קופץ על השוטר שלצידי ודוקר אותו פעמיים. הייתי צמוד למחבל עם הנשק הארוך ולא יכולתי לירות לעברו בגלל שהיינו ממש צמודים. נתתי לו מכה חזקה עם הקנה, ואז הוא קפץ עליי ונתן לי דקירה בראש לכיוון הפרצוף. ידעתי באותו הרגע שאני חייב לנטרל לו את הסכין מהיד. אני והמחבל נאבקנו, ולמרות שהוא היה גדול הצלחתי לתפוס לו את היד עם הסכין והפלתי אותו לרצפה. התחלנו להתגלגל על המדרגות כשאנחנו צמודים, הוא מנסה לשחרר את היד שלו, אני מרגיש מלא דם על הפנים ואני נועל לו את היד עם הסכין כשהוא מתנגד. רק דבר אחד עבר לי בראש באותן שניות, שאסור לי לאפשר לו להשתחרר מהאחיזה שלי, שאני נלחם על החיים שלי ושל חברי השוטר כדי לעצור אותו מלהמשיך לפגע.
"אני לא זוכר כמה זמן היה המאבק שלי עם המחבל, זה נראה כמו נצח", סיפר למפקד מג"ב שהתפעל מהתושייה שהפגין במהלך ההיתקלות, שארכה למעשה כחצי דקה, מתחילת האירוע ועד לנטרול המחבל. בעוד השניים מתגלגלים במדרגות הצליח השוטר שנפצע בגבו מהדקירות לקום, זיהה שבריר של הזדמנות לנטרל את המחבל מבלי לסכן את הלוחם וירה בו.
"קמתי על הרגליים, כשכל הפנים שלי מלאות בדם, חיכיתי לחובשים כשאני עדיין לא מעכל מה שקרה", סיכם הלוחם. מה שסייע לו להתגבר על המחבל האוחז בסכין, גילה, היו האימונים באמנות לחימה שעבר. "שלושה חודשים לפני שהתגייסתי למג"ב, כי רציתי לתרום בשירות משמעותי, התאמנתי באמנות לחימה ואני מאמין שזה עזר לי לתפוס את המחבל ולא לאפשר לו להשתחרר ולהמשיך לדקור".
בעודו שותת דם ומקבל טיפול ראשוני בזירה, סיפר למפקד, הצליח לדבר עם אביו. "אני זוכר שמישהו נתן לי טלפון ושמעתי את אבא שלי על הקו. אמרתי לו 'אבא, הכל טוב, אני בסדר'". אימו של הלוחם שמחה אתמול לשמוע מהרופאים שהניתוח עבר בהצלחה וכי בנה צפוי להשתחרר עוד היום מבית החולים. "אתה הגיבור שלי שנלחמת על החיים שלך ועל חיים של האנשים במקום", אמרה לו בהתרגשות.
הוריו של הלוחם פגשו גם הם את ניצב כהן ששיבח את בנם על קור הרוח יוצא הדופן שהפגין כמי שרק כמה שעות קודם הוצב בפעילות מבצעית לראשונה בחייו. "בשביל הרגע הזה אימנו אותי ואת החברים בפלוגה", אמר הלוחם למפקדו, "עשיתי מה שלימדו אותי, לחתור למגע כולל סיכון חיי. אני שמח שזה נגמר ככה".
ניצב כהן אמר ללוחם כי הוא מחכה לפגוש אותו בטקס סיום ההכשרה שלו בשבוע הבא, לצד חבריו. "פעלת כלוחם אמיץ ומיומן", אמר לו. "נאבקת עם המחבל בגבורה ובכך מנעת בגופך פגיעה קשה יותר בך ובעוברי אורח. אתה והשוטר שלצידך חתרתם למגע וסיימתם את האירוע במהירות, במקצועיות ובנחישות כפי שמצופה מכל לוחם ולוחמת מג"ב, בכל הגזרות ובכל החזיתות".