ניצחון המתמחים: ד"ר ריי ביטון מול פרופ' עידית מטות
(צילום: אבי חי)

מנהלת האגף הכירורגי בבית החולים איכילוב, פרופ' עידית מטות, יוצאת נגד המתווה לקיצור תורנויות הרופאים המתמחים שהציג השבוע שר הבריאות ניצן הורוביץ ואומרת בריאיון לאולפן ynet: "הפתרון שגוי, המתמחים יקבלו הכשרה פגומה". ד"ר ריי ביטון, שעומדת בראש ארגון המתמחים "מרשם", התעמתה איתה במשדר ואמרה: "עבודה של 26 שעות ברצף מסוכנת גם לרופאים וגם למטופלים".
פרופ' מטות הסבירה: "חלק מהאנשים נורא נתפסים לנושא הזה של 26 שעות ועייפות, זה נכון, אבל הפתרון שמוצע אומר שאם יש לנו 22 ימי עבודה אז חלק נכבד מהם, 12 יום, לא ינוצלו ללימוד. לזה מתווספים החופשים, חופשות בחינות וכו'. כך שבממוצע מתמחה ילמד בבוקר כ-10 ימים במקרה הטוב. רוב ההכשרה שאנחנו יודעים לתת היא בבוקר - כל הישיבות, הסימולציות, העבודה עם הבכירים. מי שלא יעשה את זה ולא יעשה את זה מספיק, ובמתווה הנוכחי לא יעשו את זה מספיק, לא ייצא רופא מומחה שמסוגל להיות עצמאי ובשל. כל בר דעת מבין שב-10 ימים או 6 או 7 ימים בחודש, אדם שלא משתתף בפעילויות של הבוקר לא יכול ללמוד".
3 צפייה בגלריה
פרופסור עידית מטות מנהלת אגף כירורגי בית חולים איכילוב ד"ר ריי ביטון מדברת לאחר פגישת המתמחים עם ניצן הורוביץ
פרופסור עידית מטות מנהלת אגף כירורגי בית חולים איכילוב ד"ר ריי ביטון מדברת לאחר פגישת המתמחים עם ניצן הורוביץ
ראש בראש. ד"ר ריי ביטון ופרופ' עידית מטות
(צילום: גיל יוחנן, יובל חן)
3 צפייה בגלריה
מטות: "נתפסים לנושא הזה של 26 שעות ועייפות"
מטות: "נתפסים לנושא הזה של 26 שעות ועייפות"
מטות: "נתפסים לנושא הזה של 26 שעות ועייפות"
(צילום: בני דויטש)
ד"ר ביטון השיבה לה: "ברחבי העולם לא עובדים ככה. עבודה במשך 26 שעות היא מסוכנת גם למטופלים וגם לרופאים. האם יש דרך לעשות את זה אחרת? בהחלט, יש. האם ההכשרה שלנו היא לא מספיק טובה? זה נכון, ההכשרה היא לא מספיק טובה. אנחנו צריכים לבלות יותר זמן עם הרופאים הבכירים, אנחנו צריכים לבלות יותר זמן בחדרי הניתוח, אבל יש דרכים לעשות את זה גם בלי לעבוד 26 שעות ברציפות. לכל הדברים נתנו פתרונות פרקטיים איך אפשר ליישם אותם".
יו"ר ארגון "מרשם" אמרה כי אחת האפשרויות להגדיל את החשיפה של המתמחים לניתוחים היא שחלק מהרופאים המומחים יעבדו גם אחרי הצהריים. "אפשר שרופא בכיר לא יעבוד בשעות הבוקר, אלא יוכל ללכת לקליניקה הפרטית שלו, לנתח שם ולהגיע בעצם בשלוש בצהריים אל חדרי הניתוח ולמשוך את הניתוחים עד 11 בלילה. הרופא יתוגמל כמו שצריך, ההכשרה תימשך גם לתוך שעות הערב, חדרי הניתוח יעבדו בשעות רחבות יותר, התורים יתקצרו". לדבריה, "רצף טיפולי הוא דבר מאוד מאוד חשוב וצריך לדאוג אותו כמו שצריך. אבל אפשר לשמור על הרצף הטיפולי גם במשמרות קצרות יותר".
הבוקר פרסמו מנהלי בתי החולים הממשלתיים מכתב פומבי שבו הביעו מחאה נגד מתווה קיצור התורנויות שהוצג והביעו מורת רוח מכך שלא התייעצו איתם לגביו. היעדר תוכנית מוסכמת מסכנת את בריאות תושבי מדינת ישראל", כתבו מנהלי בתי החולים לשר הורוביץ.
במקביל לפרסום המכתב הגיש פרופ' יורם קלוגר, יו"ר איגוד הכירורגים, את התפטרותו כחבר המועצה הלאומית לכירורגיה, טיפול נמרץ והרדמה, תוך שהוא מותח ביקורת חריפה על קיצור התורנויות. "היות וההתייחסות לדברים שכותבים בכירי המערכת לא מתקבלים אז מה הטעם שאהיה שם?", אמר קלוגר. "מתווה התורנות שמציע השר הוא בבסיסו פוליטי ואין שום דבר מקצועי. אנחנו טוענים שבאופן הזה מערכת הבריאות תקרוס".